2 | BANTUAN PAKAR

8.3K 775 12
                                    

"Holt..."

"Erm..."

"Oi, Holt..."

"Ermm..."

Adam memanggil berkali-kali dikala aku leka menatap smartphone. Lelaki berambut coklat memetik jari di depanku. Aku tersentak seraya mendongak. Dia memasamkan muka. Cermin matanya dibetulkan dengan gaya geram.

"Kau ni kenapa, Holt?! Aku tengok kau macam blurr je...Ada apa-apa tak kena ke?"

"Haha, maaflah.. Aku tengah check e-mail tadi...Aku tak sedar kau panggil aku..."

"Hurmmm, aku tengok kau ni macam tak cukup tidur je? Kau amik dadah ke...?"

"Ha ah, aku amik dadah..."

"Holt...Kau ni biar betul...?"

"Aku merokok pun tidak, kenapa aku nak amik dadah pulak...?"

Adam tersengih mendengar balasan sinis dariku. Dia menyandar pada kerusi kulit. Aku masih memerhati smartphone di tangan. Sekali-sekala, jam di permukaan dinding aku jeling.

Bukan apa. Lagi beberapa minit masa nak balik ni, rasanya macam bertahun. Lambat betul masa berlalu. Celaka betul...

Aku melirikkan pandangan pada Adam. Dia juga menatap smartphone sambil menyilangkan kaki. Sekali-sekala, dia tersenyum sendiri. Girfriend send chat lah tu.

"Hurmmm...Kenapa kau tanya, Adam? Aku nampak blurr sangat ke..? "

Aku menyoal tetiba. Adam memalingkan muka kepadaku. Kami berbalas pandangan. Lelaki berambut coklat memasukkan smartphone ke dalam kocek.

"Yes...Kau selalu termenung...Bos pun asyik complain pasal prestasi kau...Aku rasa, kau ada benda tak kena ni? Kau ada masalah duit?"

"Tak...Aku bukan ada masalah duit..."

"Then? Masalah cinta...?"

"Cinta bukan komitmen aku sekarang..."

"Then...?"

Adam menjungkitkan kening kepadaku. Aku melepaskan helaan lemah. Aku melirikkan pandangan padanya sekali lagi. Dia menanti jawapan dariku. Aku mendekatkan diri dengannya.

"Adam..."

"Erm...?"

"Kau percaya hantu tak...?"

"Hantu...?"

"Yes..."

"Maksud kau, hantu yang menyeramkan? Muka hodoh dan bertaring? Hisap darah?"

"Ha ah..."

Adam merenung aku dalam-dalam. Aku membalas renungan dia. Lelaki bercermin mata memeluk tubuh. Pandangannya tidak terlepas dariku. Aku menggosok belakang kepala.

"Kenapa kau tanya pasal hantu ni...?"

"Hurmmm, aku rasa...Apartment aku berhantu..."

"Karutlah..."

"Betul, Adam....Aku dah berapa kali kena kacau..."

"Kena kacau...?"

"Ha ah..."

"Cer citer, cer citer..."

Disebabkan pujukan Adam, aku ceritakan segalanya pada dia. Dari A sampai Z. Lelaki tersebut mendengarnya tekun. Seusai bercerita, Adam menyandar pada kerusi sambil memegang dagu. Aku menanti butir kata darinya.

"Hurmmm...."

"Apa aku nak buat eh?"

"Cara kau ceritakan tu, masalah kau ni dah parah..."

"Ermmm..."

"Aku ada kenal dengan seorang lelaki ni..."

"Siapa...?"

"Daniel Dawn..."

"Who..?"

"Daniel ni pakar dalam bidang hantu-hantu ni...Mungkin dia boleh tolong kau..."

"Boleh jugak...Bagi aku nombor dia..."

"Nanti aku sendkan kat kau..."

"Roger..."

LOVELY GHOST, EVIE [C]Where stories live. Discover now