... الفصل ٣٥..... .. نقطة علي السطر....

4.3K 97 41
                                    

... الفصل ٣٥..... .. نقطة علي السطر....

"وإني لا أريده كاملاً أو مثاليًا، يكفي أن يكون صادقًا ليطمئن قلبي معه."❤......

حسام بمزاح... بس انا مش مدايق...
نورين بهدؤء.  معظم الضباط بكرهوا الدكاترة والحمدالله انت اتحسنت...
حسام بهدؤء.. احنا اه بنكره الدكاترة بس مش بنكره انتي...
نورين بصدمة... نعمممم..
حسام بهدؤء... اقصد.. اللي بيفهم زيك كدا..
نورين وعي ترحل بهدؤء وابتسامة... شكرا... وهنا اردف حسام قائلا.. هلاقيها منين ولا منين ياربي.... من موج اللي اختفت إلا نورين... اللي ظهرت دي.......

وقبل بزوغ الفجر افاقت رفيف بتعب شديد... وهي تنظر حولها بألم... لأنها سرعان ما تذكرت فقدان ابنها..  وأما في منزل أمير كان ضياء يجلس في غرفته بحزن والم... حتي دخله أخيه ليلؤمه على ما صنع... ولكن عندما رأي ضياء أخيه اندفع يبكي في أحضانه.....
.......... وفي الصباح الباكر... ان كان اليوم لبس بيوم عادي علي أرض هوارة فاخيرا سوف يجتمع شمل تلك العائلة كاملا بوصول هولاء الضيوف التي طالت فترة غيابهم عن القلوب وعن الأعين.......
...... وهنا ابتسم رفيع وانذفع نحو أخيه قائلا.. عزام با ولد ابوى... وحششششني جوى..
عزام باشتياق شديد لأخيه... وانت كمان يا خوي...
.... وهنا وقف جميع الأبناء بصدمة... إلا قاسي وفيروز ابتسموا بهدؤء..... وهنا دخلت جميع عائلة عزام.......
قاسي بهدؤء وهي يشير لكل واحد وهو يذكر اسمه من العائلتين.... دول لبني.. ورد .... عاصم.. صاحبي جوز لبني.. شهاب حفيدك.... وابنه مصعب ...... وورد اختي مراته... روز بناس الصغيرة وغفران الكبيرة.. أسد.. ومروان ومحمد وعمر ولادي الرجالة والرابعة توام...... ودا قاسم... ودي مراته ندي اخت شذي وحسام.. ولاد لبني وعاصم... وأخيرا فهد وفدوى...
... وأكمل باقي التعريف... وهو يشير لأفراد عائلة عزام.... أدهم.. اخوكي يا فدوى.. ... ليان... مراته... وابنهم يوسف.. مازن.. واخوه اوزاون..... وهنا نظر كلا من اوزاون نظرة من لهيب لآخر.. وشدد محمد يده على طفله.... وأكمل قاسي بعد أن لاحظ وضعهم منذ البداية.... جنه اخت ليان... وجدكم عزام..... مراته  الحجة.. ميادة جدتكم..... وأخيرا.. وردين.. أم جنة وليان ومرات شهاب.. ونظرت ورد نظرة نارية لشهاب الذي صدم قائلا.... بس انا..
قاسي بهدؤء.. عارف ان طلقت ودرين من زمان... بس هي خلفت منك بنتين... جنة مرات اوزاون.. وليان مرات أدهم..
شهاب بصدمة... نعمممم وأزاى معرفش حاجة زى دي...
قاسي بهدؤء.. عشان ابسط حاجة انت كنت ضعيف انك تتقبل الحقيقة دي... وغير مراتك خبت على الكل حاجة زى دي.. انا عرفت بالصدفة من حد من صحابها لما كان في تركيا.... عرفت ليييييييه.... ودي كانت قبل جوازك يا ورد..... في المشكلة الأولي....وبالنسبة لفدوى... والدتك اتجوزتك ابو أدهم..... ودا وانتم اخوات... عشان تركان اخت مايا.... ومن هنا حصلت حلقة الوصلة الي كانت السبب في جواز ابو أدهم من والدتك..... ونظر لبدار بحزن.. الذي نظر بدر لآخر مرة... لأنها سوف تفقد... وتنهد قاسي بهدؤء.. وأكمل...  بدر..... بنتكم.. انا ربيتها... لما ضاعت منذ يا تركان... وكتبتها باسم بدار ذراعي اليمين عشان محدش يشك في وجودها.. وعاشت مع ولادي وتحت عيني.. لحد انهاردة....
