... بارت هدية بعنوان الجواز بهدلة..... (طبعا عارفين كلنا ولاد قاسي صح... ونقولهم تاني... مروان أسد محمد عمر روز..... وقاسي وفيروز طبعا)... وفي الصباح الباكر استيقظ فيروز لتعد لاولادها متطلبات كل صباح من إفطار وملابس والجوراب المفقودة (الشربات)............. ودخلت غرفة مروان ومحمد وصعقت من المنظر.... قائلة... ياولاد الكلب... وخطت خطوة لتجد كل محتويات الغرفة من ملابس وكتب وغيرها أرضا... واقترب من محمد فوجدت يرتدي الحذاء علي الفراش وممسك بأحد الجوارب والاخري على وجهه... ومروان يحتضن محمد بشكل غريب وارجلهم فوق بعض... .وهنا نظرت لهم فيروز بغضب.. قائلة "هي العيال دول ماشية شكله باطل" . ودلفت الي المطبخ اتت بثلج ووضعت عليه بعض المايه.... وقذفت عليهم فأخذ مروان الغطاء قائلا... بعدين يا حجة...
فيروز بغضب وهو تخلع إحدي فردات حذائها المحبب (الشبشب).. وتلقيه على مروان... قوم يا حيوان منك ليييييييه قزم ياض عندك ليه...
وهنا نظر مروان لمحمد بنص عين وقال... طاب ماشي يلا هوينا قومي يا شابه ناخد شاور..
محمد وهو يخلغ التيشيرت الخاص به... يالا ياختي....
فيروز وهي تخرج بتهديد.. جلسة القلع كل واحد لوحده في الحمام هاه.... مش ناقصة هبل... ودخلت غرفة أسد وعمر وراتهم يلقون علي بعضهم الأحذية والأشياء وكاد حذاء منهم يصيب فيروز فاخفضت رأسها قائلة... يابن الكلب... في ايييييه....
عمر وهو ينقض على أخيه... هات التيشيرت يابن الجزمة (😂😂الجزمة جبنك يا اهبل)...
أسد وهو يبعده ويرحل بالتشيرت الي المرحاض... بس يابن الكلب محدش واخده غيري... ونظرت لهم فيروز بصدمة قائلة... معرفتش اربي... وسمعت صوت حطام اتي من المطبخ... فنزلت بسرعة فوجدت روز أسقطت بعض زجاجات الزيت والدقيق وهناك مئات الأطباق المتسخة وعندما آفاقت من هول الصدمة شمت رائحة طعام محترق...
وهنا قالت روز وهي تسكب المياه... علي الطعام الذي يحتوي على زيت...
فيروز بصراخ تحاول أن تمنعها "يا حمارة لاعااااااااااا" .. ولكن فشلت وانخفضو رؤوسهم بعد أن انفجر الطعام ومل المطبخ كله بالبقايا.....
فيروز وهي ترفع فردة الشبشب وتركض خلفها قائلة... وربنا يومك اسود... وأخذت روز تركض قائلة والله كنت بعمل الفطار يا حجة مش كدااااااا....
وتوقفت عند غرفة مروان ومحمد وهو يرقص... وهو يلف حول خصره منشفة ويرقص هو وأخيه سلو....
فيروز بصدمة.... يا نهار اسود العيال باظت....
وهنا دغدغ محمد محمد في بطنه ورد مروان بضحكة عالية قليلا... بس يا محميحو مش كدااااااا الناس تقول علينا ايييه...
فيروز وهي تكمل مسيرة الكفاح المسلح... وتضرب على عنقهم بالحذاء.... كل خير يا حيوان من ليه....
محمد وهو ياخذ ثيابه يتمشي بغنج... معلش الغيرة يابني.... وهنا خرجت علي صوت حطام في غرفة أسد وعمر.... فوجدت أحدهم ألقي بالحاسوب فحطم شاشته والآخر يحاول خنق أخيه بالأسلاك قائلا.. والله لاربيك يا بن الجزم هات البرفان ياض...
أسد وهو يبعده عنه.. هقوملك اطفحك الشابو اللي سرقته يا تربية الحواري....
وهنا انلقب الوضع فأصبح عمر تحت أسد.... وقال أسد... بس يا بجراااااا وحمار بديل ... هات البتاع ياض... وهنا دفعه عمر وأخذ يركض قائلا... يلا يابتاع سوسو.... يا بتاع بير السلم.....
أسد وهو يركض خلفه قائلا... وسعي كدا يا حجة... تعالي يابن الكلب والله لاعرفك....
فيروز وهي تخرج الحزام.... الظاهر ان الأدب والشبشب مامنهوش لأزمة.... وركض أسد خلف عمر حتي دخلو غرفة.. مروان ومحمد... وهنا أغلقت فيروز الباب قائلة... وهنا نتبدا في مرحلة وفين يوجعك.... أخذوا يركضوا حول بعضهم حتي ينجو من ضربات الحزام وإلقاء الأشياء عليهم....
فيروز وهو تركض خلفهم... ايه لسانكم كلته القطة ياكلب منك ليييييييه...
مروان وقد أخذ إحدي الضربات علي مؤخرته... ولييه الغلط دا انتي قد أمي حته...
فيروز وهي تضرب اسد في عنقه علي خفله... معلش تريبة ايييه يا أسد...
أسد وهو يركض للمرحاض... والله انتي فاهمة غلط مترد يا عمر رد يا زفت... وهنا كان عمر في الشرفة... وأغلقت فيروز الشرفة قائلة... عمر البطل.. صاحب الأمجاد مش كدااااااا... وانا ادخل مرتين مش تكست وتلم نفسك لاعا تزود يابن الكلب... وأخذت تضربه مثل الحمار الذي ليس له صاحب عدة ضربات حتي قال وهو يخدعها... والله هنط حرام عليكي قطعتي خلفي.....
