الفصل السابع.... تصفية الحسابات الجزء الأخير.......
...........
والدة موج بغضب.... يعني انت مش شايفة غلطك كلن كيف حدا الناس...
موج بدموع.... يوووه قولتكم سبوني في حالي عايزني مني اييه...
الشيخ والد موج.... يابنتي مهما كنتي حزينه بس اللي حصل دا قلة عقل وإيمان بربنا...
موج وهي تحطم كل شئ أمامها... محدش فيكم حاسس بيا ولا انا تعبانة ازاى.. بقولك جوزى مات ماااااااااااااااااااااااااااات سامع....
والدة موج وهو تحتضنها... اهدي يابنتي هتروحي مني اهدي ياقلبي...
موج بدموع والم أشد... يارب اروح وأرتاح... يارب..
والد موج.... لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم.... استغفر الله يابنتي وقومي صلي ركعتين يمكن يهدأ قلبك....
موج بدموع... حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا حسام حسبي الله ونعم الوكيل فيك؛... .. وأخذت تبكي بحرقة شديدة... وكأنها تبكي دماء...... وفي قصر هوارة ......... انطلقت الزغاريد برجوع قاسي ورود ورماح وبعد غياب طويل رفيع وقد شعر بنفس الدفء السابق.... وجاء في خاطره أن يتكمل شمل الك العائلة.. ولكن متي وكيف يعود ذالك الغائب المجهول......... واجتمع جميع أفراد العائلة....
أبناء شهاب وورد وقد جلس في المنتصف... بينهم... ونفس الشي عاصم ولوز جلسوا بين ولادهم.. وجلس أبناء قاسي وجلس بجوارها زوجته وابنته... واتت لبني بعد معرفة ذالك الخبر واحتضنت أخيها بحب ودموع... وجلست هي وعاصم وقد اعتذروا عن أبنائهم شذي وحسام لعدم قدرته لأن حسام متعب وشذي ترعاه وندي قد أتت فقط...... وجلست فاطمة بجوار رفيع من الناحية اليمني ومن الناحية الأخري مهجة والده لبني رماح ورد......
رفيع بهدؤء... اليوم وبعد 25 سنه واكتر اتلم شمل عائلتنا.... بس شمل مكسور... انا بدي ولدي وراجلنا قاسي الأمان....
رماح مقاطعا... وانا ياجدي بديله حكم دشنا.... ومن هنا بليل كل دشنا هتعرف أن صاحبها الأحق رجع...
قاسي بهدؤء... مش عايزه... كمل ياجدي...
رفيع بهدؤء... بس لو كان ياولدي سابني اكمل كنت جولت أنه ملك انت الكبير وانت الأحق بيه...
قاسي بهدؤء... حكم دشنا مجاش مينه ليا غير الخراب.... وأفضل صحابه ولاد راضي الهواري... يكونوا أصحابه... أما أنا الغريب اللي وسطك...
شهاب بندم.... قاسي.... احنا غلطنا واحنا راضين بحكمك.... أي كان الحكم.....
رماح بهدؤء... ورجاء.... قاسي انت بجد ناوى تسامح ولا جاي تاخد بتار.. لو جاي تاخد بتارك.... أعطاه سلاحه وقد كان في الكرسي المقابل له.. وقال.. خد يا خوي خده ياكبير دشنا يا ولد ابوى خده وخد حجك رصاصة برصاصة.. والم بألم... خده...
حنين بفزع.... رماح انت...
رماح مقاطعا... دا العدل يا حنين خده يا ولد ابوي...
ولم ينظر قاسي له بل نظر لابنته تلك الفتاة التي حاولت مسح دموعها التي تري اباها ذليل... انه حقا لن يغفر لأحد ولكنه لا يريد أن يازى قلب تلك الصغيرة فمن وقت ما رآها وشعر بها السكينة والأمان الذي فقد في ملامح الكثيرين....
قاسي بهدؤء... نزل سلاحك ياولد الناس انا مش جاي اخد حجي دم.. وان مكنش عشان خاطر حد فيكم عشان خاطر بتك مالهاش ذنب أن ابوها يموت تخليص حق.........
رفيع بشكر... عين العجل ياولدى....
