Bab 33

3.9K 237 14
                                    

“I ask you again!  Will you marry me?” tanya Asy.

Rid mengangguk.

“Boleh ke kau kahwin dengan aku seikhlasnya?  Tanpa samakan aku dengan orang yang pernah kau suka?” tanya Asy lagi. 

Riz dial seketika sebelum menjawab soalan tersebut.

“InshaAllah!”

“Kalau macam tu, kita cuba sama-sama ya!” Kata Asy ikhlas sambil tersenyum.

“Ok!” balas Riz sambil membalas kembali senyuman Asy.

**********

Asy membawa Riz ke rumahnya Dan menemui ibunya untuk menyatakan hasratnya yang telah lama dipendamkan.  Ibu Asy bersetuju apabila melihat perwatakan Riz Dan segala yang berkaitan dengan Riz. Setelah restu diperolehi mereka, tarikh until mencari barang-barang pernikahan ditetapkan. Seperti yang dijanjikan,  Asy mengambil Riz di rumahnya tepat jam 8:00 pagi. 

Di sepanjang perjalanan,  Riz Dan Asy mencari kedai yang menjual barang perkahwinan Dan akhirnya mereka singgah di sebuah kedai yang tertulis Raja Sehari. Kedai yang menjual pelbagai barangan kahwin.

Riz dan Asy menapak ke dalam kedai tersebut.

“Yes Mr and Miss!  Can I help you?” tanya seorang pembantu kedai tersebut.

“Er.. kitaorang nak pilih baju kahwin.” Jawab Asy.

“Oh!  Kalau macam tu, korang boleh ikut saya ke tempat pemilihan baju kahwin.” Kata pembantu kedai tersebut.

Riz dan Asy hanya menurut.

“Banyak gila baju pengantin!” Kata Riz  setelah mereka sampai do bahagian yang menjual baju pengantin.

“Cantik!  Tapi.. ” Riz tidak menghabiskan ayatnya.

“Tapi apa?” tanya Asy.

“Tak boleh ke kalau kahwin pakai seluar?” tanya Riz. Pembantu kedai tersebut hanya tergelak.

“Terencat ke apa? Orang lain semua kahwin pakai gaun semua tetiba sampai kita je pakai seluar! Macam tu? ” Pembantu kedai tersebut tergelak kuat.

Riz memberi pandangan seperti ‘best malukan aku?’

“Mane la tau kalau ade!” Riz menjuihkan mulutnya namun itu hanya sementara sebelum matanya tertangkap pada sehelai baju pengantin yang agak cantik pada pandangan matanya. Tangan terus mencapai baju tersebut. Bilik persalinan dicari. Yes! Jumpa!

Riz keluar dari bilik tersebut.

“Asy! How!” tanyanya.

“Ermm.. not bad but I think it's not suitable for you! Ermm.. ” Asy mula berjalan mengelilingi baju-baju pengantin perempuan. Jarinya membelek-belek baju-baju tersebut.  Tangannya mengangkat sehelai baju Yang jauh lebih cantik daripada baju Yang dipakai oleh Riz tadi.

“Try this one!  I think it's more nice than that one!” Asy menghulur baju yang diangkatnya tadi. Riz mengambil baju tersebut lalu dibawa ke dalam bilik persalinan tadi.  Kemudian, Riz keluar.

“SubahanAllah!” Asy terpegun memandang Riz. Sungguh anggun ciptaan Allah yang satu itu.

“Woi! Dengar tak ni?” Riz memetik jarinya beberapa kali di hadapan muka Asy. 

“Ah? Kau tanya apa tadi?” tanya Asy pula.

“Adumak kau ni!! Termenung pulak dah!” Riz menepuk dahinya sebanyak dua kali.

“Aku tanya ok ke tak baju ni?” tanyanya sekali lagi.

“Sangat sebab kau!” Asy menjawab perlahan tanpa sedar.

“Apa kau cakap?” tanya Riz blur.

“Err.. maksud aku.. yang ni lagi ok dari tadi. Ha! Tu maksud aku!” Balas Asy. Asy menampar pipinya berkali-kali.

‘Macam mana la boleh terlepas Asy oii!’ Desis hatinya.

“Oh!” Balas Riz. Pakaiannya ditukar sekali lagi. Gaun tadi diberi kepada pembantu kedai yang setia menemani mereka berdua dari mula tadi. 

