❤Bab 5❤

2K 183 20
                                    


Arumi Syauqina....

           Majlis tahlil arwah berakhir sepenuhnya. Aku mengemas apa yang patut di luar rumah sementara ayah,Mulhim,Muslim dan ayah mentuaku berada di dalam rumah. Mak pula mengambil bahagian mengemas dapur.

"Jadi... Kak Nana dah habis belajar?..",tanya Yaya yang duduk di tangga rumah. Aku tersenyum lalu menjawab,

"Alhamdulillah... Peringkat Ijazah Sarjana Muda dah selesai..."

"Kak Nana... Ada perancangan nak sambung belajar lagi ke???",tanya Yaya lagi,sekadar menghidupkan suasana malam yang terasa kosong.

"InsyaAllah,kalau ada rezeki adalah... Tapi,kak Nana rasa... Mulai saat ini... Kak Nana nak uruskan rumahtangga la pulak. Dah tiba masanya kak Nana sentiasa ada disamping along kamu tu as wife dia. Selama ni kami berkahwin tetapi sibuk fokus pada masa hadapan dahulu. Yelah,kahwin masa muda.. And now,kak Nana dah ada Ijazah.. Mission kak Nana dah tercapai.. Tunggu kerja la pulak macam mana...",balasku panjang lebar. Yaya tidak memberi response kepada kata2ku tetapi dia tersengih menampakkan barisan giginya.
Aku memandangnya pelik.

"Dah kau kenapa pulak,Yaya?? Lain macam je pandang kak Nana..",tegurku seraya tersenyum.

"Nothing. But...you know what,kak Nana.. Along beruntung dapat Kak Nana. You're such a sweet person and... Boleh dikatakan agak romantik..",jawab Yaya sambil terus tersengih2.

"Banyak la kau,Yaya!",ujarku lalu tergelak.

*****************

Arief Mulhim....

           Badan kusandarkan ke dinding berdekatan pintu. Semakin lebar senyumanku apabila mendengar tawa Arumi. Syukurlah,dia terus menjadi seorang yang kuat. That's my wife!!!

"Along beruntung dapat dia..",bisik Yaya di sebelahku. Aku menganggukkan kepala.

"Along tahu... Dan along harap dia juga rasa begitu...",balasku sambil memandang ke arah adikku. Yaya tersenyum penuh makna.

"Kak Nana,apa pandangan kak Nana pasal along???",tanya Yaya sambil terus tersengih2. Hampir tersedak air kopi yang aku minum ni dibuatnya.

"Spoil mood la kau ni,Yaya!",bisikku geram. Dia menjelirkan lidah kepadaku.

"Erm... Bagi kak Nana la kan... Your brother tu memang responsible,penyayang,sweet,caring... Handsome tak payah cakap. Kalah pelakon Korea tau! Dulu kemain lagi muka macam batak kuali,nerd overdose! Tapi sekarang... Maigadddd,I cannot la!", suara Arumi membalas kedengaran dari luar rumah.

          Ehem,wow.... Aku mengeluarkan smartphoneku dan membuka 'Mirror'. Kucermin diriku beberapa kali. Hurm,berkat doa isteri aku. Muka aku ada macam iras2 Kwang soo sikit la! (Author tersedak teruk😵 err.. Kwang soo hensem ke??? Aku hentam je ni😂)

     Aku pergi ke 'camera' dan selfie beberapa kali dengan gaya muka macho. Sesekali kuhirup kopi berada di tanganku.

"Tapi itulah... Dia awkward gila kalau disuruh pegang baby dan tak pandai tarik perhatian budak langsung. Haih... Camne la nak ada anak sendiri kalau pe'el gitu!!."

PUFFTTT!!!!!

          Kopi yang kuminum terus tersembur keluar dari mulutku apabila mendengar kata2 Arumi yang seterusnya. Are...ARE YOU SERIOUS,ARUMI???!!!!

"Astarghfirullah Hal Adzim... Along! Kenapa pulak tu?!!",tegur ayahku sambil mengurut dadanya lantaran terkejut dengan tindakan drastikku. Mereka yang lain hanya melihat dengan muka cuak. Aku menggelengkan kepala.