بدر بصدمة... نعم..
قاسي بهدؤء... أمك الحقيقة... تركان يا بدر.. وابوكي مات من سنين....
بدر بدموع... نعم إزاى..  انا عشت مع بابا طول عمري ومع ماما.... ازاى مش اهلي... عمو قاسي انت مش بتكدب... صح... ازاى مش اهلي...
قاسي وهو يمسح دموعها.. ما انا قولتك ياقلبي..... انتي كنتي آمانة عندي... وجدك عارف ليييييييه...... وهنا أخذها مروان واحتضنها حتي تهدأ..  وهنا غادر بحزن شديد.. فذهبت ابنة عمره كله... ورحل لزوجته التي هربت من آخر لقاء لهم... ...
.........
مروان بهدؤء... أهدي يا بدر.  وساعدها على المشي بعيدا عن الجميع حتي تهدأ ثم تعود لهم..  
فيروز بهدؤء..  مالكم يا جماعة واقفين ليييييييه تعالوا ارتاحوا........ وجلس الجميع.... وكانوا في حالة من الذهول لا يصدقون ما يقال.   ....
عزان بهدؤء.. بداية... من حقك يا رفيع ترفع.. انا بعدت السنين دي كلها حتي لما عرفت اني غلطان.... ومرجعتش ليييه لا وكمان... بقيت زعيم مافيا..... وخسرت ثلاثة من ولادي فيها. .... يافوز.... و.. ولادي الاتنين صالح ورفعت... وهما في شبابهم وسابوا ليا ولاده.. مش عارفين شكلهم زى فدوى كدااااااا اللي اخذتها امها..  أو ماتوا وهما لسا ولادهم بتعلموا زى أدهم مازن اوزاون... .... انا من يوم ما بعدت عن أرضي وناسي وكل المصايب اتحطت فوق دماغي وشوفت حاجات عمر ما كنت أصدق حد كان قالي عليها... في الأول ساعدني ابوكي يا فيروز اسافر برا الصعيد... ومن بعدها. فضلت سنة تائه والدينا تلطش فيا... لحد ما قابلت صادق وابوه... وقتها قالي اني هعرفني على حد تقيل... ويومها قابلت ميادة مراتي..  الراجل الكبير اللي كان هيساعدني في شغلي اللي هو التجارة اللي خسرت نصها قبل ما ابد فيها اصلاً... هوو الابن الكبير لزعيم المافيا اليوناني..  طبعا انا مكنتش اعرف... وكان سبب قتله على أيدي... انه حاول ياذي ميادة... وانا مقدرتش اشوف حاجة زى دي..  واقف زى قلتي.... ومن غير ما احس قتله... وهنا قالي صادق... ان لو حد اني اللي قتله مش بعيد يقتلوا كل عائلتي وقالي انه معاه تسجيل الصوت والصورة لكل حاجة... وهو هيعرف بطريقته يعدل الكلام داااااااا... وانا سمعت كلامه.... وفعلا عدل الكلام بعت ناس من رجالته... يهجموا على المكان... وعلي الحراسة. وانا اقتلهم فيهم معاه... وطبعا كل داااااااا تمثيل... .  في نفس الوقت اللي عرف فيه بموت الزعيم انا من الصدمة مكنتش فاهم.  وهو اللي خطط لكدا عشان يستغلني في شغله...... وطبعا الجدران كانت عازلة للصوت عشان كدااااااا محدش من الحراسة سمع صوت الرصاص..  ولا الضرب وقت موت ابن الزعيم... .. وبعد الهجموم... وكل حاجة ما اتعملت زى ما صادق خطط... بعت للمهندس فنيات.. محترف يضبط الفيديو بحيث ان محدش ياخد باله من أي قص أو تغير.. وفعلا عمل كدااااااا ..   وبعتها... للمافيا بس مش بعتها وحدها.... بعت معاها عمري.. وعمر كل اللي حواليا....
