الفصل ٣٢... عائش على قيد الحزن.. ...الزهرة السوداء..... تشبه الابن الذي... حطم قلب ابيه... فالزهور غالية... علي كل القلوب... ولكنها مع ذالك تشع من الكثير من الشر والسؤء... الذي يدمر... قالوا لنا صغيرا أن ليس هناك زهور سوداء... ولكن أن رأيتها بعيني....
قاسي محاولا الهدوء... مافيش حاجة ياقلبي متقلقيش..
فيروز بحب.. حبيبي قولي مالك.. انا حاسة ان مش بس موضوع محمد اللي مدايقك ومخوفك...
قاسي بهدؤء..... انتي عارفة مين البنت اللي محمد متجوزها..
فيروز بسرعة... لا..
قاسي بجمود.. بنت شهاب جنه...
فيروز بصدمة... ايييييه...
قاسي بجمود... شهاب وقت مشكلة ورد الأولي بعد عن اختي زى ما انتي عارفة... ووقتها راح للشرب لحد ما قابل واحدة في سفرية من السفريات واتجوزها بس بعد فترة معرفش يكمل معاها... عشان قلبه مش بوشين وطلقها...... كان اسمها وردين كان فيها ملامح كتير من ورد.. بس اللي عرفته بس ما طلعت برا مصر انها كانت حامل.. والكلام كان علي لسان واحدة من صحابها لما بعتت جد يدور عليها.. ..
فيروز بصدمة.. يا نهار اسود استغفر الله العظيم... يعني.. ممكن حياة ورد تندمر تاني....
قاسي مقاطعا... ياريتها على قد كده.. ورد هتتفهم دا وخاصة انها مش هتعرف تبعد عن شهاب.. بس لو طلع الكلام دا صح.. هيكون التمن حياة محمد... ابنننا............ وهنا أن الممرضات يخبر قاسي بالافاقة النسيبة لمحمد..... ولكن جمدت مشاعر.. وتجمدت مشاعره.. وبعث الي شهاب من ياتهم به هو والباقين...
"اه علي قلباً هواه محطم....".......
.................. ........
وفي القصر أعدت فدوى طاولة الطعام قائلة.. يلا يا جدو رفيع عشان تاكل وتأخذ الدواء...
رفيع بهدؤء.. ودعاء... ربنا يبارك فيكي ياغالية..
فإطمة بحب وهدؤء... ايوة لولاكي وكلامك وقعدتك حدنا... كانا حال بقي حال..
فدوى بإبتسامة... شكرا يا تيتا.. يالا كلوا..
رفيع بهدؤء.. ماليش نفس يابتي.....
فدوى وهي تجلس بجوار الشيخ وتقوله في لين.. لازم تحافظ على صحتك عارف لييييه لأمك عمود الخمية كلهم مهما كبروا........
فاطمة بهدؤء.. وبتايد... عندك حق يابتي.. كل ياشيخ حتي قلمة صغيرة عشان نروح نطل على ولدنا..
....... وهنا اوما رفيع بإيجاب..... وفي غرفة شذي كانت تجلس بحزن منكمشة على نفسها... فوجدت يد تالفها وكانت يد عمر وهو ينظر لها بحب ومواسه... فاندفعت شذي إليه ببكاء شديد..
عمر بحب... متزعلش ياقلبيي.. أهدي هو في مكان احسسسن.. ولكن كان تواه شذي يحمل الكثير من الألم الذي يكوي قلب عمر... خوفا وحزنا عليها.. إلا يكفيه حزنه علي إخواته...
شذي بدموع... وحششششني لبيه ربنا يعمل كدا هو مش اسمه العدل... لييييه هوو ذنبه ايييييه...
عمر بحب.. انتي قولتيها اهو اسمه العدل... اكيد اللي حصل لييييه خير وهو مكان حلووووو اووى... ادعليه وادعلينا في الآخرة نتجتمع معاه.. وادعي لأمه يهمها الصبر...
شذي بدموع ودعاء.. ياررررررررب... وأخذ عمر يربت على كتفها... بحنان.....
وفي غرفة حسام بدأ يفيق بهدؤء.... وينظر حوله ولمن كانت الرؤية غير واضحة. فوجد يد ندي.. تشدد على يده... بحب قائلة.. حسام... وبيدها الأخري ضغطت على رز استدعاء الأطباء.. .......
