Bab 29

3.8K 248 2
                                    

"Hai darling! Hari ni hari last tau tempoh untuk cari satu juta tu. Kalau tak dapat juga, esok you'll be mine okey!" Lelaki tersebut bercakap seperti separuh berbisik berhampiran telinga Riz. Seram sejuk mula dirasai Riz.

Tiba-tiba, nada ringtone iphone berbunyi. Lelaki tersebut mengeluarkan handphonnya dari dalam poket dan mengangkat talian tersebut.

"Hello!" Sapa lelaki tersebut.

"Aku dah dapat satu juta tu. Kalau nak, jumpa dekat tengah hutan sebelah barat rumah tu." Kata Asy lalu memutuskan talian.

Riz direnung dan senyuman diberikan.

"Nasib kau baik!" Kata lelaki itu lantas keluar dari bilik tersebut.

Tok! Tok! Tok!

"Masuk!" laung Ed dari dalam. Lelaki tersebut berjalan ke arah Ed dan duduk di hadapannya.

"Ada apa kau masuk ni?" tanya Ed.

"Diorang dah dapat satu juta!" Kata lelaki itu.

"Seriously? Wow! I can't wait for it!" Kata Ed.

"Hurm!" Balas lelaki tersebut.

"Yang kau sedih sangat ni dah kenapa?" tanya Ed.

"Aku tak dapat la nak rasa budak tu!" Kata lelaki itu.

"Ala! Banyak lagi tempat kau boleh cari." Kata Ed.

"Ye lah!" Balas lelaki itu lalu keluar dari bilik Ed.

"Dia kata apa?" tanya Irfan setelah Asy menelefon salah seorang daripada anak buah Ed.

"Aku matikan terus talian lepas call. Hahah!" Gelak Asy apabila melihat muka klecewa kembarnya itu.

"Tak lawak tho!" Kata Irfan.

"Since when aku buat lawak? Bukan macam kau! Lawak selalu tak jadi!" Balas Asy geram.

"Ok! You win!" Irfan mematikan pergaduhan. Malas mahu bertekak dengan abangnya yang ego itu.

'Pap!' 

2 bantal mengenai muka kembar tersebut secara tiba-tiba. Masing-masing tercengang. Apakah salah mereka sehinggakan dibaling bantal secara tiba-tiba.

"Pahal?" tanya Asy.

"Ha! Pahal kau?" tanya adiknya pula. Ha sudah! Bila kembar bergabung, Johan tahu bahawa dia akan kalah.

"Apa? Takde adab masuk rumah orang?" Balas Johan sambil membulatkan matanya.

"Hehe.. sorry la bro! Habis abang aku ni ha entah pape matikan talian. Bengap!" Kata Asyraf Irfan.

"Malas aku layan dua ekor ni. Aku chaw dulu! Assalamualaikum!" Kata Asy setelah bangun dari duduknya.

"Weyh!! Aku ni tunggul kayu ke hah?" tanya Irfan.

"Pahal pulak?" tanya Asy pelik.

"Nak balik sekor je ke? Aku tak nak tunggu?" Tanya Irfan lagi.

"La! Besar panjang pun nak kena tunggu lagi. Tak malu punya adik!" Balas Asy lalu keluar dari rumah tersebut. Kunci kereta dikeluarkan daripada poket lalu ditekan dan serentak dengan itu keretanya berbunyi menandakan kunci sudah dibuka. Kereta sport berwarna hitam tersebut mengaum sebelum meninggalkan perkarangan rumah tersebut.

Iphone milik Asyraf irfan berbunyi. Tertera nama Asy pada tatapan skrin iphonennya itu.

"Aik? Abang?" Irfan menggaru kepalanya yang tidak gatal itu. 

"Kenapa?" tanya Johan pelik.

"Entah! Abang aku ni tetiba je call!" Jawab Asyraf Irfan.

"Jawab je la!" Kata Jo.

“Ok!! Fine!!” balas Asyraf Irfan. Sudah la ditinggal. Lepastu kena angkat dia punya call pula. Tanpa melengahkan masa, talian terus diangkat.

“Hehe! Abang call pahal?” Sapa Irfan.

“Assalamualaikum adik abang yang handsome lagi cute!” Balas Asy. Nah kau! Kata Islam! Salam takde! Kan dah kena.

“Ok! Fine! Assalamualaikum!” Balas Irfan dan dalam masa yang sama dia menjawab salam abangnya tadi.

“La! Islam lagi rupanya!” Simdir Asy.

