We liepen naar de derde verdieping waar ik de Marauders Map aan Sophie gaf. De Marauders Map is een kaart van heel Hogwarts met alle geheimen gangen en kamers. Opa heeft het samen met zijn vrienden gemaakt, Fred en George hebben het vervolgens gebruikt en pap daarna. Toen de Battle of Hogwarts was gestreden klopte er niks meer van. Alles is gesloopt en weer in redelijk normale staat terug gebracht, maar de geheime gangen niet. Wij proberen hem weer kloppend te maken. We willen hem graag gebruiken, je kan namelijk niet alleen het kasteel, maar ook de inwoners zien. Ze zijn aangegeven met stipjes en namen. Het is lastig om alles in kaart te brengen en dan heb ik heb nog niet eens over de spreuken, om het uit te wissen zodat niemand het ziet tot je de juiste woorden zegt. En om al die namen en stipjes er ook nog eens bij te krijgen...
'Je hebt hem niet uitgewist,' zei Sophie.
'Ik had hem gister nodig.'
'Je moet hem altijd uitwissen.'
'Ga nou maar tekenen.'
'Maak jij nou maar een plattegrond.'
Het was niet echt een plattegrond, het was namelijk 3D. Ik moest glimlachen. We hadden elkaar de hele vakantie niet gezien, maar ze was geen steek veranderd. Sarcastisch, maar niet te.
'Tone 20 metris,' zei ik en wees met mijn toverstok recht vooruit. Daar verscheen een soort magisch schaalmodel van de 20 meter om hen heen.
'Zet hem er maar op,' zei Sophie die de gang had getekend op de Map. Ik draaide de plattegrond zo dat hij gelijk lag met de tekening..
'Transire et exire,' zei ik toen hij uieindelijk goedlag en er verschenen allemaal inktlijntjes op de Map. Weer 20 meter in kaart gebracht. Je zou meer dan 20 meter tegelijk moeten kunnen, maar dat is te moeilijk voor ons. We hebben de begane grond al helemaal af. De eerste verdieping ook en daarna ook de tweede, die hadden de nacht daarvoor afgemaakt.
'Shit! Het is al bijna half 9!' zei Sophie geschrokken.
'Kom op!' zei ik en liepen snel naar de kassen.
We gingen net de klas binnen toen de bel ging.
'Vandaag gaan we kijken wat je allemaal kunt met de besjes van een toxic cura. Weet iemand wat toxic cura betekend vanuit het latijn?' begon Neville zijn les.
'Giftig genees, toch?' vroeg ik aan Sophie die naast me zat.
'Ja, vreemde naam voor een plant, of hij geneest dingen, maar heeft ook erge bijwerkingen. Of, hij geneest gewoon gif,' fluisterde ze terug.
'Anton,' zei Neville tegen een kleine Gryffindor die zijn vinger opstak, uitslover.
'Giftig, genees,' zei Anton.
'Dat klopt, dus wat zou deze plant kunnen?'
'Gif genezen?' opperde Anton.
'Precies, 5 punten voor Gryffindor.'
Sophie duwde twee knoeten in mijn hand, we hadden gewed welke afdeling het eerst meer dan 3 punten zou krijgen in een gezamelijke les, de dingen die wij verdienden niet meegerekend ook al verdienen we nooit iets. We wedden om alles, echt alles. Zwerkbal, tussen de afdelingen, wie het huiswerk als eerst niet maakt in een gezamelijke les, of juist wel, wie het eerst te laat komt, wie het het eerst voor elkaar krijgt Doks te schoppen zonder problemen te krijgen, wie het meeste spul uit George's winkel verkocht krijgt, wie het eerst betrapt wordt bij een grap... zo hebben we er nog veel meer. Ons geld gaat ook de hele tijd over en weer. We hebben zelfs een speciaal stapeltje geld met ieder evenveel aan het begin van het schooljaar, we hebben een weddenschap afgesloten over wie het eerst nog maar 1 galjoen in het potje heeft zitten, die moet dan nog een sikkel inleveren en heeft dan nog maar 16 sikkels.
JE LEEST
hp: next generation, next adventures
FanfictionEen nieuwe generatie Potter en Weasleys komen op Hogwarts. Oude voorwerpen worden opnieuw gebruikt en verbeterd, achternamen komen terug en oude vijanden liggen op de loer... Maar, ook nieuwe mensen, nieuwe geheimen en veel, heel vee...