"Tak... Tak ada apa2,ayah... Along pergi dapur dulu eh...",balasku lalu menuju ke dapur. Tahan malu sebenarnya. Haih la Arumi Syauqinaku sayang... Kalaulah kau faham perasaan aku yang terseksa simpan kenyataan ni daripada kau.. Yang dah bertahun2 pulak dah ni.... Kau pasti rasa sedih dan tak nak sebut soal tu lagi....

      Aku mengesat tanganku yang basah dengan kain pengelap tangan. Dan sebab itulah... Aku tak nak beri kau tahu lagi tentang hal ini....

Maafkan aku,Arumi...

"Along termenung apa tu?..",tegur mak yang baru keluar dari...entah aku tak tahu. Aku tersenyum memandang ibuku.

"Takde ape2 la,mak... Cuma along terfikir....sakit ke tak kalau seorang perempuan itu tahu kenyataan yang dia tak boleh mengandung???",aku memulakan sesi luahan hati. Dengan mak, tiada rahsia okay!

      Aku lihat mak memandangku dengan terkejut namun cepat2 membuat riak normal kembali.

"Ini mesti pasal Nana kan?....", tanya mak perlahan. Aku mengangguk kepala lemah. Dia tersenyum nipis lalu menyentuh bahuku kananku.

"Sejujurnya,kalau mak ditempat Nana,mak memang akan rasa sakit sangat2. Perempuan mana yang tak nak anak yang lahir dari rahimnya sendiri??? Tapikan along.... Mak rasa dah cukup lama kita simpan rahsia ni...",kata2 mak terhenti.

"Maksud mak?...Mak nak along beritahu Nana perkara sebenar??..",tanyaku teragak2. Mak menghela nafas berat.

"Kalau itu yang terbaik.. Beritahulah... Kesian dia,along.. Dia begitu berharap tentang anak sedangkan dia tak tahu keadaan dirinya yang sebenar...", jawab mak seolah2 menyokong aku berbuat begitu. Aku terdiam seketika..memikirkan cara yang selayaknya untuk memberitahu isteriku hal sebenar...

"Mak nak tanya... Selama ni,kalau Nana tanya along tentang keluarga... Apa yang along balas???",giliran mak pula menyoalku. Erk....

"Along....along balas la along sebenarnya tak nak ada keluarga lagi,nak tumpu study and kerjaya dulu...Lagipun,along rasa jawapan tu logik dengan umur kitorang yang baru 24 tahun ni...",balasku berdebar2.

"Along pasti jawapan tu tak menyakiti hati Nana? Cuba ingat semula apa reaksi dia masa dengar along cakap macam tu...",tanya mak lagi. Aku terdiam... Lidah kelu untuk berkata..

"Ya,along mengaku... Jawapan tu memang melukai hati Nana... Walaupun dia tak kata depan2 along dan cuba buat riak wajah tenang dia tu... Along tetap perasan yang segala apa yang dia pamerkan itu sekadar menutup kesedihan dia...",aku membuat pengakuan yang selama ini terpendam jauh di lubuk hati.

"Dan along sepatutnya perlu memikirkan waktu yang sesuai untuk memberitahu dia sekarang ni.. Sebab dia dah habis belajar.. Kalau nak sambung PhD pun rasanya dia takkan buat dalam masa terdekat kot... Bagitau la dia,along... Kesian dia...terseksa mak tengok. Masa umur belasan tahun dah kematian satu2nya adik yang dia ada. Baru balik Malaysia lepas habis belajar kat Mesir,tak sempat nak melepas rindu dengan insan bernama ibu. Ibu dia dah pergi tinggalkan dia buat selamanya...",nasihat ibuku bersungguh2.

"Tapikan mak... Along tak rasa malam ni waktu yang sesuai untuk beritahu dia. Kan dia masih bersedih atas kematian ibu..",aku menyatakan pendapatku. Mak tersenyum.

"Mak tak suruh kau buat selalu. Mak kata beritahulah dia..itu je... Bila dan dimana... Pandai2 la along fikir... Ingat,jangan terus menerus simpan semua ni daripada dia...",balas mak seraya menyambung tugasnya di bahagian dapur. Aku memandang mak.


Mak betul... Dah tiba masanya along beritahu Nana... Dan itu juga bermaksud... Ujian along yang sebenar dah semakin hampir....

DPNA 2 : Pengawas Nerd Aku Selamanya!✓Where stories live. Discover now