صادق هددني اني لو مشغتلش معاه... وزى ماهو عايز هيبعت الفيديو الأصلي للمافيا في اليونان... وبكدا يخلص من عائلتي واحد واحد... انا خوفت علي عليك يا رفيع يا اخويا... وخوفت على.. شهاب ولدي.. وحامد....... كمان من الموت.... فقبلت.. وطبعا كلكم عتسالوا هو استفاد ايييه.. أول حاجة..  بقي المسئول عن توزيع السلاح في نص العالم... عشان انا مسكت مكان ابن الزعيم.... وكمان بعد عن الصورة بقي في امان... وكمان... ضمن... ان المافيا تديه فرص اكتر.. طبعاً كان لازم امثل المسلسل الرخيص داااااااا.. ٤٠ سنة من عمري...... عشان ادفع تمن غلطة... عمري اني بعدت عن اهلي وناسي وخليت حد يحتكم فيا وفي عمري بالشكل داااااااا... خليني اعمل كل شئ ممنوع... وكل شئ كنت برفضه... لحد ما حسيت اني بقيت هو....... ولما.... قاسي ولدك... عرض عليا وهيامن كل حاجه انا مفكرتش كتير... ورجعت.......... بس عايز قبل ما نرجع من واحد من تاني نصفي الخلافات القديمة.... وكان النظر واقع.. علي أسد.. اوزاون.. أدهم... محمد
.....
قاسي بهدؤء... من ناحيتي ضامن ولادي.. مش كدااااااا يا أسد...
أسد بشئ من الاعتراض... بس يابابا..
قاسي بهدؤء.. واحد مكان واحد.. يا.. أسد.. انت أخذت عمر اخوه.. وانت يا أدهم اخوك احد عمر بنتنا سيلين وهي في حمينا مو اخوك من البداية... ودا كان أول سبب في جوزها من ابني.. وبالنسبة ل... رفيف.. وجنة.. ومحمد وازوازن.... فالحكم في حالهم في ايد.. جدها.. وبالنسبة لابني فهو غلطان...
عزام بهدؤء... مين فيكم اللي بدا بالغلطط...
وهنا صمت كلا من اوزاون ومحمد...
رفيع بهدؤء... اتكلموا يا ولدي.....
محمد بغضب..  اوزاون اللي سرق مني رفيف...
اوزاون بغضب..  وانت سرقت عمري وصحتي لما اللي بحط ليا من أعدائي وسكتت وجيتي على بنت عمي...
محمد بغضب أشد.. دا بجددددد المفروض اقولك خد بالك مثلا بعد اللي عملته... وبعدين بنتك عمك زى ماهي.. دي كانت حته ورقة زى لعبة...  مش اكتر عشان تدوق من نفس الكأس... يا اوزاون...
اوزاون بغضب..  عندك حق.. ماهو مش ابنك اللي مات...
محمد بتهكم .. بجد... وانت كنت فين يابتاع ابنك... ابني انا حميته من اهلي وخبيتوه عليهم لما حسيت ان في خطر عليه انت عملت ايه هربت ابنك..
اوزاون بغضب أشد... وانت اللي خطفته... ولا نسيت...
محمد بتهكم.. لا مش ناسي... ان كل حاجه.. في الدينا حصلت بينا كان رد فعل مني لافعالك انت... بس عايز اقولك انا ماليش مسئول عن حتى وصوله لبيت عمي عاصم... هو نصيبه كدا...
اوزاون.. بغضب.. محمد هقوم اقتلك صدقني.. 
قاسي بغضب.... في ايييه... مافيش احترام قاعدين تنافسوا على مين اوسخ... مخلاص... ومهما قولت يا محمد انت اللي غلطططط... وازوازن ليييييييه عندك حق عرب......
رفيع بهدؤء... عندك حق ياولدي.... اخويا ليه حدنا حق عرب...
محمد باعتراض.... جدي بسسس...
عمر وهو يمسك بيد أخيه ليجلس..  محمد اهدي مش اسلوب دااا انت ذوتها.......
عزام بهدؤء.... وانتم عارفين نص قانون هوارة.....
جنة باستاذن... جدي انا ممكن أتكلم....
رفيع بهدؤء..  قولي يابتي....
جنة بهدؤء.. زى ما ليا حق عند ابنكم.. انت كمان يا اوزاون... رفيف ليييييييه حقوق كتيررررر عندك ولا انت ناسي اللي عملته.. 
