❤ Bab 12 ❤

913 103 1
                                    

1 tahun berlalu....

Arief Mulhim...

  Aku baru selesai mengendalikan seorang pesakit di bilik D201. Segalanya telah memperlihatkan hasilnya. impianku untuk menjadi seorang doktor telah menjadi kenyataan.

Arumi? Dia telah menjadi seorang guru di sekolah lama kami. hahah, siapa sangka kan? Menjadi bekas pelajar namun kembali semula as pengajar. Oh ya, dia juga seorang warden. means, dia tak selalu ada di rumah kerana diamanahkan untuk menjaga dak2 Aspuri di asrama. Once a week, aku akan pergi melawat dia. kadang2 kalau aku busy, aku pergi sekali dua minggu.

Langkahku segera ditujukan ke pantry untuk membuat kopi. sampai sahaja disitu, aku melihat ada seorang doktor perempuan sedang membancuh air di dalam. Mata kami bertemu dan keadaan seakan2 menjadi sunyi seketika.

"Er.. kalau tak silap... ini Syasya Afiqa ke?" Aku cuba bertanya. Doktor perempuan itu terkejut dan berkata,

"Arief Mulhim, right? Wow, kecik je dunia. kita bertemu semula selepas beberapa tahun!"

Aku tersenyum mesra. Kami saling bertanya khabar dan bertanyakan bagaimana perjalanan kami sampai sejauh ini.

"By the way,Arumi apa khabar? dah lama tak jumpa dia. Is she okay? Dah ada anak ke belum dengan dia?" Bertalu2 soalan yang Syasya ajukan.

"Alhamdulillah,dia okay. dah jadi cikgu merangkumi warden asrama kat sekolah lama kita. So dia jarang ada rumah." balasku sambil menghirup kopi yang telah dibancuh.

"Wah, dah jadi cikgu dia! Alhamdulillah... nanti kirim salam kat dia tau. rindu betul la kat dia." pinta Syasya teruja. aku hanya sekadar menganggukkan kepala.

"Awak tanya2 saya ni, awak pulak dah kahwin ke belum?" Aku cuba mengubah topik. Syasya tersenyum kelat.

"Sepatutnya saya dah kahwin sekarang... tapi, pertunangan saya dengan lelaki tu dah diputuskan beberapa minggu sebelum kitorang berkahwin. so... tak jadi kahwin..." Syasya menjawab dengan hati yang berat.

"Oh... sorry... saya tak ada niat nak buat awak sedih...." ujarku perlahan. syasya menggelengkan kepalanya.

"You just asked and I'm just answer it. So, it's okay.." balas Syasya lalu meminta diri untuk berlalu pergi. Aku hanya menganggukkan kepala dan membenarkan dia pergi.


***********************

Malam itu... Di Aspuri sebuah sekolah agama...

Arumi Syauqina...

  Aku menyiapkan tugasanku menanda buku latihan Bahasa Arab pelajar2ku. Jam di dinding tepat menunjukkan pukul 10 malam. Dah nak habis waktu study... nanti bising la semula Aspuri dengan suara2 'anak2' aku...

"Arumi... nah,your tea..." tegur Bella sambil meletakkan secawan teh diatas meja di hadapanku. Aku tersenyum lalu mengucapkan terima kasih. Dia mengambil tempat di sofa hadapanku.

"Tak percayakan, Arumi... sekejap je masa berlalu... Dulu kau dan aku sama2 belajar kat sini,sama2 duduk asrama... sekarang, kau dan aku sama2 jadi cikgu plus jadi warden kat sini..." ucap Bella. Aku ketawa kecil.

"Itulah, Bella. tak sangka... Dulu kau paling expert la BI dalam geng kita. maklumlah, Cassandra Nabella anak mat saleh. sekarang kau dah pun jadi teacher kat sini.. Dah besar dah kita sekarang... macam mana la dengan syuha dan geng2 kita yang lain... rindu weh..." ujarku sambil terus menanda buku latihan pelajar2ku.

Suasana dibiarkan jeda seketika. Perasaan rindu tiba2 memenuhi ruang hati tatkala terkenangkan kisah kenakalan kami bersama. Aku, Syuha, Bella, Meen, Mia, Auda.... tapi, sekarang yang kembali disini hanya aku dan Bella... mana yang lain...?

DPNA 2 : Pengawas Nerd Aku Selamanya!✓Where stories live. Discover now