اقتباس..... فقدان💔.....

4.2K 58 9
                                    

اقتباس..... فقدان💔.......(طبعا كلنا عارفين ان محمد أبن قاسي... رفيف مراته.. مين رفيف دي بنت الحج مهاب فاكرينه..... لو مش فاكرينه خليكوا فاكرين انها مرات محمد... .........)..............
استيقظت رفيف لتجد نفسها نائمة على صدر محمد العاري وهو يلعب في خصلات شعرها بحب قائلا.... صباح الخير ياقلبي... ولا اقولك صباحية مباركة ياعروسة.......
وهنا اشتعل وجهه رفيف خجلا.. فقبلها محمد بحب وشغف شديد...... وأخذ يكمل اللعب في شعرها الأسود الجميل......
رفيف بخجل... ممكن اقوم..
محمد بحب... لا مش ممكن..
رفيف بتساؤل... لييه انا عملت حاجه...
محمد بحب.... كل خير ياقلبي بس خليكي جنبي عشان انتي بتوحشني اوووى....
رفيف بخجل ومزاح... بكأش...
محمد بمكر.... هو احنا مش هنفطر....
رفيف بهدؤء... هقوم اعملك الفطار...
محمد وهو يشد الغطاء ويجذبها له.... لا انا اللي هعمل الفطار.......... وفي مكان آخر وبالتحديد في تركيا....
عزام بغضب.... أوزان بعمايلك دي هتودي نفسك في داهية العيون علينا كتيررررر الايام دي وبغباءك دا هتزودها....
أوزان بغضب.... أظن اني حر وحقي هاخد ها مهما حصل وانا هقتلها فاهم يعني ايييه...
عزام بغضب...... انت اتجننت واسمع أنا ساكت بس ورب العرش لو معقلتش موتك هيبقي على أيدي مش بعد داا كله هتهد كل حاجة انت فاهم....
أوزان وهو يخرج بغضب... هنشوف يا جدي هنشوف........ (هتبقي تعرفوا مين عزام وازوان دول... بس المهم تعرفوه أن أوزان طليق رفيف).....
عزام لأحد الحراس... راقبوه......... وفي الصعيد.... كانت ندي تخرج من عند الطبيب بحزن تجر ارجلها ندما وحزنا.. يا الله ذالك الاختبار صعب وشديد هل استطيع التحمل والصمت كثيرآ... يا ربي هل يمكن أن تمحني القليل من الوقت لرؤية طفلي عند ميلاده اما ذالك المرض لن يبقي لي وقت..... ومسحت دمعة حسبية تقتل مصير الروية أمامها... ورأت رسالة من زوجها العزيز قاسم يخبرها انه سوف يعود من القاهرة اليوم... فتنهدت بحزن الي متي سوف تخبي عنه ذالك السر....... (قاسم ابن رماح... ندي بنت عاصم)..... ومع حلول وقت الغروب انتهي محمد من ارتداء ملابسه قائلا... ساعة ياقلبي وراجع بس في شغل مهم هخلصه.....
رفيف وهي تذهب لتحضتنه... مش هنتاخر صح...
محمد بحب... ايوة طبعا ان مكنش عشان عريس جديد وكدا.. وغمز لها... وأكمل..  هيبقي عشان حبيبي مش بحب يقعد لوحده....
رفيف بحب.. ط ربنا يخليك ليا ياقلبي....
محمد وهو يمسح على شعرها بحب..  وانتي كمان يارب.... وبعد دقائق اخذ مفاتيحه وهاتفه... وقبل خروجه من باب المنزل قالت رفيف بصوت لم ينساها محمد طوال حياته احسه غريب ليس وادع عاديا لبعض الوقت حتي عودته....
رفيف بحب وعيون متعلقه به.... هتوحشني اووى...
محمد وقد قبل رأسها ويدها... وانتي اكتر..... وخرج... وصعدت للطابق العلوى تضع ملابسه المتسخة من العرس... والاخري تضعها في مكانها فزوجها العزيز مثل الأطفال عندما يختار ثيابها... يجعل كل الثياب خارج الخزانة... ورتبت طاولة المرأة وما عليها من عطور وغيرها من أدوات الزينه ولكن شعرت بحركة خلفها في الجناح وتراجعت بخوف عندما وجدته اوزاون ....
رفيف برعب شديد... أو و... اوزاون... وأخذت تركض... ولكن ضرب عده طلقات كادت أن تصيبها ولكن لم تفعل وخانته  الطلقات.. وأصابت الزجاج.. وامسك بها ووضعها على الفراش رغما عنها وقيد حركتها قائلا بغضب... رايحة تتجوزى غيري يا رفيف وانا مش قولتلك قبل كداا انك ملكي... وأخذ يتحسس وجهها فتقززت منه وأخذت يدها تبحث عن أي شيء تضربه به حتي تهرب منه.... ولحسن الحظ وجدت مزهرية فضربتها على رأسها فصرخ فابتعدت عنه وانطلقت للشرفة واغلقتها ولكن سرعان ما وجدت حطامها بمسدسه.. وفي تلك الأثناء عاد محمد وسمع صوت حطام فأسرع الي أعلي خوفا أن يكون شئ ما أصاب حبيبته.... ولكن في نفس اللحظة قذفت رفيف نفسها من أعلي طابق القصر لتنجو من ذالك الشخص القذر حتي لو كان الثمن حياتها.... وهنا شلت حركة اوزاون... ودفعه محمد قائلاً وهو يري عشقه يلقي الموت في ثوان عندما سقطت وكل المكان بالأسفل الدماء... فصرخ قائلا... .... رفيففففف....... يتبع....

الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....حيث تعيش القصص. اكتشف الآن