فيروز وهي تضع يدها حول خصرها... لو راجل اعملها... وخرجت بسرعة وأغلقت الشرفة بالمفتاح مثل باب الغرفة....
فيروز وهي تعرف الهدف جيدا قائلا... محيموتي تعالي ياختي....
محمد وهو يهرب.. في ايييييه محمحيوتي مين استغفر الله العظيم... يالهووووى... أخذ يركض ويختبا بين إخواته فتصيبه ضربة وتصيبهم عدة... وفي الأسفل نزل قاسي بهدؤء واعطته نوال كوب قهوته فقال بهدؤء... إلا ايييه الدوشة دي يا نوال...
نوال بهدؤء... منشت كل يوم يا بيك....
قاسي وهو يضع ساق فوق ساق... طاب لما الهانم تخلص قولي.... وخرجت فيروز بعد أن انتهيت من مهمة ضرب هولاء الأغبياء على حد قولها....
فيروز وهو تنزل بغضب... قال طلبة في جامعة في التانية دي كمان.. وكانت روز بجوار ابيه وتمزاحه.... فوضعت فيروز يدها على خصرها قائلة.... حبيبه ابوكي عملتي الفطار..
روز وهي تهرب.... قائلا... إيه ياحج مش كداا وبعدين اهو أخدت شرف المحاولة...
فيروز وهي تلقي الشبشب قائلا.. دا انا اللي هعمل منكم مرتبة شرف تعالي هنا...
قاسي محاولا تهدئة زوجته شلبي على حد قوله.... بسبوتي مش كدااااااا هدي نفسك...
فيروز بنص عين... مبلاش انت يابو العيال..
قاسي وهو ياخذ كوب قهوته... طب خدي راحتك انتي يا غالية بأي ياقلبي... ووزع قبلة في الهواء لابنته..... وأخذت روز تركض وخلفها.. حتي وصلت إلي الفراش وأخذت تقفز عليه وتصرخ قائلة... يا حجة جسمي ورم مش كداا يا ماما...
فيروز بغضب... ماما انا مش ام حد منك لله يا. وجه الكلب... انتي من أمتي بتعرفي تطبخي يا فاشلة.... هاه...
روز وهي تهرب من ضربات الحزام... وربنا كنت نيتي شريفة واللي انكسر ينصلح....
وهنا دخل أخواتها علي صوت الصياح ولكن عندما روا الحزام... ركضوا قبل أن يأخذوا من الحلو نصيب أو من الضرب نصيب علي حد. قولهم..... وصعد مروان واسد على الفراش..
فيروز... اهلا وسهلا بالرجالة أخري صبري...
أسد وهو يحاول أن يخرج... كان لازم اعمل الكبير..
روز وهي تفادي ضربة الحزام.. اتفو علي الأخوة أخص....
مروان وهو يركض خارج الغرفة... الجري الجدعنه كلها ياكلبة البحر ولكن اخذ ضربة كهدية لخروجه من المعركة...
أسد وقد تعب من الكر والفر... ايه يا مزتي مش كداا...
فيروز وهي ترفع الحزام الي أعلي ليصنع صوت يحوي على القوة...........وضربت في الهواء فقفذ الاثنين في وقت واحد فتحطم الفراش...
فيروز... بصدمة السرير...
أسد وهو يخرج خارج الغرفة... اهرب يلا...
روز وهي تتبعه... قبل أن تلقي ضربة أخري... الف سلامة عليه...... وخرجوا بسرعة البرق..... وبعد أقل من ساعة علي الإفطار..... تجمعت العائلة بهدؤء شديد...
فيروز وهي تتناول الطعام بهدؤء... متكلوا يا جماعة مش كدا مالكم...
أسد.. هاه لا هاكل اهوووو.. وأكمل داخله... ونعمة طلاقك ليبقي على أيدي يا حجة انا انضرب ماشي يابيت مافهوش راجل....
مروان بطلب رقيق... بابا حبيبي..احلي بأبو ط.
قاسي بهدؤء.. مقاطعا إياه.... قول لأمك..
مروان بشلل... لا وكمان اذكي اب بسم مشاء الله..
فيروز وهي تضع الجبن قائلة... عايزة حاجه ياحبيبي...
مروان... وهو يشرب الماء... انا استغفر الله العظيم محصلش ليه هو انا ناقص عقل ودين...
فيروز... بهدؤء... شاطر....حلو التيشيرت يا محمد.....
محمد وهو يضع عينه في طبقه قائلا... كلك زوءق يا حجة....
فيروز وهي تضع ورقة تشبه ورقة الفواتير... قائلة وهي تأتي بكوب القهوة الخاص بها... فواتير اللي عملته الصبح من كركبة يعني يرضيك امكم حبيبتكم تغسل السجاد اللي باظ يا مروان... ولا الحاجات اللي انكسرت يا أسد... ولا تنزل تعمل شوبنج يا روز.... يالا good luck..... ونظر الجميع لبعضهم بصدمة وذهب قاسي خلفها وهو يكتم ضحكاته قائلا... مكنش يومك ياختي..... (😂😂😂😂)....
أنت تقرأ
الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....
ChickLitتوابع الماضي توابع الطباع توابع الخطأ وتوابع الحب عندما يكون كل شئ بين القلب والواقع والقدر فالرحمة يا الله......... غربة مزقت القلوب.... ودموع تبحث عن الحياة...........