››16

2K 163 8
                                    

Aku membuka mata perlahan-lahan. Posisi badanku yang berkeadaan baring didudukkan. Perlahan² aku cuba menjejakkan kaki di atas lantai. Namun hampa..

“auch!” jeritku kecil.

Masih terasa pedih di tapak kakiku. Aku benci macam ni. Nanti aku nak berjalan? Takkanaku nak susahkan orang lain. Memang tak ah!

Pintu bilik dikuak dari luar. Jelas terpampang wajah peloles omma di sebalik pintu tersebut.

Omma masuk dengan sopannya. Ditatangnya dulang yang berisi semangkuk bubur dan air kosong. Mak aih. Bubur dengan air kosong je? Chicken chop takde? Lasagna? Brownies? Mengidam pulak rasa.

“hyo.. Kaki camne?” ujar omma setelah meletakkan dulang dia atas meja kecil atau lebih sesuai dipanggil meja studyku. Meja tersebut terletak elok bersebelahanku.

“okey je”

Omma ambil tempat di tepiku. Kakiku dibeleknya. Aku hanta membiarkan perbuatan omma tersebut. Mataku tidak lepas memandang ke arah bubur tersebut. Sedih tho.. Bubur je aku dapat mase ni.

“bengkak lagi ni” omma memecahkan keheningan.

“sikit je tu” tangkasku.

“sikitlah sangat. Nak pijak lantai pun ber‘auch²’. Ada hati nak cakap sikit.” okey. Kata² omma lebih terarah kepada perli.

“omma lapar” aku cuba mengalihkan tajuk perbualan kami pada masa itu. Tak pasal sekali dengan telinga aku bengkak kan. Tak mau.

“nah makan” omma ambil mangkuk bubur lalu diletakkan di atas telapak tanganku.

Aku pandang omma. Mata dikerdipkan banyak kali. Mulut dijuihkan atau dimuncungkan ke hadapan.

“aigoo.. Aaa” akhirnya. Aku buka mulut seluasnya. Mata pula dipejamkan. Saja nak berfeeling sikit. Dengan omma je pun.

Lima saat berlalu, masih bubur tak masuk dalam mulut aku. Naik kebas mulut aku. Bergetar-getar jadinya.

Aku pun buka mata. First aku nampak.. Si babun mana ntah sesat dari planet pluto tengah sedap makan bubur aku. Bangang! Aku sumpah baru tahu kan.

“omma!” renggekku manja.

“euw... Manja bak hang!”

“kau pehal?”

“pehal ape. Kembang tekak ni duk dengar suara sumbang di pagi hari. Bubur tetiba rasa tawar” argh! Seharian kalau tak mengata kau tak sah rasanya.

“bak sini bubur hyo!” aku tarik mangkuk. Keadaan berpihak padaku bila mangkuk tersebut berjaya berada di dalam dakapan aku. Aku peluk mangkuk seerat yang mungkin.

“yah! Kongsi ah” tangannya direnggang sepanjang yang boleh untuk mengambil bubur yang kini berada dalam pelukan aku.

PAK!!

Aku dan joongki serentak memandang ke arah mangkuk bubur yang sudah arwah di atas lantai. Al fatihah.

Aku mengelap air mata palsu. Tak boleh makan. Aku menjeling ke arah joongki. Namun, dia pantas menghilangkan diri. Nampak sangat takut kene marah dengan omma.

“omma!!” panggilku lantang. Kemudian, omma datang.

“ape yang sepah sangat ni hyo?” aku hanya memaparkan senyuman yang palimg ikhlas aku ada. Omma hanya gelengkan kepala.

X X X

Aku pandang kanan dan kiri. Kosong. Takde ape yang menarik. Aku melepaskan keluhan berat.

“bosan!” jeritku.

“bosan tidur!” eh²... Ada pulak yang mencelah. Ape kes?

“ko pehal sibuk!”

“suka hati ar!” melawan pulak.


“diam ah!”

“.........” aik diam dah? Dengar cakap pulak sorang ni. Biase tak. Telinga letak kat manalah. Aku baru nak ajak gaduh.

Telefon pintarku dicapai. Aplikasi video ditekan.

“pak atan ada kucing nama dia bingo! B.I.N.G.O. B.I.N.G.O. Nama dia bingo. Miaw²!” sedaplah pulak lagu ni. Tak sia² aku curi² bluetooth dengan joongki.

“bisinglah hyo!” tanpa aku sedar, joongki susah berada di dalam bilikku. Dia berdiri betul² di hadapanku sambil memeluk tubuh. Acah cool.

Aku mendongakkan kepala. Aku pandang joongki.

“pak cik joongki kerepot sudah marah. M.A.R.AH! M.A.R.A.H! Dia sudah marah! Tak tahu!” aku ubah sedikit lagu bingo tadi. Saja nak tunjukkan bakat terpendam. Mana tahu bts boleh terdetik nak ambik aku jadi ahli yang kelapan ke? Ye dok? K, simpan angan² tu.

“mana hyo dapat video nih?” joongki merampas telefon pintarku. Bahabi punya orang. Suka suki je nak rampas phone aku. Mahal tu. Aku beli guna duit tahu tak! Aku ulang DUIT! MONEY! WANG! PITIH! Ape lagi erk? Aa! Forget it! Cukup ah tu.

“ape main ambik fon hyo ni?” aku cuba mencapai fon aku. Tapi dalam keadaan aku sekarang membuatkan pergerakann aku terbatas. Susah ah camni. Aku nak tendang joongki pun susah. Nak berdiri lagilah. Argh!

“hyo ambik dari fon joong ea?” jari telunjuknya menekan hidung mancungku. Penyek habis hidung aku ni. Jumpa di mahkamah nanti!

“kalau ye pun kenapa?” aku menayangkan muak tak puas hati. Tak salah pun di sisi undang².

“kalau camtu joong pinjam phone hyo ni”

“andaweeee.. Phone joong mana? Rosak? Hilang? Masuk air? Calar? Jual? Ke....” tanpa aku sempat habiskan bicara...

“aniy... joong terdelete vid ni lah! Joong pinjam kejap je!” joongki berlalu pergi. Benci lah ada oppa camni. Siap kau bila aku dapat kaki nanti .. Tengoklah.. Dendam akan terbalas.

[✔] MAID S1+S2 (•MINHYO•)Where stories live. Discover now