-:BAB 2:-

140 2 0
                                    

"Apa pakcik ni? Datang sini cakap sopa tak bikin." Aku geram. Ada kepatut suruh aku jadi PA Mamat ni. Tak kuasa aku kalau ada kuasa pun tak ingin nak gina untuk mamt ni. Mata aku di kecil sekecil yang mungkin geram pula dengan Mamat ni. Dia bersahaja sambil minum air.

"Kamu saja yang layak." Amboi amboi tahu mana aku layak?

"Layak? Pakcik tahu mana saya layak. Lagipun i dont know him and why i have help him? PA pula tu. Dekat Malaysia tu banyak orang tengah cari 'KERJA'. Kenapa perlu Wiq juga? Yang pakcik kenalkan Wiq dengan dia ni kenapa? Bukan kawan dari sekolah rendah pun?" Aku jeling Azy geram. Dekat malaysia banyak manusia nak cari kerja kenapa perlu aku?

"Tak sangka awak macam ni... Lain yang di katakan oleh pakcik awak.." Dia mula bersuara. Pakcik memandang aku geram.

"Pakcik aku cakap apa pasal aku dekat kau? Aku baik? Peramah? Yang tu ka? Hek eleh aku memang baik pun cuma dengan kau ja aku cakap kasar. Sebab kau ni dah rosakkan mood aku." Aku genggam penumbuk. Geram dengan Mamat ni.

"No. Dia cakap kau cantik, hormat orang tua, cakap manis, rendah, kurus. But now.. Aku tengok kau lain. Cakap kasar dengan orang tua. Tinggi, berisi lah juga cuma cantik tu masih kekal. Tinggi kau 160 eh? Berat kau kira-kira 40 keatas? Betul tak." Aku yang sedang minum air tersedak. See siapa yang tercekik sekarang Wiq. Kau ka dia? How he know my weight and height?

"Gila punya jantan.. Biar lah tinggi dengan berat aku berapa pun yang kau sibuk kenapa?". Aku gigit bibir bawah geram.

"Betul lah kan? Aku pada mulanya tak nak ambil kau sebagai PA aku. Tapi bila lihat pakcik kau ni seronok sungguh bercerita tentang kau. Why not aku tak ikut dia datang sini. Nak tengok juga gadis yang dia asyik bercerita siang dan petang pasal kau." Aku mengecil mata aku sambil kepala turut bergerak sebelah kanan. Konon-konon jijik bila pandang lelaki itu.

"And now kau dah lihat kan? Rupa aku bagai mana kan? Boleh keluar dah kot dari rumah aku. Lagi kau lama dekat sini. Lagi sakit kepala otak aku nak fikir. Pintu di sana pergi buka sendiri.." Aku mengarah pergi dengan menggunakan jari telunjuk isyarat menghalau tangan kanan di urut dahi. Pening oii fikir pasal ni. Sekejap lagi dengan perangai gila aku pula datang. Hishhh

"Aku tunggu jawapan kau.. Nampak aku nanti jangan nak elak eh? Aku cari kau sampai ke lubang cacing dengan anak-anak cacing aku cari." Dia bangun dan menuju kearah pintu. Pakcik hanya mengekorinya dari belakang. Tangan aku tak lepas menghalau mereka dari rumah aku.

"Ouh ya satu lagi." Eh eh ingatkan dah blah ada lagi rupanya Mamat ni. Aku mengangkat muka lihat dia.

"Aku dah tahu semua pasal kau.. Kau tak boleh kelentong aku. Dan aku tak nak kau banyak berkurung dalam rumah besar kau ni. Entah kenapa aku cakap macam ni dengan kau. Cuma aku rasa ada something pasal kau. That why aku cakap macam tu kau tak perlu tahu. Cuma kau jadi diri kau yang dulu yang lepas kau biarkan dia pergi." Dia memakai cermin mata gelap nya semula. Dia menoleh kepada aku dan terus tinggalkan rumah aku. Pakcik Exzhel yang pelik kata kata Azy Heykal garu kepalanya entah dah tumbuh uban lah kot kalau bukan uban kelemumur. Pintu tutup perlahan oleh pakcik Exzhel. Aku termenung sekejap. How do he know? Ada saka beritahu dia ka? Bela saka ka Mamat tu. Ish bahaya ni.








Wajah Hezry asyik terbayang bayang dalam kepala aku. Aku menggegam kuat kepala aku. Kenapa waktu ni kau nak serang kepala aku? Aku tengah seronok makan kan? Air mata aku mengalir. Entah bila lagu Rebah tanpamu yang dinyanyikan oleh putera band di pasang. Aku pun tak ingat bila di pasang di speaker mini aku. Tiba tiba memori kejadian itu terus masuk dalam minda aku.

::::

"Happy birthday to you, happy birthday to you Nawina Awiqah, happy birthday to you." Selesai lagu. Rakan rakan aku menarik tali yang untuk birthday itu bunyi. Poph poph poph. Banyak tali tali kecil bertaburan atas udara.

[COMPLETED] REVENGEWhere stories live. Discover now