10 - Luahan Idlan

4.8K 223 3
                                    

HANARA AISHA POV

PENSEL ditangan aku larikan di atas kertas A4. Mecari ilham yang terselit di dalam kotak fikiran yang sesuai untuk design terbaru. Tak lama kemudian, kertas itu aku royokkan dan campak di sudut dinding yang terletak bakul sampah disitu. Tepat dia melantun pada dinding dan masuk pada bakul sampah tersebut.

Fikiranku berserabut. Jiwa tak tenang. Ideaku terbang entah kemana. Tak sempat untuk menangkap, bagaikan terbang mengikut angin lalu.

Cerita dua minggu yang lalu aku lupakan. Walaupun bukan dengan sepenuhnya, tapi aku harap ingatan untuk peristiwa itu ditarik terus dari fikiranku. Kalau boleh, aku ingin melupakan segalanya tentang dia. Kadangkala, aku sendiri kurang pasti dengan perasaanku. Kadang aku rasa aku cintakan dia. Kadang aku rasa kosong bila bersamanya. Aku sendiri pun tidak tahu untuk menafsirkan tentang perasaan ini. Kabur.

Ataupun ini hanya satu persinggahan.

Cumanya, rasa rindu itu tetap bertamu dalam hatiku. Hidup rasa tak lengkap. Allah! Terasa berdoa pula teringat kepada orang yang tak patut untuk aku ingat.

Lepas dari hari itu, ajakan Syed Taufiq Attar aku tolak semuanya. Bimbang dengan rasa hati yang berkunjung datang. Bercampur baur antara ajakan Taufiq, rasa hati untuk Hijjaz dan permintaan Rian yang masih tiada penghujung.

Deringan telefon menyedarkan aku. Cepat aku capai telefon itu. Kerutan didahi kian menebal.

"Apa kes abang ni? Dalam rumah pun nak calling- calling." Panggilan itu aku sambut.

"Turun bawah. Ada orang datang." Tanpa sempat membalas, talian dimatikan. Lambat-lambat aku bangun. Dari kerusi. Nasib baju pun dah elok. Malas aku nak bergaya sakan. Rambut aku sanggul kemas. Tudung di belakang pintu aku sarung dan kemaskan sebelum melangkah keluar.

Entah mengapa, terasa setiap langkahku terasa berdebar. Aku tak pasti perasaan ini. Bagaikan ada sesuatu yang bakal menimpa aku bila aku berjumpa dengan 'orang' itu.


AKU menunduk memandang kotak baldu yang terbuka diletakkan di atas tangan. Cincin emas putih bertatahkan tiga butir permata. Nafas aku hela perlahan. Lelah untuk menolak. Bagai tiada daya. Ini soal hati dan perasaan.

Kotak itu aku tutup semula. Meletakkan kembali pada tangan orang yang memberi tadi. Memang aku sayang, tapi cinta itu bukan untuk aku.

"Hana..." Adriana bersuara sendu. Perlahan. Jelas air mata bergenang dalam matanya.

"Aku pernah kata yang aku tetap menolak walau apa pun jadi. Rian, Boleh tak kau cuba bersyukur dengan apa yang ada sekarang ni? Kau tak boleh paksa aku macam ni. Kau tak boleh paksa Idlan terima aku." Aku cuba untuk memujuknya menerima keputusan aku. Aku tahu yang terbaik untuk diri aku sendiri.

"Hakikatnya dia masih cintakan kau Hana." tekannya dengan mata berkacanya mentapan mata aku. Aku nampak sakit dia.

"Aku bahagia Hana. Aku bahagia dengan dia. Idlan mampu berikan apa yang aku mahukan. Tapi dia tak mampu serahkan seluruh hatinya pada aku. Separuh lagi ada pada kau Hana." Akhirnya dia menuntuk. Titisan air matanya jatuh ke atas meja kayu laman rumahku.

Tangan aku dia genggam kuat. "Untuk yang terakhir kali, Hana. Please, just do it untuk permintaan aku yang terakhir kali." Air mata yang aku tahan jatuh juga melihat dia. Aku cuba tegarkan hati. Menolak permintaan bodohnya itu.

"Hana..." mendengar suaranya yang tersedu itu, aku angkat tubuh duduk disebelahnya. Tubuhnya aku bawa dalam pelukan. Benar semangat Adriana yang kuat itu semakin lemah. Jiwanya derita. Hatinya sakit. Aku tak nafikan bila melihat keadaannya begini.

"Kau datang sini, Idlan tahu tak Rian?" melihat tiada anggukan mahupun gelengan, aku sudah tahu apa jawapannya. Seorangan dia datang ke sini untuk memujukku. Entah Idlan tahu atau tak tentang permintaan berat ini. Dan aku pasti, Idlan pasti akan terluka dengan permintaan isterinya ini.

"Kau bagi aku ruang dan masa. Aku akan fikirkan dulu hal ni. Lepas aku dapat jawapan dan yakin dengan jawapan aku, aku beritahu kau okay?" badannya aku gosok . Cuba menghilangan tangisannya dengan memberikan sedikit sinar harapan buatnya.

Dia cuba rungkaikan pelukan. Matanya bercahaya. Riaknya ceria dan bahagia. "Betul?"

Aku anggukkan kepala.

Memberi sebuah janji yang aku tak pasti jawapannya.



WAJAH sungulnya aku pandang. Tanganya menggosok kepalanya. Semak sangat gayanya yang mampu aku baca.

"Aku terpaksa bagi tahu kau tentang semua ni. Aku taknak kau salah faham. Kau pujuk la dia buat rawatan tu. For her own good sake, please."

"Hana, aku nak pujuk macam mana lagi? Setiap kali aku buka topik sakit dia, dia terus melenting. Aku taknak dia terus stress macam tu Hana. Aku kesian kan dia." sungul dia berkata. Sayu matanya memandang aku.

Aku mengeluh. Susah untuk dijangka perangai seorang Adriana. Degilnya masih begitu.

"Kau tahu Hana, Rian sendiri dah buka cerita tentang perasaan kau pada aku lepas pertama kali kitaorang jumpa kau haritu." Dia berhenti menghela nafas berat.

"Pada mulanya aku sendiri terkejut dengan pengakuan dia. Sumpah aku tak pernah sangka dia nak buat macam tu sekali Hana. Aku tak percaya pada mulanya. Tapi bila tengok kesungguhan dia minta maaf, aku tak sanggup tengok dia derita lagi."

Aku cuma dia melihat luahannya. Jelas kelukaan terpancar pada seraut wajah sungul itu.

"Hana, kalau aku tahu semua ni dari awal, aku takkan sakitkan hati aku. Aku takkan sakitkan hati kau. Aku takkan buat kita semua macam ni. Aku takkan buat semua derita bila aku masih ada perasaan pada kau lepas perkahwinan aku dengan dia."

Terkedu. Air liur aku telan. Perit. Kelat rasanya.

"After all, she still my wife."

Idlan memandang aku. Tepat ke anak mata. Seperti Adriana dihadapannya.

"And I love her so much." Setitis air matanya jatuh membasahi pipi.

"More than I loved you before."

Dan aku tersenyum senang.

"And I think, I know what should we do untuk dia teruskan rawatan. The only way yang aku nampak ada harapan cerah."




"Adriana, its me. Aku terima cadangan kau. With one condition."



Love💞_dshyr

[C] Yang TerindahWhere stories live. Discover now