قاسي بهدؤء... بالنسبة لاودكم انا مش هيازى حد فيهم وهما ولادي ولاد عم... وليهم حق علي بعض بالنسبة ليك انت وشهاب. حجكم مات من سنين ومظنش مافيش غير ربنا يحي الميت... وكومان محدش هيغصب ورد على حاجه يا شهاب... أظنك فاهم...... مصعب وقاسم واسد انتم هتكونوا ايد واحدة ومئسولتكم دشنا وأهلها.. ان الاوان يبقي الحاكم عائلة..... تعرفوا ولا اشوف رجالة غيركم...
أسد بهدؤء.... انا موافق.... شوف الباقي...
مصعب بهدؤء.... وانا كمان...
قاسم بهدؤء.. وانا كمان ياجدي بس الحكم النهائي لمين...
قاسي بهدؤء... لجدكم رفيع كبيرنا وكبيركم كلكم....
رفيع بحب... ربنا يخليك ياولدي.... وبالنسبة للباقي شغل الشركات في يدكم وانتم 3 هتتعاملوا مع عاصم عمك عشان تسهلوه شغله جوا البلد...
محمد بحماس... متقلقيش هنشرفكم...
رفيع بهدؤء... جول يارب ياولدي... نقرأ الفاتحة على العهد الجديد...
رماح بحزن... انا مش هجدر ياجدي أجرا على العهد الجديد اللي بيقول ان اخوي غريب عني...
رفيع بهدؤء وهو يفهم حزن حفيده... حكم صاحب الحج في أرضه وماله......
قاسي بصوت جوهري.... بسم الله الرحمن الرحيم... وبدأ الجميع ما عدا شهاب ورماح بقراءة الفاتحة.. وتبادل الجميع النظرات الراحة الا أسد وقاسم كان بينهم شئ من عدم الراحة....
لوز بهدؤء.... صدق الله العظيم... هروح اجبلكم الاكل يارب يعجبك.... وذهبت إلى المطبخ واتت هي والخدم بالطعام ووضعت الأصناف الشهية واللذيذة وكان واضحا من رائحته انها وجبة دسمة ورائعة...
وبعد ما غرفت لوز لقاسي نصيبه من الطعام قالت.. هدوقلك الاكل عشان تاكل وانت مطمنين....
قاسي وهو يمسك من يدها المعلقة... وقبل رأسها... اكيد حلو زيك يا لوز روحي اقعدي وكلي....
لوز بخجل... هحط للباقي الاكل الأول...... ووضعت الطعام قليل الدسم لجدها للحفاظ على صحته... وأمام والديها واعمامها...... واخوة أسد وكان هو الأخير... ...
لوز بهدؤء.... نحب اغرفلك ايييييه..
أسد بهدؤء... مش عارف...
لوز... بقلق... ايه مافيش حاجة عاجبك...
أسد ينكر ليأخذ وقت أكبر في الحديث معها والنظر لها كان قاسم يراقب جيدا ولكن لم يكن وحده.... "تقريبا مافيش حاجه عاجبني"..
لوز بحزن وخذي... انا اسفة الصراحة معرفش انت بتحب ايييييه طاب قول حاجه اروح اعملها لك بسرعة.... وهنا دققت فيروز النظر لابنها وتركت الطعام مثل الجميع..... وتراجعت لوز للخلف بتوتر فقام أسد بسرعة ومنعها من السقوط نتيجة تعثر خطواتها قائلا.. هو اه مافيش حاجه عاجبني لأنه كله حلووووو... ووقفت وهي تشعر بالخجل الشديد..
قاسي بتنحن.... ما كان من أول يا آخر صبري.. اقعدي يا لووووز هو مش صغير....
أسد في سره... ماشي يابابو يا هادم اللذات.... وأكمل الجميع طعامه بهدؤء مع بعض الأحاديث والنكات الجانبية..... وأخذ رفيع نفس عميق وهو يشعر بالسعادة البالغة... اخيرا تحقق الجزء الأكبر من حلمه وتبقي القليل......... وفي منزل فهد كان يدرس إحدي الملفات المهمة الخاصة بمصنعه للحديد غرب الصحراء... قائلا... كداا تمام... فاضل القضية اللي شغال فيها... وصاحبة العيون الفيروزى.......
............... وفي مقر اوزاون......
أدهم بغضب... أوزان جدك مدايقك منك خف اللعب...
اوزاون بغضب... ما انا طلقت مراتي اهو ارتاحتوا...
