Di Sekolah
Hari Jumaat
"Wei Aisyah,kita nak study group kat mana?"tanya Athirah.
"Korang nak kat mana?aku ok jer."tanya Aisyah kepada kawan-kawannya.
Mereka sedang berada di barisan kelas berborak sementara menunggu waktu perhimpunan pagi.
"Mmm...aku rasa kalau kat pss pun ok kan."Farah memberi cadangan.
"Ok lah kalau macam tu."kata Aliah pula.
Mereka sambung beborak. Dari jauh ada seseorang melihat ke arah Aisyah yang sedang gelak ketawa bersama kawan-kawan nya.
"Ketawalah selagi boleh Aisyah. Lepas ni kau akan menagis setiap hari."kata orang itu.
Waktu rehat
Aisyah ,Hakimi, dan Rasyid pergi ke tempat bertugas mereka kat tangga sekolah.
"Wei Aisyah,kau ada nak pergi mana-mana ke petang ni?"tanya Rasyid.
"Oh lepas balik nanti aku stay sekolah."jawab Aisyah. Tangannya menolak gril yang berada di tangga itu supaya tiada pelajar yang masuk ke blok akademik pada waktu rehat.
"Kenapa stay sekolah?"tanya Hakimi pula.
"Oh..aku ada study group dengan kawan-kawan aku kat PSS."jawab Aisyah. Dia duduk di tangga sekolah. Depannya Rasyid dan Hakimi yang sedang pandang satu sama lain kemudian pandang dirinya.
"Kenapa pandang aku macam tu?"tanya Aisyah.
"Kau nak kitaorang teman kau ke?"tanya Rasyid.
"Mmm...aku rasa tak payah lah sebab kawan-kawan aku ada and lagi satu korang tak payah lah jaga aku dah. Aku rasa aku dah ok dari trauma tu."kata Aisyah.
"Macam mana kau tahu kau dah ok?"tanya Hakimi. Sejujurnya dia ragu-ragu dengan kata-kata Aisyah itu.
"Mmm...macam mana nak cakap eh."kepala yang tak gatal digaru."Mungkin sebab aku rasa aku dah ok kot."
"Pala kau ni. Baik kau cakap betul-betul."kata Rasyid. Ish...mamat ni aku tumbuk kang.
"Betul aku ok lagi pun aku berani lah. Kalau dia kacau aku,aku sepak bawah dia."kata Aisyah yakin.
"Yelah tu,kau nampak dia pun dah terus lari. Inikan pulak kau nak sepak bawah dia."kata Hakimi pula.
Macam dia tak tahu,sepanjang dia jaga Aisyah dan selalu berada di sisi Aisyah. Dia selalu jalan capat kalau ternampak Syafie. Kadang-kadang dia akan pegang baju salah seorang kalau nampak dia.
"Ish...tu dulu lah. Sekarang bila aku nampak dia aku tak rasa apa-apa malah aku rasa nak tumbuk dia adalah."kata Aisyah. Memang itu yang dia rasa masa nampak Syafie tu. Tangannya digenggamkan tanda marah.
"Eleh yelah tu."ragu Rasyid.
"Betul lah,lagi pun aku tengok Hakimi macam sakit je. Selalu batuk-batuk. Kau tak sihat ke Hakimi?"tanya Aisyah.Nak alih topik ke Aisyah??
"Ahh...aku ok lah. Sekarang ni rasa tak sihat sikit tapi aku ok."Hakimi meletakkan tangannya di belakang tengkuknya,kemudia dia senyum.Kelat.
"Betul ke ni? Kalau ada apa-apa bagi tahu aku tau. Kalau tak,siap kau."ugut Aisyah.
"Ye."
Kring!!!!!
Aisyah,Hakimi dan Rasyid terus berdiri.Aisyah membuka gril yang dari tadi tertutup untuk membenarkan pelajar masuk.
