Yang Terindah SE 1

5.5K 180 18
                                    

(EDITED)

Press ⭐️ before you guys start reading.

Happy reading all my beloved readers❤



HANARA AISHA POV

Pagi- pagi lagi mood aku dah swing gara-gara sikap tak acuh Hijjaz. Hijjaz pula kalau dah duduk depan cermin dok buat rambut dia tu mana nak pandang muka monyok aku dah. Memang tumpuan diberi sepenuhnya pada rambut.

"Kalau tudung sayang tak jadi, sehari sayang mengamuk, kami lelaki ni pun sama. Rambut tak on point tu masalah terbesar lepas isteri merajuk." kata Hijjaz suatu ketika dahulu.

Iyalahh tu masalah terbesar kedua lepas isteri merajuk. Sekarang pun terbukti yang masalah besar dia terletak pada rambut, bukannya aku.

Aku yang duduk diatas katil hanya memerhati wajahnya dari pantulan cermin. Bila anak matanya melihat aku, aku jeling saja memandang ke arah lain. Menyampah tau!

"Uiii, jeling abang eh?" ujar Hijjaz dengan langkahnya yang mendekati katil. Lalu dia labuhkan duduk didepan aku. Mengusap rambut panjang, hitam paras pinggang. Modal nak memujuk la tu.

Aku jarakkan sedikit posisiku sehingga tangannya tidak menyentuh rambut lembutku lagi. Tunjuk perasaan pada Hijjaz tentang kesalahannya. Bayangkan, dengan kerja yang berlambak dekat butik pun aku boleh ambil cuti untuk meraikan hari ini. Tapi Hijjaz, senang-senang tayang muka berkerut bila aku bersoal. Dia lupa! Dan Hijjaz memang pelupa!

"Sayang... Apa ni? Ada apa yang tak kena ke? Abang ada buat salah?" soalnya banyak.

Aku merengus perlahan. Sakitnya hati kita! Takkan anniversary sendiri dah tak ingat. Bini awak tu sorang je tau. Bukannya empat sampai tak mampu nak ingat. Dah la ulang tahun perkahwinan yang pertama kami. Hijjaz buat macam ni pulak kat aku.

Aku diam tidak membalas. Lalu aku angkat tubuh pergi ke wardrobe. Pergi kerja lagi bagus lah dari menyakitkan hati sendiri. Cancel cuti hari ni. Ingat nak dapat la hadiah sweet-sweet bangun pagi tadi. Hampeh.

Ni aku dok marah dekat laki sendiri, aku pulak yang rasa nak menangis. Aku rasa nak tangkap lipas banyak-banyak, lepastu nak biar merayap kat dalam toilet rumah. Hijjaz si penakut lipas tu mesti merayu-rayu supaya aku bunuh lipas tu. Baru dia tahu isteri lagi penting dari semua benda.

Selesai berdandan dengan hanya memakai blouse dan palazo berserta shawl lilit labuh di depan, aku terus menapak keluar dari situ. Dengan hanya memakai bedak powder Johnson's baby, aku capai beg tangan yang terletak di dalam laci beg tangan.

"Sayang...." panggil Hijjaz cuba menarik perhatianku. Keningnya berkerut melihat aku. Mungkin aneh melihat perilaku yang aku barikan sebentar tadi.

Tanpa menjawab, aku pergi ke hadapannya dan bersalam. Lalu aku lajukan langkah keluar dari bilik.

Dari hujung telinga aku mendengar dia mengeluh perlahan.

Pintu kereta aku buka. Belum sempat aku masuk, Hijjaz menahan. Tangannya memeggang sisi mukaku, menatap tepat ke matanya buat aku menahan rasa sedih. Dada rasa sebak tiba-tiba. Kesukaran untuk bernafas seketika.

"Abang minta maaf kalau abang buat salah dari awal pagi tadi." kata Hijjaz seraya melabuhkan ciuman di dahi dan kedua belah pipiku. Tubuhnya dibawa masuk ke dalam rumah hilang disebalik pintu kayu rumah.

Setitik

Dua titik

Empat titik

Aku masuk ke dalam kereta. Menyambung tangisan disitu sendirian. Tanpa berfikir panjang, aku terus keluarkan kereta dari ruang pakir rumah terus ke tempat kerja.

[C] Yang TerindahWhere stories live. Discover now