الفصل 13.... حقائق.......

5K 129 7
                                    

الفصل13... حقائق...
ورغم كِبري...
لم أتوقَّف عن اللجوءِ إليهما عندَ رؤيتي للكوابيسِ خلالَ نومي أو خوفي من الظلام...
ولم يتوقف كلاهما عن الإستيقاظِ من أجلي... والبقاء إلى جانبي!

.

....... وبعد وقت نزل الجميع لتناول الطعام.. سويا وكان الكل موجود فغدا العلطة وسوف تتجمع العائلة معا خلال اليومين القادمين..  وكان كل من يجلس ا ينظر لطعامه فقط لا كل ننخط يملك نظرة من حنين حب اشتياق... مساكشة..  وحزن..... وكان الجو هادي حتي اتت بوادر العاصفة...... حين ات احد الغفر قائلا... قاسي بيه...
قاسي بهدؤء.. جول
الغفير... في حرمة عايزة جانبك..
قاسي بهدؤء... خليها تدخل.... وهنا دخلت مايا بهدؤء ووقفت فيروز قائلة بصدمة.. مايا.... وتالقت العيون والذكريات منذ أكثر من 25 عاما.....
قاسي وهو يمسك بيد فيروز لتهدا.... عايزة ايه يا مايا انا متعودتش اطرد ضيوفي وان كنتي جاية عشان حق ابنك اللي انتي حتي هربته بعدين عن العين بس هلاقيه وبعدين نتأكد أن كان ابننا ولا ابنك انتي بس...
مايا بتشفي.. لا متقلقيش هو قريب منك اووى بس انا مش جاية عشانه هو هيعرف ياخد حقه كويس لو عايز...
رفيع... اومال جاية لييه.. 
مايا بهدؤء... زى ما تقول كدا فاعل خير...
فاطمة... ومن ميتي عم يجي الخير من خلجتك... يابت الشيطان انتي..
مايا بهدؤء... ربنا يكرم اصلك يا حجة المهم ياقاسي... واخرجت عدة وأوراق وبداخلهم صورة لفتاة على مقربة 20 عاما من شكلها هذا...!؟
قاسي بهدؤء.. ايه دا ومين دا...
مايا بهدؤء وصوت كفحيفح.. مظنش انك تحب تعرف وسط ولادك.. 
قاسي بهدؤء... وقد أشار لمكتبه... قدامي... وصعدت معه فيروز ورفيع وتبقي الجميع على المائدة وعقلهم مع من صعدوا... ....
قاسي بهدؤء... اتفضلي...
مايا بهدؤء.. البت دي اسمها غفران قاسي الهواري اي نعم بنتك وانا كنت حامل فيها قبل ما تعرف روز والصراحة كان عندي خطة وكان أساسها البنت عشان نتجوز... بس لاسفل فشلت بموتك أو بجوزاك... والبت.... حصلي حادثة... واتاخدت مني وقتها معرفش راحت فين فكرتها ماتت لحد ما حد من رجالتي بلغني انها عايشة وعملت تحاليل bna وطلعت بنتي يعني بنتك..
قاسي بعدم تصديق.. والمفروض أصدق
مايا بهدؤء... دا مسدسي لو طلعت مش بنتك انا هقتلها..... وصمت قاسي بشئ من التفكير وكانت فيروز في صدمة أشد وأما رفيع كان ينتظر حكم حفيده...