أدهم بغضب.. بعد اييه انت عملت فيها البدع ارحم...
اوزاون.... بتهكم... أظن مراتي وانا حر...
أدهم بغضب جم... حر ايييه انت عارف انها أو كانت قدمت بلاغ واحد ضدنا كان هيحصل فينا ايييه انت مرتب وفاهم انت كان هيحصل فيك اييه...
أوزان... بصوت كحفيف الأفاعي... رفيف مراتي انا ساييها فترة وهرجعها فاهم...
أدهم بغضب.. براحتكك غلطة واحدة وموتك هيبقي على ايدي .... وانت عارف قانون المافيا لا دين للا غبياء...................... وفي اليوم التالي.....
مروان وقد جلس بجوار والده...
قاسي بهدؤء... اتكلم يا مروان....
مروان بابتسامة... مش ناوى تستر عليا يابو الشباب.....
قاسي بمكر... استر عليك ما انا مستور اهو ولابس يأمرون...
مروان برجاء... لا ركز معايا كداا والنبي عايز اتجوز بد حرام عليك هتشل وربنا بقالي كتير خللت جنبكم.....
قاسي بحب لابنه... ياه كبرت وعايز تتجوز يأمروان...
مروان بمزاح... شوفت ياحج بقي كبرت وانت عجزت.... يالا والنبي عايز اتجوز...
قاسي بهدؤء... خلص شغلك وبلغ اخواتك وفيروز اننا هنروح نتقدملها وروح خد الأذن من جدك...
مروان وقد هب واقفا يرقص بسعادة... وهييييييه.. وهيه هييه الله عليا كدا مية ميه....... وفي دقائق علم بدار بنية قاسي و مروان.........
والدة بدر وهي تزرغد بسعادة.... لولولولولي لولولولولي الف مبروك يألف نهار ابيض..
بدر وقد خرجت لتري ماذا هناك.... في اييه ياماما...
بدار بحب... تعالي يابتي اقعدي جاري.....
بدر بتسأؤل بعد جلوسها........ في ايييييه يابابا...
بدار بحب... مروان ابن قاسي باشا جاي يطلبك للجواز وجاي هو وأهله انهاردة....
بدر بصدمة... ايه مين.. جواز جواز مييين...
والدتها بتعجب... ايه ياست الدكتورة جوزاك ولا انتي ميرادش...
بدر وهي تذهب لغرفتها.... بغضب.. مش عايزة مش عايزة اتجوز حد...
وهنا قام بدار ليهدا من روعها ويفهم مابها فهي ابنته الوحيدة.. وكل ما يملك في حياته... ولكن اوقفته زوجته قائلة.... يالا يا بدار انا هروح اكلمها وانت انزل هات حاجات للضيوف... وان شاء الله هنطول رقبتك....
بدار بهدؤء... متغصبيهاش على حاجة....
والدة بدر... انتي عارف دي بتي وكلامي معاه غير كلامك حدها..... وخرج بدار ليأتي ببعض الأشياء الأزمة لاستقبال الضيوف.... وتأكدت والدة بدر أن بدار غادر ودخلت غرفة بدر..
بدر بغضب.. لو جاية تقنعني انسي يام... ولكن قطعتها صفعة من والدتها قائلة... مالك يابت عمري... جولي رافضة ولد الناس لييييه عشان اخوه مش أكده..... اخوه اللي عمره ما بصلك ولا حس ناحيتك بايتها حاجه...
بدر بصراخ. ودموع .. اسكتي اسكتي انتي بتقولي ايييه...
والدتها بغضب... لا يابت عمري.. مش هسكت واصل انتي كنت فكرني مهعرفش سرك لا يابتي انا بحسك بيكي... انتي اللي طلعت بيكي وبكايفكي عاد اللي بتعمليه في روحك....
بدر وهي تقبل يد والدتها برجاء.... ماما ابوسك بلاش مروان.. انا كدا هخونه...
والدتها بصدمة... كيف يعني هتخونيه...
بدر بدموع........... يتبع......
أنت تقرأ
الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....
Chick-Litتوابع الماضي توابع الطباع توابع الخطأ وتوابع الحب عندما يكون كل شئ بين القلب والواقع والقدر فالرحمة يا الله......... غربة مزقت القلوب.... ودموع تبحث عن الحياة...........