“Saya ambil gaun ni ya kak!” Kata Riz. Pembantu kedai tersebut hanya mengangguk sebelum berlalu pergi untuk menulis bil.

“So now,  we just need to get your cloth!” Kata Riz sambil mengarahkan jari telunjuknya kepada Asy.

“What? I'm done!” Kata Asy selamba.

“Oh! Ye ek?” Riz mula melangkah namun langkahnya mati secara tiba-tiba.  Kepalanya ditoleh kepada Asy.

“Wait? Done?” Tambah Riz.

“Yeah!” Balas Asy.

“But how?” tanya Riz lagi.

“Lupa ke?” tanya Asy.

“Lupa apa?” tanya Riz blur.  Ya la!  Siapa saja yang tak blur bila orang tanya lupa ke tak. Dah la tak cakap kejadian yang mana satu, masa, jam.  Hurmm.. tapi kalau peguam pun tak cakap masa dan jam kan? Kejadian tu je la dia nyata kan? Haha!

“Dulu kan saya nak kahwin tapi tak jadi!” Kata Asy.

“Oh! Tak nak beli yang baru ke?” tanya Riz.  Nampak tak jealous di situ?

“Haish! Jealous ke?” sakat Asy.

“Ouh! Come on!  This is Riz ok!  No jealous in my life!” balas Riz.

“Listen here Tengku Azira. Buat apa nak jealous dengan benda-benda macam tu.  Takut saya ingat dia balik?  Firstly,  saya minta maaf kalau saya kadang-kadang ingat dia balik.  Cuba fikir! Kalau saya tak pakai baju tu, siapa lagi nak pakai baju tu.  Lagipun, kan membazir kalau beli yang baru sedangkan ada lagi yang boleh dipakai. Kahwin tak perlu membazir. Tak perlu yang mahal-mahal. Faham? Ingat! Islam itu mudah! So,  bersyukurlah kita sebagai umat islam ya!” Nasihat Asy kepada Riz.

“Ya la calon suami oii!” Balas Riz.

“Now,  jom bayar baju awak tadi.” Ajak Asy.

“Jom!” sahut Riz.

Mereka berjalan menuju ke kaunter pembayaran.

“Encik nak buat pembayaran ke?” tanya jurujual yang bertugas.

“Yes!” Jawab Asy.

“Baju pengantin perempuan eh?” tanya cashier itu lagi.

“Ha! Ya!” Jawab Riz.

“Ok! Harga RM150.90!”

Asy mengeluarkan 2 keping not RM100 lalu dihulurkan kepada cashier tersebut. Beg yang terkandung baju pengantin diambil lalu Ash dan Riz melangkah keluar dari Kedai Raja Sehari tersebut.

“So, nak pergi mana pula ni?” Tanya Riz.

“Kita pergi kedai untuk barang hantaran pula.” Jawab Asy.

“Dekat mana?” tanya Riz.

“Kau ikut je la aku!” Balas Asy. Riz dan Asy masing-masing masuk ke dalam kereta masing-masing.  Kereta Riz mengekori kereta Asy.

“Mana la mamat ni nak pergi!” Fikir Riz. 

“Kedai Sri Pelamin?” Dahi Riz sudah berkerut seribu. Namun, keretanya segera dipakir berhampiran kedai tersebut.

“Nak buat apa dekat sini? Bukan hari tu dah tempah pelamin ke?” tanya Riz.

“Haha! Cik Aziraku sayang! Ini kedai barang hantaran kahwin. Sri Pelamin tu maksudnya untuk orang yang nak kahwin. Orang tua-tua kata yang nak naik pelamin. Hahah! Jom masuk!” Asy tergelak sebelum mengajaknya masuk.

“Ouh! Wait!! Kau cakap ape tadi! Cik Aziraku sayang? Sayang kau? Kepala hotak dia. Tak kahwin lagi dah sayang sayang! Aku ketuk kau karang!!” Marah Riz.

Asy tersengih dalam keadaan berpeluk tubuh. Kemudian menggeleng kecil sebelum masuk ke dalam kedai tersebut tanpa menghiraukan bebelan Riz.

“Aku cakap dengan kau ni!”

“Asy! Aku cakap dengan kau ni!” Riz menjerit sedikit.

“Ouh! Whatever Asy!” Riz mula menapak ke dalam kedai tersebut.

Jangan Lupa Vote and Comment!

Bodyguardku Kembar?!! [ COMPLETED ]Where stories live. Discover now