-:BAB 3:-

143 2 0
                                    

Aku keluar dari bilik sudah jam menunjukkan 12:40 tengahari. Yes aku bersih bilik yang bersepah tak lepas seperti bilik sarang tikus bukan tikus sahaja malah kandang kambing pun boleh di katakan. Semak kepala otak berfikir apa yang harus aku kemas dulu. Aku ambil keputusan untuk mengambil penyapu di bilik stor. Semasa ambil penyapu itu maid aku sudah siap mengemas dapur dan dua orang lagi maid seorang di ruang tamu dan seorang lagi di bahagian bilik tetamu or membasuh baju. Aku sempat beritahu maid paling tua Jeffy supaya tidak perlu masak untuk aku. Bermaksud aku mungkin balik petang or malam. Kemas bilik tu tak lama pun sejam ja kot eh kau ni Wiq orang lain kemas bilik tak sampai sejam pun.

Kalau bilik kau tu sebesar istana diraja tak apa lah juga ni setakat bilik untuk kau seorang sahaja. Biasa lah anak emak baru nak tahu mengemas rumah memang begitu. Dalam bilik air tu jangan cakap lah 2,3 jam baru keluar. Haha karok dalam bilik air dulu baru mandi. So tak hairan lah mengapa cik Wiq kita baru keluar dari bilik. Di terus kaki aku menuju ke pintu utama sebelum itu sempat aku mengambil kunci yang berada di meja tak jauh dari pintu utama. Aku menekan remote alarm kereta dan terus membuka pintu kereta memandu. Tidak di sengaja mata aku tertumpu sesuatu yang menangkap mata aku untuk terus melakukan perbuatan aku tadi. Sebuah kereta berwarna silver dan dua orang lelaki yang sedang sibuk gelak ketawa depan rumah aku.

Dan yang hairannya kenapa perlu borak depan rumah aku? Rumah sebelah kau tak mahu borak pula. Susah lah kalau nak undur kereta. Aku memicit hon. Mereka terkejut lalu mengangkat tangan 'maaf' sebelum berlalu pergi. Aku senyum nak tak nak saja. Aku memasuki kereta dan menutup pintu kereta perlahan. Semasa masukkan kunci untuk hidupkan enjin. Mata aku tertumpu pada kertas yang di letak di luar cermin hadapan. Aku membuka pintu kasar ada ada hal lah tadi tak ada pun. Tetiba ada depan mata. Hantu ka apa ni sambil membebel aku hanya keluar tangan untuk mengambil kertas yang tak jauh pun dari pintu kereta.

Aku menutup semula pintu dengan kasar dan membelek kertas itu belakang dan depan. Kertas itu lipat dua ok. Di tulis kecil sahaja di bawah sebelah kanan. 'Nawawi Awiqah' amboih kecilnya tulisan. Tulisan aku besar lagi. Sebaik tulisan cantik aku ketawa dalam hati. Aku membuka sebelahnya.

Do you remember me? Nama aku sedap macam orang dia juga.

Eh perasan gila. Siapa ni? Bila masa pula aku kenal dia?

Bermula hurup A.

A? Atiqah? Asila? Kak Asila ka? Atau Afiq? Aziq? Siapa ni. Kau fikir nama bermula huruf A ni seorang ja dalam dunia ni?

So dah tahukan nama aku? Ok abaikan. Hebat eh drama kau. Aku tabik hormat dekat kau. Berlainan betul macam orang gila pula aku tengok kau. Hahahhaa.

Perlu ka kau nak tulis yang kau sedang ketawa? Brengsek.

Aku tak tahu nak mula dari mana. Tapi aku perlu tanya kau.. Kenapa kau nak balas dendam dengan lelaki yang kau cakap pagi tadi? Apa yang dah berlaku dekat diri kau sampai setiap hari jadi kau. Kau jadi meroyan tak tahuan hala? Aku sempat lihat bilik kau pagi tadi. Cantik memang cantik but macam kandang kerbau sebaik tak ada taik dalam bilik kau yang ada semua barang kau baling. Apa yang aku jumpa selepas teliti bilik kau. Terjumpa mak kerbau di sebalik katil. Tapi mak kerbau ni pelik sikit. Macam kehilangan anak kerbau. Dah lah busuk sememeh berlengas semua ada dekat kau. Mata merah dengan sembam pula tu. Rambut kau macam entah lah macam rambut siapa? Tak tahu aku nak bayangkan. Sebaik aku snap gambar kau pagi tadi. Hahahahahha.

Aku mengambil gambar yang sudah di cuci dan lekat di sebalik poket kertas itu. Kreatif but perangai nauzubillah. Sempat kata aku mak kerbau. Tapi bila masa dia datang rumah aku? Pagi tadi? Masa aku sedar aku dah ada di ruang tamu dan duduk elok di sofa. Aku memang tak ingat sebelum itu apa yang berlaku. Macam aku tiada dalam jasad aku masa tu. Aku menarik gambar keluar dari poket itu. Alangkah terkejut beruk aku lihat gambar yang diambil. Betul ka ini aku? Memang terasa bukan aku. Tapi semasa aku tengok wajah aku dekat cermin tadi tak lah seteruk ni? Aku mengerut dahi sebelum di jeling gambar itu. Aku menyimpan kembali gambar dalam poket itu. Di letak ke dalam dashboard kereta. Aku mengundur kereta dan terus pecut meninggalkan rumah.






[COMPLETED] REVENGEWhere stories live. Discover now