empat-belas

1.5K 152 18
                                    

"Zafril, no! Kita takkan buat tu. This is wolf thing, aku tak nak ada kaitan dengan vampire." Provok Aidan.

Zafril dah menjelaskan ideanya untuk mencari jejak vampire yang terlibat dengan perperangan malam tu.

"Actually, aku setuju dengan plan Zafril. Ada chance yang diorang akan bagitahu pack mana yang serang haritu." Beritahuku. Zafril dengan bangga memberi high five kepadaku.

Aidan memberi aku dan Zafril pandangan tidak percaya.

"Mia, kau tak tahu apa-apa fasal dunia ni. Kau baru and... and... kau tak tahu apa yang diorang boleh buat pada kau. Diorang takkan percaya kita bulat-bulat. Diorang pandang kita sebagai musuh."

"Aidan, kenapa kau takut sangat? Cut some loose, dude." Ujarku, sinis.

"Kalau korang nak buat, go for it. Tapi, aku tak nak risikokan pack aku."

Terbuntang mata aku mendengar yang Aidan ada pack. Dia budak remaja kot, macam macam dia boleh ketuai pack? Tak logik!

"You have a pack?" tanyaku seraya mengeluarkan sebatang rokok daripada poket belakang seluarku. Aku sematkannya pada bibir. Lighter di atas meja aku capai dan menyalakan hujung puntung.

"Yeah. Tapi, aku bukan fully kawalnya. Aku still under Alpha Tulen."

"Oh. Tapi, takkanlah Alpha kau tu tak bagi buat misi luar pack? Macam strict sangat je."

"Kau tak ada pack lagi. Kau tak tahu rasa komitmen pada pack tu lebih penting daripada komitmen untuk orang luar."

Dah macam polis atau askar dah sampai berkomitmen bagai. Seliar-liar Aidan ni dia ada juga had rupanya. Kalau aku, pentingkan hidup unlimited!

"Aku bukannya orang asing pun. Aku ni kawan kaulah. Takkan tu pun tak boleh." Aku menggulingkan mataku. Menyampah pula Aidan asyik nak pentingkan diri sendiri. Acah je nak tolong aku bagai sebelum ni.

"Aku boleh tolong kau untuk benda lain. Tapi, surely not this time. Sorry!" Aidan mengangkat tangannya ke udara.

Aku mengeluh dan memandang Zafril. Adam dan Cairiel langsung senyap menyepi. Diorang pun tak tahu nak mencelah kalau aku dah mula bercakap.

"Anyone, ada idea lain?" soal Zafril, cuba memecah kesunyian yang bertandang.

"Fine. Kalau Aidan tak nak, aku buat seorang. Aku tak kisah, janji aku dapat jawapan."

Segera Aidan menggelengkan kepalanya.

"Mia, no. Diorang akan bunuh kau."

"Kau tak tahu tu, Aidan. Aku tak minta kau libatkan diri pun. Kalau kau nak, kau join. Kalau tak nak, kau blah. Easy."

"Yeah, right." Cairiel bersetuju. "Aku in."

Ha, bagus Cairiel!

"Aku pun in juga!" ujar Zafril. Aku pandang pula Adam yang tersengguk-sengguk menahan ngantuknya.

"Adam is an exception. So, Aidan kau in ke tak?"

Aidan menatap aku malas.

Bad Beta ✔Where stories live. Discover now