Rumah Hakimi
"Faris!...oh Faris."panggil Hakimi.
"Abang nak apa!"kata Faris kasar. Kejadian dia ditengking hari itu masih segar di ingatannya,walaupun kejadian itu sudah dua minggu berlalu.
"Faris marahkan abang lagi ke? Sorry lah ,abang penat lah masa tu."Hakimi memujuk adiknya yang seorang itu. Gedik betul.
"Kalau penat cakap lah tak payah tengking."kata Faris. Eh...eh...dia ni. Dia yang tak faham bahasa,orang dah cakap penat kot.
"Faris nak apa supaya Faris maafkan abang?"tanya Hakimi. Dengan cara itu sahaja Faris akan maafkannya dia buat. Kerana dia tahu bagaimana Faris akan maafkan seseorang. Nasib lah lepas ni dia pokai ke apa.
"Faris cuma nak tahu apa yang ada dalam sampul coklat tu,boleh?"
"Mmm...Faris mintak benda lain boleh tak?"tanya Hakimi. Tak de benda lain ke nak mintak?
"Abang nak faris maafkan ke tak?"ugut Faris.
Hakimi terdiam seketika. Susah untuk dia menunaikan permintaan adiknya itu.
"Ok." Akhirnya Hakimi membuat keputusab untuk memberi adiknya tengok isi dalam sampul itu.
"Yeay!!"Faris bersorak gembira.
"Tapi...ada tapi. Faris tak boleh cakap apa-apa lepas tengok surat tu."kata Hakimi.
"Ok...no problem."
Hakimi mengajak adiknya ke biliknya. Kemudian Hakimi pergi ke almari bajunya dan mengeluarkan sampul surat itu.
"Nah.." Hakimi menghulur surat itu. Ketika Faris ingin mencapai,Hakimi menarik balik surat itu.
"Abang,apa ni!!"kata Faris tidak puas hati.
"Ingat syarat abang tadi."kata Hakimi.
"Yelah."
Hakimi sekali lagi memberi surat itu kepada Faris. Sejujurnya dia tak nak sesiapa yang tahu. Tapi kalau adik dia yang nak dia akan bagi walaupun susah. Sayang betul dia kat adik dia ni😂
Faris menyambut huluran itu dengan senyuman lebar. Kemudian dia mengeluarkan isi yang berada dalam sampul surat itu. Selepas membacanya,senyumannya terus mati digantikan dengan air mata.
"Abang betul ke apa yang Faris baca ni? Betul ke abang?"tanya Faris dalam lenangan air mata.
Hakimi hanya mendiam. Dia sudah agak benda ini akan terjadi. Melihat adiknya menangis mengingatkan dia kepada pujaan hatinya. Mungkin dia akan menangis seperti adiknya ketika ini.
"Abang!! Faris cakap dengan abang ni betul ke!?"melihat abangnya yang terdiam membuatkan hatinya merasa marah.
"Kenapa rahsiakan semua ni dari kami? Abang tak sayang kan Farus ke? Ummi? Abah? Abang tak sayangkan kami ke abang?"kata Faris. Air mata setia menjadi peneman. Selepas mambaca surat itu,hatinya menyesal kerana memarahi abangnya. Suratnya menunjukkan keputusan kanser hati abangnya amat menggoris tangkal hatinya.
"Abang mintak maaf Faris." Akhirnya Hakimi bersuara. Suaranua seakan tersekat di kerongkongnya.
"Kenapa abang rahsiakan benda ni?abang tahukan benda ni boleh dirawat?"kata Faris dengan suara yang makin menurun.
"Abang mintak maaf Faris."kata Hakimi. Dia memeluk adiknya yang masih menangis.
"Kenapa abang rahsiakan?"kata Faris di dalam pelukan Hakimi. Soalan yang sama diulang beberapa kali.
Hakimi seperti ingin menagis tetapi dia menahan dari air mata itu jatuh. Setiap kali ditanya dia hanya mendiamkan dirinya. Jelas terpancar wajah kekecewaan seorang wanita di matanya. Umminya malihat ke arahnya. Adiknya membelakangi umminya tidak perasa.
"Im betul ke apa yang ummi dengar ni?"kata ummi Hakimi. Panggilan Im hanya digunakan oleh umminya sahaja untuk Hakimi.
Hakimi diam. Adiknya yang terdengar suara seseorang melepaskan pelukannya dan melihat kebelakang. Faris terus ke arah umminya. Umminya dipeluk.
"Faris betul ke apa yang kamu cakap tu?"tanya Puan Zarifah.
Kita tukar ummi jadi Puan Zarifah ye😋
Faris tidak tahu nak kata apa.
"Ummi...Faris harap ummi kuat ye. Abang Hakimi ada kanser hati tahap 1 ummi."kata Faris.
"Ya Allah Ya tuhanku."selepas sahaja Puan Zarifah mengucap,dia terus rebah ke lantai.
"Ummi sabar ummi. Ini dugaan untuk kita ummi."kali ini Hakimi pula bersuara. Selepas melihat umminya rebah dia turus ke arah umminya dan memeluk ummi nya.
"Dah berapa lama Im rahsiakan benda ni Im?"kata Puan Zarifah. Air mata kini menjadi perhiasan di wajahnya.
"Im mintak maaf ummi sebab rahsiakan benda ummi. Im tak nak ummi tertekan."kata Hakimi. Air mata yang ditahan akhirnya mengalir di pipi Hakimi. Sesungguhnya dia tak menyangka benda ini akan terjadi.
"Kanapa rahsiakan Im? Im tak sayang ummi ke?"tanya Puan Zarifah dengan suara serak kerana menangis.
"Im sayang ummi. Im sayang semua orang ummi tapi bagilah Im fikir untuk sementara waktu ni."kata Hakimi. Kemudian dia berasa sakit di dadanya.
Faris yang perasan dengan perubahan abangnya bertanya.
"Abang ok tak ni?"kata Faris.
Puan Zarifah yang berada di dalam pelukan Hakimi merungkaikan pelukan itu. Dilihatnya muka Hakimi yang semakin memucat ditambah pula dengan air mata.
"Im...Im ok tak ni?"tanya Puan Zarifah.
Hakimi yang mesih mendiamkan diri tiba-tiba batuk kuat dan mengeluarkan darah.
"Im..!!"
"Abang..!"
Encik Fazli yang baru sahaja sampai dirumah terkejut melihat Hakimi yang mulutnya mempunyai darah.
"Hakimi kenapa kamu ni!?"tanya Encik Fazli.Kemudian Hakimi pengsan dengan keadaan mulutnya berdarah.
"Im...bangun Im!!"jerit Puan Zarifah.
"Abang bangun bang!!"jerit Faris pula.
"Kita bawak Hakimi pergi hospital sekarang."kata Encik Fazli. Kemudian dia mengangkat Hakimi ke kereta.Mereka pergi ke hospital bederkatan.
------------------------------------------------------
OMG!! What happen to Hakimi?
Dia akan baik-baik sahaja ke?
Vote and comen ok😜😜
YOU ARE READING
Ćıŋŧą ɛmקąŧ Şɛɠı [Ć]
RomanceCinta empat segi?pelik bukan? selalunya cinta tiga segi,ini cinta empat segi. Mengisahkan cinta tiga remaja yang menyukai seorang perempuan.Tetapi perempuan itu Menyukai seorang daripada mereka.Tetapi siapakah mereka.Walaupun Aisyah suka seorang dar...