Bab 6

5.2K 328 3
                                    

“Takde pape la pa! Riz okay! Riz penat je kot!” Pintu bilik ditutup. Dato' Iskandar hanya mampu mengeluh. Sudah menjadi gaya hidupnya dari kecil sehinggalah ke besar. Apa-apa masalah urus sendiri dahulu.

**********

Sreetttt!!!

Dush!!! “Adoi!! Sakitnya kepala aku!! Pak cik! Kenapa la pak cik berhenti mengejut?” Riz menggosok kepalanya.

“Sorry la dik! Itu kereta ada mengejut berhenti depan!” ‘Adoyai! Ni susah cakap dengan pak cik keturunan india ni. Habis terbalik. Exam? Confirm da dapat gred F’ Amboi Riz! Sempat lagi kau mengutuk pak cik tu ya!

“Kereta sape pula pak cik oi!!”

“Itu kereta sport warna hitam la!” Pak cik tersebut menunjuk ke arah kereta sport yang berwarna hitam di hadapannya. Riz melihat ke hadapan.

“Hah?!!” Riz terkejut.

“Hah? Kenapa dik? Kenapa? Ada orang jahat ka mau serang ini kereta! Ayoyo! Macam mana ini dik?!!” Pak cik tersebut menggelabah. Apa la pak cik ni!

“Ayoo!! Bukan la pak cik. Pak cik tunggu kejap eh saya nak bagi talk sikit dekat mamat punya kereta depan tu.” Riz turun dari teksi tersebut.

Cermin diketuk. Asy menurunkan cermin keretanya separuh. “Kau dah kenapa sia berhenti macam ni? Kalau aku mati accident tadi macam mana? Kalau nak memandu tu biarla berhemah sikit!” Marah Riz.

“Naik!” Suruh Asy.

“Nak buat apa?” tanya Riz pelik. Kena sampuk dengan jembalang mana tah Asy ni sampai nak suruh dia naik kereta tu tengah-tengah jalan macam ni! Jem woi!! Untung double way!

“Naik!” Suruhnya lagi. Topi Asy diketuk kuat.

“Woi! Bengang kepala aku! Dah kenapa ketuk topi aku sesuka hati je? Untung tak rosak!” marah Asy. Acah je tu! Topi RM30 je pun.

“Kau tu yang kena sampuk jembalang mana tiba-tiba nak suruh aku naik kereta kau!” Riz berjalan meninggalkan kereta Asy.

Asy keluar dari keretanya dan memcempung Riz. “Woi! Kau ni bangang betul la! Turunkan aku la woi!” Riz memukul dada Asy sekuat hati. Sorry! Wrong person! Asy kan bodyguard.

“Duduk situ diam-diam!” Arah Asy setelah menyumbat Riz di kusyen belakang keretanya.

“Pak cik! Berapa tambang?” tanya Asy.

“RM15 saja dik!” Asy mengeluarkan beberapa keping wang yang berjumlah RM15 dan menghulurkannya kepada pak cik tersebut. Teksi itu terus berlalu pergi dari situ. Asy masuk ke dalam keretanya dan memandu keretanya itu menuju ke universiti Riz.

“Apa kau nak hah?” tanya Riz geram. Kalau tak disebabkan Asy sedang memandu, mahunya dicengkik tengkuk Asy biar mati terus!

“Aku mintak maaf la pasal semalam!” Asy memohon maaf dengan setulus hatinya.

“Dah lama dah aku maafkan!” jawab Riz.

“So, kita kawan balik eh?” tanya Asy lagi.

“Eh! Sejak bila kau kawan aku? Kau kena ingat kau tu bawah aku.” Kata Riz sombong. Ego dah datang dah!

“Ye la! Ye la! Aku sedar! Aku ni bawah kau. Mana layak nak kawan dengan kau kan anak dato'. Mak ayah aku ni orang miskin je. Siapa la nak kawan dengan orang macam aku kan?” Asy tanpa sedar meluahkan apa yang terbuku di hatinya.

“Kau terasa ke?” tanya Riz risau. Asy diam!

“Wey! Aku takde niat pun nak buat kau terasa. Aku minta maaf wey! Takpe, kau boleh jadi kawan aku. Aku kawan je dengan sesape pun.” Balas Riz bersungguh-sungguh. Asy akhirnya tersenyum. Plan berjaya woi!

Mereka sudah sampai di perkarangan universiti. Setelah Riz turun, Asy terus memecut keluar keretanya.

Skrin telefon bercahaya dan lagu Perfect nyanyian Ed Sheeran berkumandang. Asy menekan alat yang terdapat ditelinganya.

“Assalamualaikum abang!” Suara di talian memberi salam.

“Waalaikumussalam dik!” balas Asy.

“Abang busy ak hari ni? Adik ingat nak datang rumah abang la.”

“Ha, datangla! Abang pun tak busy mana hari ni. Setakat hantar ambil anak Dato' Iskandar dekat universiti tu no hal la.”

“Okay cun! Pukul 10:00 nanti adik datang! Assalamualaikum!”

“Waalaikumussalam!” Talian diputuskan. Asy berhenti di hadapan sebuah pasar. Dia keluar dari perut keretanya dan berjalan menuju ke pasar.

“Nak masak apa ek?” Asy berfikir sejenak. “Ermm.. adik aku suka apa ek? Spagheti? Tak kot! Ermm.. apa ek?” Asy pening.

“Ha! Masak asam pedas je la. Lagipun tu favourite aku dengan dia.” Sambung Asy. Dia terus mencari bahan-bahan yang diperlukan. Selesai membeli, dia berjalan keluar dari pasar. Tiba-tiba...

Dum!!!

Sorry! Sorry! Tak sengaja!” Kata seorang gadis. Plastik yang dipegangnya tadi jatuh maka keluarlah bahan-bahan yang dibeli tadi.

“Ya Allah! Sorry! Saya tak sengaja! Saya nak cepat tadi sampai terlanggar awak.” Balas Asy.

It's okay!” Kata gadis tersebut. Dia mengutip barang-barangnya dan membuangnya ke dalam tong sampah berhampiran. Macam mana nak masak kalau bahan-bahan dah kotor? Betul tak?

“Eh! Awak! Tunggu sekejap!” Gadis terebut tidak jadi untuk meneruskan langkahnya.

“Kenapa?” Tanya gadis itu sambil tersenyum manis sehingga menampakkan lesung pipitnya.

‘Subahanallah!’ desis hati Asy.

“Awak! Awak!”

“Awak!” Gadis itu menepuk kuat bahu Asy. Asy tersentak.

“Ah! Sorry! Sorry!” Kata Asy. “Nah!” Asy menghulurkan kadnya. Kad bertukar tangan.

Thanks!” Ucap gadis itu sepatah.

Welcome!” Balas Asy lalu beredar meninggalkan gadis itu.

Watak untuk kembar Asy Yin dah hidupkan. So, sesape rasa excited nak tau lebih lanjut pasal kembar ni boleh la stay bca story Yin hingga akhirnya.

Jgn lupa vote and comment!

Bodyguardku Kembar?!! [ COMPLETED ]Where stories live. Discover now