17 - Undangan Taufiq

4.1K 181 10
                                    

HANARA AISHA POV

BERJALAN pada pagi itu, aku hembus nafas kuat bila teringat hal semalam. Taman tempat aku jogging ini nampak sunyi sejak tadi. Jadinya lebih mudah bagiku kalau aku mahu menjerit melalak dekat taman ni. Tiba di sebuah bangku, aku labuhkan punggung disitu.

Fikiranku melayang entah ke mana. Lagi sebulan, aku bakal menamatkan zaman bujang dengan lelaki yang aku sendiri tidak ketahui siapa empuanya diri. Sedar tak sedar, hampir sebulan lebih aku bertunang dan Hijjaz akhirnya mengambil langkah untuk mendiamkan diri selepas kejadian pagi itu.

Mataku terpandang pada cincin permata yang elok disarungkan pada jari manis. Hatiku memberontak,  tapi semua ini bukan salah sesiapa. Salah aku sendiri kerana pada awalnya aku yang langsung tak selidik latar belakang si peminang. Walaupun hakikatnya aku sangkakan Rian yang hantar rombongan, tapi ternyata aku silap.

Tentang Rian, dia kini sibuk bertanya akan tarikh yang sesuai untuk melangsungkan perkahwinan. Padanya aku khabarkan bahawa aku tidak mahu bertunang dengan Idlan. Walaupun pada awalnya dia keliru, tapi dia ikutkan juga dengan kata-kataku.

"Kau sure tak nak bertunang dulu sebelum nikah?" soalnya pada ketika kami pulang dari rawatan hospital.

Aku hanya menjeling Idlan disisi Rian. Risau juga aku. Dengan sedikit senyuman aku anggukkan kepala tanda setuju. Idlan aku lihat dia melepaskan keluhan nipis. Muka macam mengidam lapar cendol je. 😌 Risau betul takut terkantoi.

Entah dia mahu bersyukur ataupun rasa terbeban dengan perkara ini. Aku sendiri tidak pandai menembak hatinya.

Sedang elok aku mengelamun, pandanganku terganggu dengan sepasang kasut Adidas putih berada di hadapanku. Perlahan-lahan aku angkat kepala melihat pemilik kasut putih itu. Aku melepaskan keluhan berat bila terpandang wajah maskulin itu.

You know that feeling when you try to avoid a guy, but then he still messing around you? 

"Dari jauh I nampak you. I thought it not you. When I come closer, it's you! What are you doing here?" Tanya Taufiq segak dengan berjersi putih dengan sweater hitam dipandankan dengan seluar trek hitam. Tuala yang bergantungan di leher dengan peluh membasahi dahi.

Ni kalau orang lain tengok memang merecik habis la tengok kekacakan dia. Tapi jika mengikut pandangan mata kasar aku, he's not my type. The most annoying guy I ever met!

"You tengok cara I pakai dengan seluar trek, baju t-shirt lengan panjang, kasut sukan, tudung sarung Ariani, takkan I nak pergi fashion show kot." Balasku selamba. Cendol betul. Cuba lah tanya soalan educated sikit. Like, apa resepi nak buat cendol? Baru feel aku nak jawab. 

Punggungku di alih ke tepi memberikan ruang untuk dia duduk setelah dia memberi isyarat tangan untuk duduk.

Taufiq balas senyuman. Entah apa yang seronok pun aku tak tahu. Yang aku tahu, rasa nak halau dia biar dia berambus dari sini. Tak suka!

"Hanara, you teman I pergi wedding cousin I nanti nak tak?" soalnya tiba-tiba

Aku mengerutkan dahi. Adui. Sepupu dia kahwin? Siapa? Hijjaz ke?

"Sepupu you? Yang mana satu eh?" berdebar aku untuk bertanya. Adoi, bikin getar jantung je lah!

"Aryanabella. You kenalkan that girl yang dengan Hijjaz haritu?"

"Em. Ya..ya. I kenal. Bila majlisnya?"

"Next week. So... do you want to follow me?"

"Em.." aku berfikir sejenak. Tak kan aku nak sakitkan hati aku sendiri guys. Come on la. 

"Maybe no. I banyak kerjalah. Sorry okay. Maybe lepas ni?" Aku pandang wajahnya sekilas.

Dia terangguk-angguk sekejap menunduk ke bawah memandang tanah sebelum dia mengangkat wajah memaku mataku.

"Lepas ni I make sure you akan selalu keluar dengan I, Hanara. You akan ikut I mana je I pergi. I will make sure of that."

Aku berkerut dahi memandang Taufiq. Apa maksudnya? Gaya macam dia bakal suami aku je gayanya percakapannya. Huh?! No! No! This is not like I'm thinking, right? Am I?

"I have you go. See you later! Bye" laju saja dia bergerak meninggalkan aku. Aku masih terkedu di situ. Memikirkan dua perkara yang sangat menyerabutkan otak.

Satu. Apa maksudnya tentang 'you akan selalu keluar dengan i. You akan ikut I mana je I pergi'. God! Don't make it real!! 'See you later'? What that stupid sentence meaning ha? I cannot brain!

Dua. Pasal perkahwinan Aryanabella. Kalau dah Aryanabella pastinya ada kaitan dengan Hijjaz. Kalau ada kaitan dengan Hijjaz... dia orang dah nak kawin ke? Habis yang beberapa hari sebelum ni Hijjaz kacau aku tu kenapa? Ya Allah. Stop thinking about him lah!! Ingat tunang kau Hanara Aisha.

Maybe is the best

Insya Allah.




SHI

[C] Yang TerindahWhere stories live. Discover now