اوزاون بتهكم.. دي كانت مراتي...
جنة بهدؤء... خلاص ما محمد كان جوزى...
قاسي بهدؤء... جنة عايزة تقولي ايييه...
جنة بهدؤء... قبل ما اخد حقي لازم رفيف كمان تاخد حقها...
مش داااااااا العدل يا عمي....
رفيع بهدؤء... عين العقل يابتي......
فهد باستاذن... انا رأيي كدا برضو...... زى ما محمد غلطان اوزاون غلطان بس غلط عن غلطططط يفرق....
جنة بهدؤء... وانا اللي ضيعت حقي...... 
عزام بتعجب... إزاى....
جنة بهدؤء... لأن بكل بساطة محمد بعد جوزنا العرفي... كان جواز في محكمة في تركيا...... ودا يعتبر جواز شرعي... بس محصلوش إشهار..... يعني مش عرفي يا اوزاون...
اوزاون بغضب... جنة انتي هتجنني..
وردين بهدؤء..  اوزاون انت عمرك ما فكرت تسمع ليها... ولا لينا.... وجدك ياما حذرك لغباءك اللي وصلنا لهنا... للنقطة...
قاسي بهدؤء... خلاص هنجيب شيخ عرب يحل المسألة...
اوزاون بهدؤء.... تترضاه على بنتك... يا مستر قاسي.. لأنكم قاعدين تحلو الموضوع عشان يخلص...
قاسي بهدؤء.. لا مش أرضاها يا اوزاون..... حاجة تاني.. وبعدين... انا عمري ما حللت موضوع علي مزاجي... ولا حكمت غير باللي أرضاها على نفسي قبلك..... والحل واضح... زى ما ليك عند رفيف حق عرب.. محمد كمان ليه عند مراتك.....
وبالنسبة لاسد و.. أدهم موضوعكم مقفول..  لأن السبب فيه البشوات... وأشار إلي اوزاون.. ومحمد......
عزام بهدؤء.... انا مسامح في حق بدر... لأمك رحمتها من صادق.... ولأن جنة وردين أكبر من ولاده كان ورطهم... ولكن حق جنة... لازم ناخد فيه وقت وحكم... ولحد وقتها... ووجه الحديث لأبنائه.... وأكمل... ولحد وقتها... ومش عايز حرقة دم ولا غلبة... أظن مفهوم... وهنا صمت الجميع حتي قال عزان مرة أخري بصوت أعلي... أظن مفهوم صح..
مازن بهدؤء... جدي في حاجة انا عملتها معرفش هي في صف مييين...
عزام... قول يا مازن...
مازن بهدؤء... وقد نظر لحسام قائلا... موج مراتك يا حسام عندي...
حسام بغضب... نعمممم...
مازن بسرعة... ارجوك افهم الأول انا خطبها يوم ما هربت من الاوتيل... وعلاجتها وكنت مأوى ارجعها..
حسام بغضب... حد قالك اننا مش هنعرف نعالجها.. وبعدين دي لو عندها شرخ في العظام ذات زمانه خف.. انا بقالي ٣ شهور في غيبوبة انت فاهم يعني ٣ شهور...
مازن بتفهم لغضبه فلو كانت موج زوجته لو كانت.. ما قد كان غضب فقط ولكن قدان قتل من حاول فعل ذالك... انا حاولت اساعدها...
رفيع بهدؤء... هي اللي طلبت منك...
مازن بهدؤء.. لا انا اللي عرضت ونفذت...
عزام بكل جمود.. واحد كان السبب في ودع رأس.. ومشكلة لبت عمك والتاني ضيع حقها....
قاسي بهدؤء... خلاص يا حسام.. أهدي.. مراتك هتوصل اليلة لبيتك مش كدااااااا يا مازن...
..... مازن بإيجاب وحزن داخلي لعدم رؤيتها مجدداً... اللي تشوفه.....
رفيع بهدؤء. الفاتحة على العهد الجديد...
قاسي بهدؤء وهو يرفع يده.. مسمعتش الفاتحة..
عمر بصوت عالي..  ليجعل الموقف أكثر هدوءا... بسم الله الرحمن الرحيم... وواحد تلو الآخر بدأ في رفع يده.. للعهد الجديد......... يتبع...

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.
الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....حيث تعيش القصص. اكتشف الآن