❤Bab 13❤

882 92 5
                                    

Arumi Syauqina....

"Sayang..." Panggil Mulhim sekaligus menghentikan lamunanku. Aku menyahut dan membetulkan kedudukan seat aku. Highway yang gelap gelita dan hanya diterangi lampu kereta kami kupandang.

"Are you okay, baby? kenapa ni? termenung jauh je... " Tanya Mulhim yang sedang memandu dengan nada risau. Aku hanya mengukir senyum paksa dan berkata,

"Saya okey je... cuma rasa tak sihat... "

"Dah satu setengah pagi rupanya... patut la sunyi lain macam je jalan ni... Eh, kejap. macam mana abang boleh sampai sekolah awal? sedangkan dari KL nak ke sekolah saya adalah dalam 3 jam lebih....",aku cuba menghapuskan sepi antara kami berdua.

"Oh... pasal tu... Actually, abang ade meeting tiga hari dua malam dekat Kuantan. Baru start hari ni.. tapi dah sayang kena malam ni.. abang balik sekali je la... " Balas Mulhim dengan nada dingin. Aku pelik mendengar suaranya begitu.

"are you okay with this decision...?" Tanyaku bagi kepastian. Mulhim menghela nafas berat.

"Awak sedar tak awak kena apa kat asrama tadi?? masih boleh tanya saya okey ke tak buat keputusan ni?? Habistu, siapa nak jaga awak kalau saya teruskan je meeting saya???" Dia memarahiku. Aku terkejut melihat perangainya mendadak berubah. Okey, baik kau diam, Arumi. Suamikau bad mood ni....

Aku berpaling melihat ke luar tingkap kereta. tetiba rasa nak menangis la pulak. Aku tanya je... aihhh, takpe2.. It's okay, Arumi... It's..... Eh kejap, ape benda tu????

Aku mengecilkan mataku untuk melihat dengan lebih jelas kelibat yang aku nampak ditepi jalan itu. Seorang makcik berpakaian baju kurung dan bertudung bawal style lama. sedang melambai2 ke arah kereta kami...

"Abang... ada makcik depan tu lambai2 kat kereta kita. Abang stop la kejap eh?.. kesian makcik tu... kereta rosak tu... " Ujarku sambil menepuk2 bahu Mulhim. Mulhim tidak melayan kata2ku malahan dia menekan pedal minyak lebih kuat dan kereta kami meluncur laju meninggalkan makcik itu jauh di belakang. Aku terpana. Dah apekes suami aku nih???!!!

Aku pandang Mulhim meminta penjelasan. Mulhim hanya memandangku sekilas bersama wajah ketatnya sebelum kembali fokus kepada pemanduannya. Aku dah naik angin dan bertindak menegurnya,

"Abang...!"

"Please, sayang. Abang taknak gaduh. Ni bukan masa sesuai untuk abang explain. So, duduk diam and pejamkan mata je." Mulhim memotong kata2ku. Aku terdiam. Panas dihati makin menjadi2. Okey, takpe.. aku diam...

Aku melihat semula ke luar tingkap. Dalam hati aku dah geram tahap xleh bawak bincang dengan perangai suami aku yang badmood entah tiba2. Bau busuk tiba2 memenuhi ruang kereta. Teramat busuk mengalahkan bangkai. Mencerlung aku memandang Mulhim yang kelihatan relax je memandu kereta seperti tidak menghidu apa2.

"Abang,dah tau lepaskan angin tu bukak la tingkap!" Aku memarahinya. Dia memandangku pelik.

"Bila masa???" balasnya. Eyyyy geram helok ni.

"Dah buat taknak mengaku. Dah la busuk!" bidasku geram. Mulhim semakin mengerutkan dahinya.

"Abang tak bau apa2 pun!" komennya dengan wajah yang curiga habis. Aku bertindak mahu membuka tingkap di sebelah seat aku.


"eh,sayang! jangan buka..." Tegah Mulhim dengan nada cemas tetapi tegas.

"Kenapa??? Suka hati saya la tingkap sebelah saya kan." Jawabku laju. Entah kenapa... terasa agak kurang ajar aku malam ni.. Tapi,argh lantak la! Dia jugak yang cari pasal dulu kan???

DPNA 2 : Pengawas Nerd Aku Selamanya!✓Where stories live. Discover now