HANARA AISHA POV
LAUNGAN takbir raya di televisyen bergema di dalam rumah. Aku bersandar elok di atas sofa. Penat tolong ibu kemas rumah dari pagi sampai ke waktu berbuka tadi.
Mataku terpejam rapat. Rehat sebentar bersama kitkat. Kitkat ditangan aku patahkan dengan gigi dan masukkan kesemuanya ke dalam mulut. Sisa coklat yang berbaki aku jilat sehingga bersih. Malas aku nak bangun basuh tangan kat dapur.
Walaupun jarak dapur dengan ruang tamu cuma beberapa tapak perlu melangkah, tapi bila kata namanya malas, semua perkara memang aku tak kan buat. Jangan contohi sikap ini ya rakan-rakan.
Sebentar cuma, terasa tangan seseorang menjalar masuk ke belakang leherku. Menarik aku masuk dalam pelukannya, bersandar di dada keras itu. Selesa!
"Penat sangat ke sayang kemas rumah ni hmm?" soal Hijjaz dengan tanggannya mengelus sisi tubuhku. Membangkitkan rasa sensasi yang sering aku rasa. Rasa nak tidur...
"Tak penat mana pun. Rasa tenaga makin kurang pulak ni." jawabku dengan mata terbuka mendongak melihat wajahnya.
Tajam Hijjaz melihat kedalam mataku. Entah apa yang dia fikir aku tidak tahu. Jangan dok fikir benda bukan-bukan sudahlahh. Aku tengah tak larat ni.
Lately ni, tenaga aku macam kehabisan bila waktu berbuka semakin hampir. Rasa nak pengsan apabila waktu maghrib menjelma. Tak pernah sebelum ni aku rasa macam ni. Ini rasanya pertama kali aku merasakan begini. Nak kata faktor berpuasa, rasanya jauh menyimpang sebab sebelum-sebelum ni apabila aku berpuasa okay saja.
"Abang, Aisha nak mintak tolong sikit niii..." kataku meleret. Nak mintak tolong kann.
"Hmm. Nak mintak tolong apa?" matanya beralih melihat kaca televisyen. Drama apa malam-malam raya ni?
Haish, sejak Hijjaz buat marathon layan drama Nur di Kepala Bergetar tempoh hari, hampir semua drama melayu Hijjaz layan sekarang ni. Sampai cerita Mak Cun tu pun dia layan.
Ya Allah, suami aku!
"Kejap lagi abang ambik baju raya kita dalam kereta tu, letak dalam bilik iron kejap tahu. Nanti Aisya nak iron semua." balasku masih melihat dia tak berpaling dari kaca itu
Dahinya berkerut seketika sebelum memandang aku. "Baju yang mana satu? Maroon? Biru? Purple? Hij..."
"Abanggg... Aisha kata nak iron semua kan. Bawak keluar semua la..." aku tarik muka. Meleret-leret suara aku. Sengaja tau suami aku ni nak mengganggu ketenteraman aku.
"Abang nak gurau je pun. Tu pun nak emo." Hijjaz tersengih melihat aku.
"Ibu dengan ayah balik bila ni? Dah dekat pukul 10 dah ni."
"Entahlah bang. Biarlah dia orang dating kejap. Abang Adha pun lesap sekali apasal? Pergi mana dia?"
" Jumpa buah hati Arissa dia la tu."
PAGI syawal pertama kami suami isteri, aku kemaskan baju kebaya yang tersarung ditubuhku. Kemuadiaan aku ambil dokoh dan pinkan di bahagian tengah baju sebanyak tiga biji kerongsang. Mataku memerhati pintu bilik air yang belum terbuka. Tapi pancuran air sudah tiada.
Hijjaz, kalau mandi memang kalah aku yang perempuan ni. Entah apa yang dia belek dalam toilet tu aku pun tak tahu. Syampoo sakan dia. Aku mandi wajib pun tak selama dia mandi. Kepala aku geleng perlahan.
Aku lihat kembali figura diriku dalam cermin. Kemaskan jarum yang tersemat pada kepala. Dan siap. Tunggu Hijjaz pula. Sambil menunggu, aku kembali ke katil untuk mengemas. Kelibat Hijjaz keluar dari bilik mandi aku endahkan. Malas nak tengok. Nanti solat raya kemana. Kami di katil. Entah kenapa, aku nampak Hijjaz sejak dua menjak ni objek yang mengganggu naluri kewanitaanku. Handsome semacam je.
YOU ARE READING
[C] Yang Terindah
RomanceSTATUS | COMPLETE START | DEC 7, 2017 END | JUN 29, 2018 Hanara Aisha Aku mencari tetapi dia pergi. Aku pergi tetapi dia mencari. Aku menerima dan dia turut menerima. Cinta itu pada zahirnya tidak seharusnya memiliki Cinta itu bagaikan ujian dari T...