Waktu balik
Aisyah berjalan ke luar sekolah, lalu ke seberang jalan ke tempat yang patut di tunggu kakak,adik dan kawannya.
Dari jauh dia sudah nampak kakak dan kawan-kawannya sedang berborak di bawak pokok yang agak redang.
"Korang dah lama tunggu ke?"tanya Aisyah.
"Adik mana?"tanya Aisyah lagi.
"Tak jugak,aku baru je sampai.Adik kau kat situ"kata Yasmin sambil tangannya menunjuk ke arah sesuatu tempat.
Aisyah melihat ke arah yang ditunjukan oleh Yasmin.Kelihatan Amirah berada di pagar sekolah di tempat kereta cikgu keluar masuk.Dia sedang borak bersama kawannya.
"Ooh"itu saja yang keluar dari mulutnya.
"Wei Aisyah!tadi kau menjerit eh kat tangga?"tanya Intan.
"Haah,aku menjerit.kau tahu tak.."
"Tak tahu"tak sempat Aisyah nak habis kan bicaranya,Aliah sudah menyampuk.
"Along ni kenapa!!angah tak habis cakap lagi kan"Aisyah sudah tinggikan suara.
"Suara tu tak nak kuat lagi ke biar satu dunia dengar"bidas Aliah.Diaorang kalau tak gaduh sehari tak sah.Orang kata kalau kembar rapat tapi bukan diaorang.Ada je yang nak jadi bahan gaduh.
"Malas aku nak carita"kata Aisyah lalu meninggal kan mereka.karang lagi dilayan lagi sakit hati.tak pernahnya nak mengalah.
"Wei Aisyah tunggu!!"laung Intan tapi Aisyah buat tak edah je.Aisyah kalau gaduh ngan orang..orang lain yang kene.pelik betul.
Ohh lupa nak cakap diaorang ni balik jalan kaki.Almaklumlah rumah kat sebelah sekolah,cuma kene lintas je.Adik dia pulak,tunggu kawan lelaki dia keluar dulu baru dia balik.
Di rumah
"Ahhh..penatnya"Aisyah meletak beg sekolah nya di bilik belajar lalu terus baring di atas katil.ahh..selesanya.Hari ini last day school sebelum cuti dua hari so boleh lah dia rehat secukutnya.
"Kalau ye pun penat,buka lah tudung tu dulu"kata Aliah sambil buka tudungnya lalu dicampak ke dalam bakul yang berada di pepenjuru bilik.
"Dia ni tak de benda lain ke nak cakap,suka hati aku lah nak buat apa."monolog Aisyah dalam hati.
"Angah tahu lah.Sebok je"suara itu sengaja dikuatkan.Kalau boleh dia nak satu dunia dengar.
Hari Isnin
Aisyah datang ke sekolah lebih awal dari biasa.Dia perlu jaga pagar,dan sediakan apa yang perlu sebab itu dia datang awal.
"7:29.Lagi satu minit sebelum bunyi loceng."Aisyah sudah bersedia di sebelah pagar untuk tahan murid yang lewat.
Krinnggg.......
"Dah bunyi loceng ni,boleh lah tahan diaorang"monolog Aisyah.
Hari ini hari Isnin,semua murid pergi ke dataran untuk menghadiri perhimpunan pagi.
"Haih..korang baru hari pertama sekolah lepas cuti dua hari pun lambat,dah lah sinior cuba bagi contoh yang terbaik kat budak junior ni."Dah start dah jadi ustazah pada pagi ini.
"Alah,kak lambat satu minit je,tu pun nak kecoh?"kata seorang budak lelaki.Oh junior patutlah tak reti nak hormat sinior dia ni.
"Apa kau kata dik.Kecoh?Kau tahu tak masa itu emas?kalau dalam masa satu minit tu kau dapat berdoa sebelum kau mati,kau rasa bersyukur tak?Aku tanya kau eh,kalau satu minit tu kau rasa tak lambat,apa kau rasa kalau dalam satu minit kau dapat berdoa untuk tambah pahala?Ke kau tak pernah berdoa?sebab tu kau rasa tak membazir langsung satu minit tu?"ambik kau.sekali keluar sesi ceramah, banyak soalan dia tanya.
Terdiam budak tu.Haih tak nak jawab ke dik?tadi bukan main kau kata satu minit tu tak lambat.Ni kene smash sikit tak boleh jawab.
"Woi Aisyah!"panggil seseorang.
Aisyah pusing ke belakang.Oh mamat pisko ni.
"Eh...eh...mamat pisko lambat jugak kan sila tulis nama ye"kata Aisyah sinis.Dia ingat dia takut ke kat mamat pisko ni.Sekali jentik dah takut.
"Oh ye nilah mamat yang tak paham bahasa tu kan.Orang kata tak nak kat dia tak nak lah."kata seorang perempuan.
"Dia pernah mintak cp ke?"Tanya Aisyah sambil jari telunjuknya diarah ke lelaki tu.
"Haah kak.Bukan nak paham orang kata tak nak,tak nak lah ni tak paham bahasa."jawab perempuan itu.
"Oh...aku ingat kau ni setia,rupanya tak.Agaknya ni lah sebab orang tak suka kau.MENYEDIHKAN"perkataan menyedihkan tu sengaja ditekankan.nak kasi sakit hati sikit.
"Kau jangan sampai aku buat sesuatu untuk jadikan kau milik aku,kau tengoklah nanti!"ugut Syafie.Jari telunjuknya dutunjuk kan tepat kearah Aisyah.
"Kau ingat aku takut ke?aku tak takut langsung lah!"bidas Aisyah.Tangannya menepis jari itu.
"Sekarang kalau kau nak bertekak dengan aku or anybody else, baik kau tulis nama dan blah dari sini menysahkan je"kata Aisyah lagi.
Dia seorang je lagi yang tak tulis nama.Yang lain dah masuk ke tapak perhimpunan.so tinggal dia dan Aisyah sahaja di sini.Dia tulis nama dan pergi ke tapak perhimpunan.
"Takut lah tu"monolog Aisyah.Dia kemas barang yang perlu dihantar ke bilik disiplin.Banyak nama yang perlu diisi di tempat kesalahan murid ni.
------------------------------------------------------
Vote and comen ok😜
YOU ARE READING
Ćıŋŧą ɛmקąŧ Şɛɠı [Ć]
RomanceCinta empat segi?pelik bukan? selalunya cinta tiga segi,ini cinta empat segi. Mengisahkan cinta tiga remaja yang menyukai seorang perempuan.Tetapi perempuan itu Menyukai seorang daripada mereka.Tetapi siapakah mereka.Walaupun Aisyah suka seorang dar...