❤Bab 14❤

950 95 4
                                    

Arumi Syauqina...


Azan Subuh di smartphone yang bergema di segenap ruang bilik mengejutkan aku dari lena yang panjang. Aku membuka mata dan melihat suasana sekeliling. Jap, ni bukan bilik aku weh. Aku memerhati setiap ruang dan barang yang ada disitu. Macam hotel... erm...

"بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ، وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ، فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلاَ أَقْدِرُ وَتَعْلَمُ وَلاَ أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ، اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْر‬ خَيْرٌلِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ، وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ، وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أَرْضِنِي بِه"

Suara seseorang sedang membaca doa Istikharah dalam nada berbisik kedengaran. Laju Aku berpaling ke kiri dan mendapati Mulhim sedang berdoa di atas sejadah. Aku amati bait2 doanya... Ternyata Mulhim sedang meminta petunjuk Allah untuk menyelesaikan apa yang berlaku antara kami.

Hati aku tersentuh. Dapat kurasakan Mulhim yang penyayang dan berlemah lembut sudah kembali. Tapi kenapa dia tiba2 berubah semalam??? Dia berkelakuan seolah2 seperti seseorang yang langsung aku tidak kenal selama ini...

Persoalan demi persoalan menerjah fikiranku sehinggalah aku sedar Mulhim telah selesai berdoa dan ingin berdiri sambil berpaling ke arahku. Aku pejamkan mata serapat mungkin. Ni mesti nak kejut aku bangun solat Subuh ni.

Birai katil disebelah kiri perlahan2 terasa seperti diduduki oleh seseorang. and yeah... orang itu ialah suamiku... Suasana sunyi menyelebunyi suasana. Aih, diam pulak. Dia tengah renung aku ke ape ni??? Bibirku yang luka tiba2 disentuhnya perlahan. Aku mengerutkan sedikit dahi tanda sakit.

"Apa abang dah buat kat awak, sayang??? Sampai luka bibir isteri abang ni... Kejamnya abang... Abang tak pandai jaga amanah Allah... Maafkan abang, sayang... Ya Allah... kenapa aku buat macam ni dekat isteri aku...?" bisik Mulhim dengan nada esak tangisnya. Aku dapat rasakan air matanya jatuh setitis demi setitis dibahuku.

Aihh masa aku nak berlakon tidur ni la air mata aku nak ikut keluar sekaliii... Aku buka mataku memandang suamiku yang sedang menangis.

"Abang masih sayang saya...?" tanyaku dengan nada sebak. Mulhim menggenggam lembut tangan kananku lalu menciumnya.

"Maafkan abang... Abang pun tak tahu kenapa abang jadi macam ni... Tolong... maafkan abang....." Dia tidak menjawab sebaliknya berkata begitu. Aku tidak dapat menahan air mata yang mulai mengalir.

"Saya tak pernah berdendam dengan suami saya...." Hanya itu yang dapat kuungkapkan lantaran tangisan yang mulai menguasai diriku. Aku memeluk suami seerat mungkin dan Mulhim turut membalas pelukanku...

Kami solat Subuh bersama2 dan bersiap2 untuk keluar breakfast. Sampai di cafe hotel, kami memilih port makan yang agak terlindung dari public. Tujuannya, supaya kami dapat discuss dengan lebih terperinci tentang apa yang berlaku. Setelah selesai mengambil makanan masing2, kami duduk saling berhadapan dan mulakan perbincangan sambil makan.

DPNA 2 : Pengawas Nerd Aku Selamanya!✓Where stories live. Discover now