❤Bab 16❤

1.4K 123 19
                                    

Arumi Syauqina...

Aku sampai ke hospital setelah 1 jam 15 minit perjalanan. Langkahku hanya mengikut arah yang dituju oleh ayah, Muslim dan Aira tanpa mengetahui apa yang sebenarnya telah terjadi dan kemana aku dibawa. perasaan kurang enak mulai mengisi ruang hati. Aku hanya mampu berserah jika sesuatu telah terjadi pada Mulhim...

langkahan kaki kami semua berhenti berhampiran sebuah dewan bedah di tingkat tiga. Saat itu, aku melihat mak, Yaya dan Iqa telah berada di situ; seperti sedang menunggu sesuatu.

"Mana along?" tanya ayah risau. Kulihat mak menghela nafas berat sebelum membalas,

"Dalam dewan bedah, doktor kata jantung dia dah rosak dan tak dapat tunggu lebih lama sebab dah kehilangan banyak darah. Luka tikaman tu terlalu dalam... Doktor terpaksa ganti dengan jantung palsu dulu sementara tunggu orang derma organ jantung."

"Mak... kenapa dengan along...?" aku memberanikan diri untuk bertanya. mataku sudah mulai berkaca. hati terasa bagai disiat2. Jantung dah rosak...? kehilangan banyak darah...? luka tikaman....? aku blur. tapi yang aku pasti suami aku yang dimaksudkan mak...

Semua memandangku serentak dengan riak muka yang sukar untuk aku tafsirkan. Mak seperti membincangkan sesuatu dengan ayah dalam nada berbisik.

"Dia dah okey... saya yakin itu Nana..." aku menangkap butir bicara yang dituturkan ayah kepada mak. Aku mengetapkan bibir. Kenapa dengan aku?

"Saya dah buat apa...? kenapa semua diam...? saya dah buat apa...? mak? ayah...? kenapa tak jawab pertanyaan saya...?" bertalu2 soalan kuajukan kepada mereka semua. Air mata mulai jatuh setitis demi setitis. Aku takut... kenapa mereka macam menjauhi aku???macam dah ada sesuatu yang buruk yang dah aku lakukan.

"Nana... dah2..jangan nangis... maafkan mak ye... mak yang buat Nana tak selesa..." ucap mak sambil meluru ke arahku. Tubuhku dipeluknya kejap sebelum dia menyuruh Yaya dan Iqa membawaku ke tempat lain.

Aku hanya akur dan mengikuti mereka tanpa arah tuju. Aku cuba tenangkan diri tapi tak boleh. Langkah dituju ke kafe di lobi hospital. kami memilih tempat duduk yang agak jauh daripada penglihatan umum.

"Yaya... yaya akan cakap dengan kak nana kan... " tanyaku sambil kembali ingin menangis. Yaya menganggukkan kepalanya perlahan. Iqa disebelah diarahnya memesan minuman kami.

"Sebenarnya... kak nana kena rasuk petang tadi..."

"Okey, cukup!" aku menahan Yaya daripada terus bercerita. Yaya memandangku dengan riak terkejut. Air mataku mulai menitis.

"Ada benda kawal badan kak nana, kan?", aku mulai menebak cerita seterusnya. Yaya menganggukkan kepalanya.

"Tangan kak nana pegang pisau mase tu,kan?" aku bertanya lagi. Yaya sekali lagi memandangku dengan riak terkejut sebelum mengiyakan pertanyaanku. aku mulai menangis.

"Last... along ade azan kan? lepastu pisau tu terbenam dalam dada sebelah kiri dia... kan...?" soalan terakhir kuajukan. Yaya menganggukkan kepalanya sambil menangis.

"How can kak nana boleh tahu semua tu...? kakak nana tak sedar terus masa semua tu terjadi...." tanya Yaya dengan nada suara yang cuba dikawal.

"Sebab kak Nana ada bermimpi semua tu petang tadi... tapi,ternyata sebenarnya bukan mimpi.... Saya tikam suami saya sendiri,yaya..." balasku perlahan.

"Bukan kau yang tikam dia, Arumi..." satu suara lelaki mencelah dari arah belakang. laju kami berpaling ke arahnya serentak. Muslim telah berada disitu dan dia mengambil temoat disebelah meja kami.

"Arumi... aku rasa kau patut tahu semua ni mulai sekarang... sebelum keadaan jadi lebih teruk..." Muslim memulakan bicara. Aku memandangnya pelik.

DPNA 2 : Pengawas Nerd Aku Selamanya!✓Where stories live. Discover now