وهنا أتت نورين.. وبدأت هي والأطباء في فصحه وابتسمت لبني وشكرت الله فبعد عناء... ودعاء استجاب وأنقذ وحيدها.. من مخالب الموت.......
نورين بابتسامة... حمدلله على سلامته طبعا عايز متابعة وراحة.. وانا هكون معاه بنفسي..... عن ازنكم.....
وخرجت وهنا حاول حسام تذكر آخر الأحداث التي حدثت له ولكن شعر في بداية الأمر بألم في رأسه..
عاصم وقد آت فور علمه.... براحة واحدة وهتفتكر انك بخير..
حسام برجاء... انا. عايز اخرج..... ...
لبني بحنان وهي تمسح علي شعره.. حاضرررر ياقلبي بس اهدي.... وابتسم لوالدته بهدؤء.... وفي عمل ضياء كان ينهي احد الأعمال في المخازن ويدون مع المحاسبين الإدارات والصادرات... وفجأة دفعه احد العمال بدون قصد وهو يمشي... وسقط علي مقدمة راسه... وجرح.. وفي نفس الوقت علم أسد فور وصله لأخيه.. وقرر الذهاب له رغم سؤء حالته.....
..... وكان فهد يتطلع علي تقرير حالة اوزاون الصحية وقد سمح له بالخروج بعد ضم أوراقه الي الممنوعين من السفر.... وأنه مازال تحت التحقيق..........
فهد للطبيب... يعني ايييييه...
الطبيب بهدؤء.. التحاليل اثبت ان اوزاون كان بياخد أدوية بتأثر على الجهاز والعصبي وتدمر.. والأدوية محرمة دوليا ومش بيحضرها دكاترة ومش بيقدر يوصلها أي حد...
وبالدليل ٠ا بيفسر حالة اواوزن.. القديمة لأنها تأثير الدواء............
فهد بهدؤء... تمام... ..... .. ...
وفي المشفي كانت لوز سوف ترحل للمنزل ومعاها.....
لوز بصدمة... أسد..
أسد بغضب. أنتي ازاى تخبي عليا حاجة زى دي..
بدر بدفاع.. أسد دا أوامر عمي......
أسد وقد هدا قليلا.. تمام... وغادر وتركهم... فذهبوا وقالت بدر بحنان.. معلش قلقان على اخوه......
........ وفي منزل مهاب... ذهب أمير لأخيه بقلق... وهنا خرج الطبيب بهدؤء قائلا... الحمد لله.. الإصابة سطحية....
أمير بهدؤء.. شكرا يادكتور... وأكمل لوالده في عتاب... ورفيف عاملة ايه...
نادية بحزن... لسا يابني مفقتش...
أمير وقد جلس أرضا بتعب شديد... ياررررررررب جيب العواقب سليمة.....
وفي منزل مازن دخل اوزاون بضعف نه أخيه واستلقي على الفراش بتعب وسرعاننا غفي..
موج بهدؤء... حمدلله على سلامته...
مازن بهدؤء... متشكر يا موج.. انتي اخبارك ايه
موج بهدؤء.. ماشي الحال... اسيبك ترتاح عن ازنك.. وذهب هي ولكن لم بكعب آثار موجاتها مازن الذي وضع يدها على راسه بهدؤء..... وهو يحاول الوصول الي نقطة قوة جديدة داخله تجعله يمر من تلك المشاكل في هدؤء.. وأول تلك المشاكل هي.....
... .......
وفي اليوم التالي في غرفة محمد جلس الجميع.. بهدؤء.. جميع أخوته لزيارته والاطمئنان عليه.. وكان بينهم مصعب لتعسر حالة أبيهم.. وصعوبة خروجه الآن......
قاسي وهو يلقي ورقة الزواج في وجه محمد التي هجم على ملامحه الصدمة... فقال قاسي بهدؤء... يعني صح...
محمد بندم... دلوقتي كل شئ انكشف..... انا السبب في حاجات كتير اووووى انا خنتك وخنت الثقة يابابا....
قاسي بهدؤء خارجي فقط... اتكلم..
محمد بندم... الموضوع بدأت من البعثة اللي سافرتها برا تركيا..ووقتها قابلت اوزاون كان فراد عضلاته والصراحة أنا اتديقت منه لحد ما فكر يازني..... اذيته وكسرته هيبته وسط البعثة بتاعتي وبتاعته.. .... لما ضربته ومسحت بكرامته الأرض..... وبعدين فضل بينا منازعات كتيررررر علي الرغم اننا في بداية التعامل معرفة بدون مشاكل... بس الواقع غير اللي حصل... وقتها بدأت امشئ وراء شيطاني في كل حاجه.. اولهم... وصمت قدر من الوقت..
