36. Scorpius

86 6 0
                                    

De dag erna werd ik pas om half 11 wakker. Ik ging er snel uit en hoopte dat Albus in de Grote Zaal zat. De hele Weasley-Potter groep was er, samen met al hun vrienden. Ze zaten met z'n allen aan Gryffindor, waar ze best veel plaats in beslag namen.

'Hey,' zei ik terwijl ik naast Albus ging zitten.

We praatten wat en na een paar minuten kreeg ik de kans om een briefje naar James te schuiven, die schuin tegenover me zat.

Ook al konden de eerstejaars niet naar Hogsmeade (het kon wel, maar ik ging het niet wagen) ik wilde toch dat het op de Map stond. Net als de grond om Hogwarts, maar die is eigenlijk amper aangetast door de oorlog. Daarom schreef ik James een briefje:

De Map mist nog wat, Hogsmeade is er ook nog. Die is ook veranderd.

Hij knikte een keer naar me en meer dan het idee geven kon ik niet meer doen, dus ik hoopte alleen maar dat hij het aanvaarde. Toen we weg gingen van het ontbijt om half 12 nam hij me echter even apart.

'Wil je meedoen met Hogsmeade in kaart brengen?' vroeg hij.

'Er is een geheime gang naar, dat weet ik. Maar ik ga niet alleen en zie jij Rose al meedoen? En Albus als Rose nee zegt?' antwoordde ik.

'Vraag Albus eerst, daarna Rose apart en als die nee zegt heb je Albus waarschijnlijk nog,' zei James, 'Zorg dat je over een half uur in de snoepwinkel staat. Ik weet vrij zeker dat je weet hoe je er moet komen.'

'Dat klopt,' bekende ik. Ik had alle gangen die we in kaart hadden gebracht bestudeerd.

'Ik zie je dan,' antwoordde James en haastte zich naar de leerlingen die naar het dorpje gingen.

Ik rende zelf naar de kerkers, in de hoop Albus te onderscheppen voor hij in de leerlingenkamer was.

Hij liep alleen, degene die bij ons hadden gegeten gingen allemaal naar het dorp.

'Albus!' riep ik, we waren nu in de gang voor zijn leerlingenkamer.

'Ik zei toch dat je me Al moest noemen,' antwoordde Al grijnzend, ik kom aan hem zien dat hij het fijn vond dat ik achter hem aan moest.

'Ik had het idee om Hogsmeade in kaart te brengen, James heeft ermee ingestemd en me... laten zien hoe we daar kunnen komen. Ga je mee?' vroeg ik.

'Natuurlijk!' antwoordde hij, 'Gaan we Rose ook meevragen?'

'Dat doe ik wel, ga je onzichtbaarheidsmantel halen, dan zie ik je over een paar minuten bij het beeld van de eenogige heks,' zei ik en ik gaf hem geen kans om instemmen, maar sprintte alweer naar Ravenclaw.

Ik wist bij Rose te komen doordat ze met Suzanne stond te praten een gangen verderop.

'Hé, Rose. Ik had een vraagje over dat... project. Kan ik je even spreken?' vroeg ik, dat was altijd onze smoes.

'Ja, momentje Suzanne. Ik ben zo terug,' antwoordde ze en liep met me mee.

'Ga je mee Hogsmeade in kaart brengen? Er is een geheime gang, Al gaat ook mee,' zei ik.

'Naar Hogsmeade?! Nee, natuurlijk niet!' siste ze.

'Oké, jammer,' antwoordde ik, normaal zou ik aangedrongen hebben, maar ik had dit al verwacht. Bovendien had ik geen tijd te verliezen.

Ik snel-wandelde naar het beeld, waar Al tevoorschijn kwam.

'Rose gaat niet mee,' deelde ik mee, zijn reactie peilend. Ik wilde Albus mee hebben met alles wat ik deed, ook als Rose niet meedeed. Daarom moest ik weten wat hij deed als Rose paste.

hp: next generation, next adventuresWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu