Bab 28

65 6 0
                                    


Tiada lagi cacian. Tiada lagi hinaan. Tiada lagi makian. Kini Aisyah dapat hirup udara senang. Khabar angin sudah selesai.

Aisyah pergi ke sekolah dengan gembira. Kadang-kadang kalau terserempak dengan pelajar lain pasti ada senyuman dan sapaan yang baik.

"Along,angah nak pergi kantin sekejap tau. Nak beli air."

"Mm..."

Aisyah berjalan ke kantin sekolah. Air mineral water diambil dan membayar di kaunter.

"Terima kasih."Aisyah mengambil baki dan menyucapkan terima kasih.

Aisyah kembali ke kelasnya.

Sebaik sahaja melangkah ke kelas, Aisyah memberi salam." Assalamualaikum.."

Hanya ada beberapa sahaja yang menjawab. Jawab dalam hati kot.

Aisyah pergi ke tempat duduknya.

"So Aisyah,macam mana puas hati?"tanya Yasmin yang duduk di hadapannya.

"Of course. Baru dia tahu aku siapa. Mungkin aku trauma,mungkin aku takut tapi aku akan tegakkan kebenaran. Dia malu kan aku dengan cara macam tu kot. Memang kene lah."jawab Aisyah panjang lebar.

"Adik dia pun sama. Hati busuk. Kau rasa kenapa dia buat macam tu?"tanya Athirah.

"Entah.."Aisyah menjongkit kan bahunya.

Sedang mereka berborak sesama sendiri tiba-tiba datang seorang lelaki di meja mereka.

"Aku nak cakap dengan Aisyah boleh tak. Sekejap je."mintak lelaki itu.

"Kau nak apa!? Nak suruh dia cium kau?"tanya Aliah kasar.

"Along don't." Aisyah menghalang Aliah daripada melepaskan kemarahannya.

" Kau nak apa? Cakap kat sini tak boleh ke?"tanya Aisyah kepada lelaki itu.

"Tak boleh. Aku nak cakap dengan kau sorang."kata lelaki itu tegas.

"Ok Fikri. Kita cakap kat luar sekejap."Aisyah membuat keputusan.

"Aisyah!!"

Kawannya seakan tak percaya kerana bagi orang yang telah hina dia untuk bercakap seorang diri. Tak takut ke?

"Don't worry. Aku tahu apa aku buat. Jom Fikri."

Fikri dan Aisyah pergi ke luar kelas. Koridor sekolah menjadi pilihan.

"Kau nak cakap apa?"tanya Aisyah sebaik sahaja dia berada di koridor sekolah itu. Matanya memandang ke hadapan melihat ke arah langit yang kian membiru.

"Aku.........aku nak mintak maaf."kata Fikri lambat-lambat.

"Sebab?"tanya Aisyah lagi. Dia tahu pasal apa yang di maksudkan oleh Fikri tapi sengaja menanya.

Fikri terdiam. Dia malu dengan tindakannya sendiri. Selepas mendengar kebenaran semalam,dia rasa bersalah.

"Sebab apa Fikri?"tanya Aisyah tenang.

"Pasal apa yang aku cakap. Aku malu dengan diri sendiri. Betul cakap kau,kami percaya bulat-bulat. Sedangkan tak tahu perkara sebenar. Aku mintak maaf."jawab Fikri. Mukanya ditundukkan.

Aisyah tersenyum. Perkara yang dia janjikan sudah menjadi kenyataan.

"Aku tak tahu nak cakap apa Fikri. Mungkin aku akan ejek kau sebab akhirnya kau mintak maaf kat aku. Tapi aku tak tahu nak reaksi macam mana."kata Aisyah jujur.

"Aku tak mintak kau maaf kan aku. Terserah kau nak maafkan aku atau tak. Aku cuma nak mintak maaf. Sekurang- kurangnya aku tahu salah aku and hati aku terlepas daripada rasa bersalah."

"Aku faham. Apa-apa pun ,aku terharu kau cakap macam ni. Kau sedar salah kau jadi aku maaf kan kau Fikri. Aku tak nak jadi jahil dengan menghukum orang yang rasa bersalah. Jadi aku harap aku sedar benda tu."selepas berkata begitu Aisyah masuk ke kelas semula.

Fikri masih berada di koridor sekolah itu tersenyum. Aisyah lain dari yang lain. "Terima kasih."ucapan itu diucap kepada diri sendiri untuk Aisyah.

***

Aisyah dan kawannya menumpukan perhatian di dalam kelas dengan tekun.


Tok!! Tok!! Tok!!

Seisi kelas melihat ke arah pintu melihat fagura seorang lelaki yang membawa kertas yang banyak. Lelaki itu berborak dengan cikgu yang sedang mengajar mereka sambil menghulurkan beberapa kertas yang dibawanya itu. Kemudian lelaki itu keluar dari kelas.

"Kepada pengawas sekolah,datang sini sekejap." Cikgu yang mengajar mereka memberi Arahan.

Aisyah bingkas bangun dan ke meja guru.

"Ini ialah borang untuk ke Kem di Kem Jugra, Banting. Semua pengawas sekolah wajib pergi. Jadi saya nak kamu isi borang ni dan bagi kepada cikgu pengawas. Boleh?"tanya Cikgu itu. Aisyah dan kawan pengawas nya mengangguk sahaja. Cikgu memberi kertas itu kepada mereka. Aisyah mengambil huluran itu dan pergi ke meja nya semula.

"Apa tu ngah?"tanya Aliah yang duduk di sebelah meja Aisyah.

"Borang."jawab Aisyah ringkas.

"Borang apa?"

"Nanti angah bagi tahu."

Selepas cikgu yang mengajar mereka keluar untuk pembelajaran di kelas lain, Aisyah memberi tahu kakaknya tentang borang itu.

"Ni borang kem. Semua pengawas wajib pergi." Aisyah memberi kertas itu kepada Aliah.

Aliah mengambil kertas itu dan melihat butiran yang berada di situ"Oh.." Aliah terangguk melihat borang itu.

"Angah nak pergi ke?"tanya Aliah sambil melihat ke arah kembarnya.

"Mestilah pergi,dah wajib kan."jawab Aisyah.

"Wei asal kau kene panggil tadi?kertas apa tu?"tanya Intan yang duduk di hadapan Aliah.

Aliah menghulur kertas itu kepada Intan." Nah.."

"Aku nak tahu jugak..."Athirah dan Yasmin pun pergi ke arah Intan untuk melihat kertas itu. Farah hanya mendiamkan diri di sebelah Intan. Dia sudah tahu kerana mendengar Aisyah berbual bersama kakaknya.

"Ohh...so kau pergi lah kan?"tanya Intan selepas dia membaca borang itu.

"Yes..."

"Mmm....apa kata sebelum kau pergi kita pergi beli barang keperluan. Sambil tu boleh jalan-jalan. Ni kira outing lah."cadang Yasmin.

"Aku kene tanya mak aku dulu. Takut dia tak bagi."kata Aisyah.

"Siapa lagi nak ikut. Mana tahu masa pergi tu kita pergi makan Baskin Robin ke kan?"yasmin cuba mengumpan rakannya yang lain.

"Nantilah kita bincang dalam group."kata Farah.

"Mmm..."

"Weh cikgu datang...cikgu datang...😱😱"

Bertempiaran mereka lagi. Temasuk juga rakan kelas yang lain. Tu lah...bila cikgu tak de je mesti pergi meja kawan kan(kita pun sama😂😂).

------------------------------------------------------

Vote and comen😜😜

Ćıŋŧą ɛmקąŧ Şɛɠı [Ć]Where stories live. Discover now