قاسي بتهكم... محمد طلما قدرت تعمله متتكسفش تقوله عشان الرفض في العمل مش في القول... مش اتربيت.. انا هريحك زنيت مش كدااااااا...
محمد بدفاع نسبي.. مش زني. دا...
قاسي بغضب..مقاطعا . محمد اي علاقة برا الجواز الرسمي تبقي زني تحت أي مسمي أظن انك فاهم...... دا كويس دا لو لسا فاكر...
محمد باعتراف... صح...
قاسي بجمود... أول غلطة.. كمل...
والمهم بعد كدااااااا أوزان بدأ يلف شباكه على رفيف وهو عارف ان انا عايزها من زمان... ودا من حد صحابي كنت حكليته الموضوع بالغلطط.. لما شربت معاه كتيررررر..... وبعدين اتجوزها... وانا اتحرقت وبدأت العب نفس لعبته مع بنت عمه جنه واللي كانت خطيبته بس بسبب مشكلة سابها... وبس وفترة وجنه اتعلقت بيا ودا كان شئ سهل... و.... اتجوزها عرفي بس..
وهنا غادرت روز وهي تركض بدموع... خارج الغرفة... ماذا يحدث..... لهذا العالم ليدمر كل شئ تملكه حتي إخواته... يدمرون.....
محمد مكملا... اتجوزتها.. عرفي.. بس مسلمهتاش.. بس اقعتنها انها عملت كدااااااا عشآن أحرق قلب اوزاون ويدوق من نفس الكأس.... وعلي فكرة يافوز... مش كان عايز يقتل سيلين مراتك يا أسد...
أسد بصدمة... نعمممم.. اومال كان عايز يقتل مين..
محمد بندم شديد... انا انا اسف... انا السبب في موت مراتك..
أسد بصوت هادر... نعمممم محمد هزر في أي حاجه.. إلا دي... انا عارف انك تعبان بسبب الإصابة مش كدااااااا..
محمد بصوت أشبه بالبكاء... الموضوع ومافيه بعد حادثة جنة اوزاون..... واخو جنة يافوز.. قرروا يتنقموا مني وكان الهدف اختك روز.. بس لقوا سيلين سبب وهمي لاذيه روز... وفي يوم من الأيام... عرفت انهم ناوين يقتولها.. وحاولت إنقاذها بس ياريتني ماحاولت.. عشان وقتها..
أسد بألم.. وقتها ايييييه...
محمد بألم.. عشان وقتها اوزاون اشتري من رجالتي اللي يضربها بالنار وبالعافية.. قدرت امنعهم يكملوا بس اوزاون وقتها كان خلص مهمته وعربيتها اتقبلت وعملت حادثة.... زى ما استملناه...
أسد بصراخ... نعمممم ابني يتيم بسببككككك.. وهنا ابعد عمر مروان اخيهم الغاضب أسد عن محمد بأعجوبة ولمن طالته لكمة شديدة جلعت فمه ينزف..
محمد بألم وحزن... وحادثة وعمر انا كنت باعت رجالة يخطفوا رفيف قبل ما اوزاون يقتلها..
مروان بصدمة... يعني اوزاون كان عايز يقتل رفيف بسببك...
محمد بندم.... انا مش عارف اقول ايييييه..
وكان أسد جالس يتمزق الما هل يقتل أخيه لما فعل... وكان قاسي صامت متألم في خزى شديد. ولكن لم تكون فيروز بافضل منه... وكانت تعلم أن هناك المزيد من الحقائق.... لم يعرفها احد... لأنه محمد ليس لديه الشجاعة بأن يقول كل شئ دفعة واحدة ولكن صرخ قلبها متالما لقد ربيت شيطانا..
قاسي بشئ من القوة والجمود.... خلصت..
محمد بندم.. وحزن.. ايوة...
قاسي بجمود وهو يشير لرجاله الذي كانوا خارج الغرفة... "هاتوه... ونظر لفيروز بألم.... وخرج.... يتبع...
أنت تقرأ
الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....
ChickLitتوابع الماضي توابع الطباع توابع الخطأ وتوابع الحب عندما يكون كل شئ بين القلب والواقع والقدر فالرحمة يا الله......... غربة مزقت القلوب.... ودموع تبحث عن الحياة...........