8‹‹

1.5K 127 40
                                    

Aku menapak perlahan ke ruang tamu. Kemas dan bersih. Aku mengeluh berat.

Tiada kerja yang boleh aku lakukan. Yelah.. Pekerja dalam rumah ni dah 20 orang. Tu tak termasuk aku. Kalau termasuk aku 21 orang lah jadinya.

Drtt.. Drtt...

Pantas tanganku membuka mesej yang baru masuk. Daripada taehyung.

Hyo.. Nanti tae ambik hyo lepas balik kerja.

Aku mengerutkan dahi. Nak ambik aku kerja? Tak sibuk ke dia? Kalau tak silap taehyung sedang menghasilkan lagu baru.

Nae..

Send. Bagus jugak taehyung nak ambik aku. Shift aku sampai malam. Shift? Kerja maid pun ada shift? Maid sekarang dah moden lah. Korang pe tau.

“woi!” bahuku ditepuk belakang.

“anak jimin hitam tam tam tam!” cepat aku menekup mulutku seraya memandang gerangan yang menepuk bahuku tadi. Kuajo!

Alamak.. Jimin ler yang tepuk aku tadi. Agak² gaji aku kene potong tak? Andawaeee..

“anak jimin hitam? Banyak puaka mulut kau cakap anak aku hitam”

Aku hanya mampu tersengih sambil tayang peace. Tu pada mulanya. Tapi bila denagr dia cakap mulut aku mulut puaka...

“mulut dia busuk tak sedar” gumamku perlahan. Mana boleh kalau tak balas bali. Ni jihyo k. Anak kepada encik song dan puan song. Satu²nya adik kepada song joongki.

“kau ada cakap something ke?” dia pandang aku tajam. Ko pikir aku takut? Takde maknanya takut. Gentar pun tak k. Ko pikir ko siapa. Pikir ko siapa. Pikir siapa boleh blah!

“aniy.. Mana ada cakap pape” kepala digeleng.

“serius?” soalan apekah?! Ingat aku memain ke? Lihatlah mukaku ini wahai babun.. Babun yang pendek lagikan kentot.

“ada nampak muka saya memain ke? Takde kan?”

Dia geleng. Nasib baik dia geleng kalau angguk.. Lama dah aku pancung kepala dia.

“so?” aku bercekak pinggang.

“apa yang so nya?” sejak bila encik k-idol kita ni ada penyakit blur guys?

“so, muka saya sekarang ni camne?”

“muka kau sekarang?” tanyanya lagi. Argh.. Stress aku jadinya.

“iye..” aku tekankan suraku. Harap dia gerun bila dengar suara aku camtu.

“muka kau sekarang..” dia gantungkan ayat pulak dah.

“muka kau lah.. Ada hidung. Dua lubang hidung. Mata. Normal je aku tengok”

K.. Aku mengalah. Malas nak layan loyar buruk dia sekarang.

Aku bergerak ke luar rumah. Mana tahu ada pokok yang perlu dijaga. Siram pokok lagi best.

Tapi an.. Aku rasa macam ada orang ikut aku dari belakang ah. Aku pusingkan badan menghadap ke belakang. Rupanya bos pendekku yang sedang ikut aku sekarang.

“ada pape yang boleh saya tolong?”

Dia geleng. Dah tu? Apa masalah dia senanya.

“dah tu?”

“ape?” ya ampun.. Someone.. Help me! Geramnya aku. Rasa nak cincang je mamat depan aku ni.

“yang encik ikut saya ni dah kenapa?” akhirnya keluar jugak soalan tu dati mulut aku.

“eh² perasannya. Tak hingin pun i nak ikut u!” ni ape kes? Macam mak nyah pun ada. Geli duh.

“dah tu.. Kenapa encik ada dekat sini?” aku silangkan tangan di dada.

“saje. Takut ada orang yang curi tulang ke” nak akta aku curi tulang lah ni. Kerek punya bos. Aku pekerj ayang baik k. Pekerja yabg terlatih. Ingat tu.

“encik.. Saya takkan curi tulang”

“ada aku mention dekat kau? Takde kan.” geramnya aku. Asal bos aku ni menjengkelkan sangat hari ni.

Topi yang aku pakai sekarang aku betulkan. Topi? Bukan cap k. Topi khas untuk maid. Kan aku ada cakap yang kerja dekat sini kene pakai uniform. Takde ke? Lupakan. Aku tak ingat aku ada cakap ke tak.

Baju uniformku warna hitam putih duh. Sebijik cam tahi cicak aku tengok. Dahlah gaun. Tak boleh ke aku pakai seluar. Lagi senang. Nak tendang jimin yang ada dekat depan aku sekarang pun boleh. Ni kan gaun.. Aduh.

Gaun bawah lutut. Ko bayangkan.....



























Betapa sengsaranya aku...

Tapi demi duit aku pakai jugak.

K, back to story.

“ouh.. Ada pekerja lain ke kat sini?” aku pandang kanan dan kiri. Manalah tahu ada maid lain yang ke kat situ. Jimin ikut pergerakkanku.

“kalau kau nampak ada.. Tak lama lagi kau matilah”

Aku tarik nafas dan hembus. Geram ni. Geram sesangat. Jangan cakap aku yang akan mati nanti. Kau pun sama.

“encik.. Saya rasa kan... Cakap dengan babi pun lagi best dari cakap dengan encik ni” segera aku melangkah ke arah kanan di mana arah itu menuju ke kebun yang terletak di halaman belakang.

Jimin menjongketkan keningnya sebelah.

“dia bandingkan aku dengan babi? Takde class langsung.”

Jimin mendengus perlahan.

“comel jugak kau rupanya jihyo” tanpa dia sedar kata itu meluncur laju keluar dari dua ulas bibir mungilnya.

Kalau tadi jihyo melangkah ke arah kanan, jimin pula melangkah ke arah kiri. Langkah kakinya akan membawanya ke kolam ikan.




X X X

Author akan habiskan cepat ff nih. In Shaa Allah.😊

Mohon abaikan typo k.

[✔] MAID S1+S2 (•MINHYO•)Where stories live. Discover now