“Sorry la! Dah kau tinggal aku tadi. Ni apa cerita kau call aku?” Tanya Irfan.

“Cerita dia? Urmm.. cerita dia macam ni. Aku dah call mamat yang tahan Riz tu. Aku dah set tempat, masa and everything dengan dia. Petang ni eh! Nanti aku nak pergi balai polis. Korang dua pergi ambil duit dalam bank and kita jumpa dekat satu tempat dulu. Kafe semalam ke!” Kata Asy.

“Ok set!” Irfam mematikan talian.

“Dia kata apa?” tanya Jo ingin tahu.

“Benda tu nak jalankan petang ni!” Kata Irfan.

“What?!!! Gila ke apa?!! Weyh!!! Agak-agak la petang ni pun!!” Kata Johan bengang.

“Macam la kau tak kenal abang aku tu! Dah hari ni hari last.” Balas Irfan.

“Sayang sangat abang kau dekat Riz kan?” Kata Jo.

“Dah jelas lagi nyata pun. Ego kan! Weyh! Cepat la!” Kata Irfan.

“Cepat apa?” tanya Johan bingung.

“Keluarkan duit dekat bank.” Jawab Irfan.

“Now? Ouh no! This is the craziest thing ever in my life!” Kata Johan sambil menjulingkan biji matanya.

“Yes! And of course for me too!” Kata Irfan. Mereka berdua keluar dari rumah tersebut dan menaiki kereta Irfan supaya senang untuk bergerak. Bank Maybank dituju.

“Kau just tunggu dalam kereta ok!” Kata Jo. Irfan hanya mengangkat thumbs up!

Johan keluar dari kereta. Irfan menghantarnya dengan pandangan mata sebelum dirinya memasuki bank tersebut.

“Haish! Bosan gila la duduk dalam ni? Mana la Si Jo ni? Lama gila nak keluarkan duit!” Keluh Irfan. Sekarang sudah lebih dari 30 minit Jo masuk ke dalam bank untuk keluarkan duit.

Tiba-tiba pintu keretanya terbuka. Irfan tersentak. Dia mengusap-usap dadanya perlahan.

“Wuish!! Terkejut aku! Kau ni pergi keluarkan duit ke buat duit?” tanya Irfan setelah Johan mengambil tempat duduknya.

“Sorry bro! Tadi masa aku nak keluarkan duit, ada sorang lelaki ni dia asyik perhati je aku. Aku pun buat buat la tukar tempat duduk. Jelas lagi nyata bila dia pun tukar tempat duduk hampir dengan aku. Aku oun keluar kejap. Saja nak tengok dia keluar ke tak. Jangkaan aku tepat. Dia pum keluar. Aku pun ternampak satu kafe makanan panas. Aku pun apa lagi. Terus pergi makan. Saja nak lengahkan mamat tu. Then, dia chaw and dah tak ikut aku dah.” Terang Johan panjang lebar. Asyraf Irfan hanya mengangguk-angguk bak burung belatuk.

“Tapi kan..” Johan tidak menghabiskan ayatnya malah berfikir sejenak.

“Tapi apa pulak ni Johan?” tanya Irfan.

“Kemungkinan la kan budak tu anak buah Ed!” Kata Johan.

“Hurmm.. boleh jadi juga. Aku rasa kita tak boleh jumpa dekat kafe la. Kita kena jumpa dekat rumah kau. Selamat sikit!” Kata Irfan.

“Ha! Yang tu aku setuju!” Kata Johan.

Mereka berdua bergerak menuju ke jalan untuk ke rumah Johan kembali. Kelihatan sebuah kereta audi berwarna putih mengekori mereka sejak dari tadi.

“Aku rasa apa yang kau cakap tu betul la Jo. Cuba kau tengok dalam cermin tu. Kereta putih tu asyik ikut kita dari tadi lagi.” Kata Irfan.

“Oh! Nak main ikut-ikut pulak eh! Irfan, kau maim pusing-pusing dekat area sini dulu. Pergi je la mana mana pun. Kau kan bijak!” Arah Jo.

“Arahan diterima bos!” Irfan melajukan sedikit keretanya. Habis kawasan dirondanya sehinggah kereta audi tadi tidak dapat menjejaki mereka. Kereta dipecut lagi sehinggalah sampaj di rumah Johan.

“Good Job boy!” Kata Johan sambil menepuk-nepuk perlahan bahu Irfan setelah kereta siap diparkir di bawah garaj rumahnya.

Jangan Lupa Vote and Comment!

Bodyguardku Kembar?!! [ COMPLETED ]Where stories live. Discover now