S
K
I
P
Waktu balik
Aisyah dan kawan-kawan nya pergi ke PSS sebaik sahaja loceng berbunyi. Kini mereka berada di meja yang di sediakan di PSS.
"Wei korang,siapa yang dapat buat soalan ni aku pening doh jawab."tanya Intan.
"Aku pun pening dari tadi tak dapat buat.Aduh!"kata Yasmin pula.
Mereka satu kelas so no wander lah kalau semua tak tahu.
"Wei Yas,kau tanya lah kakak kau mesyi dia tahu jawab soalan matamatik ni."kata Aisyah.
"Kakak aku kat kolej lah,dia mana ada kat sini."kata Yasmin. Pening wei!!
"Aduh..along!along dapat tak jawab ni?"tanya Aisyah kepada kakak kembarnya yang duduk di sebelahnya.
"Soalan apa?"
"Ni"
Buku dihulurkan ke Aliah. Aliah melihat soalan matamatik itu. Aliah ni matamatik paling pro. Bertuahlah dapat kakak macam dia ni.
"Ohh..soalan ni...macam ni...."
Aisyah mendengar apa yang Aliah ajar. Intan dan Yasmin pun turut mendengar.
"Ha...so inilah jawapan dia."kata Aliah.
"Ohh..."Hanya itu yang diucapkan oleh mereka bertiga.
"Wei,aku dah tak boleh masuk dah ni..aku nak rehat dulu lah."Farah yang dari tadi menghafal geo itu bersuara. Nasib lah,tahun ni nak SPM.
"Mmm..."
Mereka menyambung membuat study group. Nama je study group tapi masing-masing belajar benda lain.
"Jap...jap...ini study group ke?"tanya Athirah.
"Aku rasa bukan.hahaha.."kata Aliah.
"Yang kau gelak kenapa tak kelakar lah."kata Athirah. Sah otak dia putus bius.
"Entah Aliah ni."kata Aisyah pula.
"Aku rasa apa kata kita belajar satu subjek. Sebab ni aku tengok ada yang baca buku cerita ni apa citer."cadang Athirah.
Mana taknya dari tadi orang lain bukak buku latihan, Aliah boleh pulak bukak buku cerita. Nak kene betul.
"Haah kan so korang nak belajar apa?kita boleh cari buku rujukan kat sini."kata Farah.
"Aku rasa kita belajar subjek yang kita paling lemah."cadang Intan.
"Math!!"kata mereka.
"Shh....Senyap sikit yang berada di meja tu."tegur pengawas PSS yang bertugas.
Mereka menutup mulut masing-masing. Terkuat sangat lah pulak.
"Hahahaha...."mereka tergelak kecil takut pengawas tu dengar.
Kemudian mereka pun belajar dan gurunya mestilah Aliah.
"Wei korang dah pukul 5:00 ptg lah jom balik."Athirah memecahkan kesunyian yang berada di PSS itu.
"Haah lah dah pukul 5:00. Jom lah balik."kata Aisyah.
Mereka pun mengemas buku mereka dan keluar dari PSS itu.
Ketika Aisyah,Aliah dan kawan-kawannya berjalan di luar sekolah untuk balik ke rumah seseorang menegur mereka.
"Aisyah...aku nak jumpa kau sekejap."kata orang itu.
Mereka melihat kebelakang.
SYAFIE!!
------------------------------------------------------
Apa yang ingin Syafie cakap kat Aisyah?
Vote and comen ok😜😜
YOU ARE READING
Ćıŋŧą ɛmקąŧ Şɛɠı [Ć]
RomanceCinta empat segi?pelik bukan? selalunya cinta tiga segi,ini cinta empat segi. Mengisahkan cinta tiga remaja yang menyukai seorang perempuan.Tetapi perempuan itu Menyukai seorang daripada mereka.Tetapi siapakah mereka.Walaupun Aisyah suka seorang dar...