(EDITED)
Press ⭐️ before you guys start reading and dont forget to drop your comment💞
Happy reading all my beloved readers❤
HANARA AISHA POV
HAMPIR seminggu aku berulang alik ke hospital menjaga Adriana yang keseorangan. Beg kertas yang berisi Tupperware penuh dengan makanan aku pegang. Pintu bilik wad itu aku bukan. Terpancar wajah Adriana yang lesu tak bermaya. Aku tahu, bukan mudah baginya menerima dugaan berat sebegini. Tapi ini sebahagian dari jalan hidupnya, aku cuma menyokong dari belakang.
"How are you doing today. Feeling better?" aku bertanya dengan senyuman manis. Beg kertas aku letakkan diatas meja lalu aku menghampirinya yang senyum dengan bibir yang pucat.
"Alhamdulillah. Aku sihat sikit harini. Kau tahukan, aku sihat dengan cara aku. Walaupun macam ni, aku rasa bersyukur sangat." Aku mengangguk. Cuma memahami perasaanya.
Kanser hati tahap tiga. Masih ada banyak yang mampu membantu. Kimoterapi, radioterapi dan bekalan ubatan-ubatan yang diharapkan. Tapi bila dia melihat gelisahnya Adriana bila ubat itu masuk dalam tubuh, air matanya tak mampu dibendung. Entah bagaimana rasa sakit itu aku tidak tahu. Teresak jugak wanita itu.
"Hana, aku tak nak teruskan kimo. Cukuplah sampai sini." Tangannya menggenggam tanganku.
Aku usap rambutnya yang kian menipis. Kesan daripada ubat kimoterapi. Aku tahu dia derita.
"Rian, kau tak boleh kalah macam ni je. Ramai perlukan kau. Idlan needs you to be his wife."
"Tapi Hana..."
"Kalau tak nak fikirkan orang lain, its okay. Tapi fikirkan suami kau. Idlan loves you so much. Takkan kau nak berputus asa dan tinggalkan dia?" Ya, sampai sekarang aku masih fikirkan Idlan. Aku tak nafikan itu. Tapi perasaan tu bagaikan masih berbaki dalam hidupku.
Air matanya mengalir perlahan jatuh ke pipi. Sayu. Sedih. Aku dapat rasakan. Walaupun dia pernah mengkianatiku, tapi dia kawan terbaik pernah aku jumpa.
"HANA, tolong jadi isteri Idlan. Aku taknak dia seorang bila aku tak ada nanti." Teresak-esak dia dalam pelukan aku.
"Kau dah gila ke nak ambil aku jadi madu kau? Aku tahu kau tak berapa nak, kau terlalu overthinking. Jangan maca ni Rian. Please. untuk yang kau kata tadi, aku anggap perbualan ni tak pernah terjadi antara kita. Kau tak pernah cakap pasal perkara ni." pintasku laju apabila mendengar kata-katanya tadi.
"Aku cuma nak pulangkan apa yang patut jadi milik kau, Hana." Dia menolak bahuku perlahan. Merungkaikan pelukan kami. Keningku berkerut. Maksud?
"Aku salah Hana. Dari awal aku tahu kau cintakan dia. Tapi aku cintakan Idlan juga. One day, dia confess yang dia nak melamar kau. Aku tak boleh nak terima Hana. Aku nafikan perasaan kau padanya. Aku kata kau akan putus sahabat kalau Idlan buat macam tu. Semua untuk kepentingan aku sendiri." Jarinya menyeka air mata yang gugur. Jujur aku katakan aku terpaku. Tak tahu nak beriaksi.
"Lepas pada tu, aku dengan dia makin rapat, at the end aku kata yang aku cintakan dia. Dan dia kata dia setuju nak jadikan aku jadi isteri. Jujur Hana, aku sendiri takut degan penerimaan kau pada awalnya. Aku rasa bersalah sangat bila Idlan sendiri minta untuk kau handlekan majlis kita orang. Kau terlalu baik. Kau kuat sangat."
"Aku tahu kau bawa diri sebab aku. Aku tahu hati kau sakit. Tapi waktu tu, aku cuma nak rasa dicintai. Waktu tu aku dapat tahu aku kanser tahap satu. Idlan pun tahu sebab aku pengsan lepas kita orang berjumpa. Dan aku pasti, Idlan angkat aku sebagai isteri pun sebab kesiankan aku. Sepanjang kami berkahwin, dia tak pernah cakap yang dia cintakan aku Hana."
Aku menggengam tangannya. Stay strong Hanara Aisha.
"Aku tak kan nak buang kawan sebab seorang lelaki, Rian. Semua ni dah takdir untuk kita. Tapi untuk terima Idlan, I can't turn it into reality, Rian. Sorry." Tatkala minda aku waktu ini sedang memikirkan Hijjaz yang hilang tanpa jejak.
"Hana... please. Untuk kali ni." Rayunya lagi. Matanya kian bengkak akibat banyak menangis.
"Rian. Kau tak boleh macam ni. Aku tak nak. Idlan pun mesti menolak."
"Please stop talking abut this, okay? Or aku takkan datang jumpa kau lepas ni."
"Hana...."
"Rian, aku buat apa yang aku cakap. Remember that. Sekarang aku perlu balik. My mom tengah tunggu di rumah. Aku dah WhatsApp Idlan. He's at the parking lot."
Beberapa ketika kemudian aku kembali bersuara untuk pulang kerumah. Tas tangan diatas meja aku capai lalu meninggalkan dia.
PERSOALANKU masih belum berjawab. Aku masih melangut memandang abang Adha yang sedang berdiri. Rasa benggang mencengkam hati. Tapi aku tebalkan rasa sabar demi jawapan.
"Soalan Sha tak susah rasanya abang. Where is Farish Hijjaz? Your bestfriend tu?" aku ulang kembali soalan lagi. Jelas lirikan mata tajamnya kepadaku.
"Kenapa tanya abang? Sha tak cuba WhatsApp dia ke? Message ke?"
"Adik dah cuba WhatsApp, message, dm Instagram dia, Telegram. Email je tak cuba lagi. sebab tak ada email dia. Tapi, satu pun tak berbalas. Mana dia abang?" hatiku rasa sesak. Entah mengapa aku rasa begini. Usaha aku nampak seperti desprate.
Tapi aku ada buat salah ke? Tapi salah apa?
"Abang... you must know something, right? Tell me what is it. Please la, abang." Pujukku lagi. Beberapa hari lepas lagi aku bertanyakan tentang perkara ini kepada bang, tapi langsung tiada respon positif daripadanya. Makanya hari ini, aku betul-betul tekad nak tahu mana hilangnya Hijjaz aku tu.
Errr... pembetulan.. not Hijjaz aku tapi Hijjaz kawan aku.
Aku pandang wajah abang Adha lagi. Serabut betul wajahnya. Mungkin rasa serba salah dengan aku kot. Antara adik beradik dan sahabat.
"No. Abang tak boleh. Abang dah janji dengan Hijjaz."
"Untuk kali ni je abang. Please..."
Tetap gelengan kepala yang aku dapat.
"You love him right?" Tekaannya buat aku terkelu.
SHI
YOU ARE READING
[C] Yang Terindah
RomanceSTATUS | COMPLETE START | DEC 7, 2017 END | JUN 29, 2018 Hanara Aisha Aku mencari tetapi dia pergi. Aku pergi tetapi dia mencari. Aku menerima dan dia turut menerima. Cinta itu pada zahirnya tidak seharusnya memiliki Cinta itu bagaikan ujian dari T...