وهنا اردفت مايا قائلة... مالك ياقاسي مش مصدق مش كدا وانا كمان لما شوفتها مصدقتش تقدر تروحلها وتعملها تحايل تانية وتتأكد انها بنتك ومن صلبك...
قاسي بغضب شديد... واشمعنا دلوقتي جاية تقولي...
مايا بهدؤء... بصراحة هتشوشر عليا وانا في صفقة مهمة ومش عايزالجرايد تكتب... سيدة أعمال ابنتها راقصة وابيها مجهولة الهوية انتي عارفه موضوع تنظيم العلاقات مع الكبار أهم حاجه فيه السمعة... انا حبيت ابغلكم عشآن لو مش لازكم.... اخلص انا الموضوع دا.... ووضعت رصاصة.... وهذا الإشارة تدل على نيتها ناحية تلك الفتاة... التي تعد قانونا وشرعا ابنتها...... ووضع قاسي يديه علي راسه يفكر بهدؤء ماذا يصنع في تلك المصيبة وكيف يخبر عائلة تكون له ابنة ولكن ليس لي ابنه بل أيضا تعمل رقاصة.....
فيروز بهدؤء وهو تمسك يده بحب... رجعها ياقاسي..... وانا هتكلف بكل حاجه تخصها أكلها شربها نومها لبسها كل حاجه هعاملها زى روز متقلقيش...
قاسي بهدؤء.. اكيد لو بنتي هرجعها... بس انتي ذنب ايه...
فيروز بحب.. دا مش ذنب دا اختبار وثواب من ربنا وكفاية انها حته منك عشان احبها رجعها هي مالهاش ذنب..
رفيع بحب وهو يربت على كتفها... عين الجعل يابتي.. انت ياولدي خد مراتك ورحلها ورجعها لارضها وناسها وبطريقتك تمسح تاريخها كله من اللي هي فيه....
قاسي بهدؤء... يعني موافج يا جدي..
رفيع بحب.. موافج هو احنا هنعترض على حكم ربنا ونرمي بتنا وبلاش حد من ولادك يعرف هي ايه لحد ما يتعود عليها.. أكده احسن ليهم وليكم...
فيروز بحب.. عندك حق يلا عشان الناس اللي تحت هتموت وتعرف في إيه..... وجلسوا جميعآ مثل ما كانوا وكان الصمت يسود الجميع فقطعه أسد قائلا... بابا لو ممكن نعرف... في ايه...
قاسي بهدؤء... بعدين...
مروان بفضول.. وليه بعدين..
قاسي.. بشئ من الغضب..  انا قولت بعدين يبقي بعدين مش عايزين نقاش.... وصمت الجميع حتي انتهاء الجلسة... وجلسوا الفتيات على حدا والرجال والشباب والنساء كلا في مكان يتحدثون... ولكن كانت فيروز تفكر في تصرفات أبنائه وخاصة الصبية فهي تعلم أن رد فعل روز لم يكون بسئ مثل باقي أخواتها وأكثرهم.... أسد......... وجلس أسد يفكر كيف ينفذ ما خطر في باله منذ مجئيه ومعرفته بالحقيقة منذ الوهلة الأولي..... هل ينفذ الان ام ينتظر قليلاً....
وفي مجلس الفتيات.... درات الزجاجة وتوقفت عند العروس الجديدة.. بدر!!.....
روز بحماس.... ابوااا...
ندي بنفس الحماس... الشجاعة ولا الصراحة....
بدر بحيرة.. مش عارفة...
شذي بعفوية.. لا صحصحيلي كداا....
بدر.. بهدؤء.. الشجاعة.... وهنا نظروا اربعتهم لبعضهم وكأنهم ينوون أن يصنعوا جريمة......
بدر بشئ من المزاح... صلوا على النبي مالك..
لوز بمزاح وهي تضع يدها على كتفها..... قولي يا شابه وبصراحة الجوازة دي برئية ولا لا..
شذي بنفس اللهجة... يعني في بوسة كدا حضن كدا..
ندي بغمزة... كلمة كدا كلمة كدا قولي احنا ستر وغطا عليكي برضو...
بدر بضحك... لا واضح.. واتهدي ولا في كدا ولا في كدا...
لوز... Not thinks.... (لا أعتقد)..
بدر بمكر... وأسأل مجرب يا لوز قولنا انتي بقي في حاجة كدا ولا كدا..
لوز بمزاح... ياختي اتهدي الا وفي واحد يفتح النفس وماما شاغلة رفض رفض رفض...
روز بتساؤل... وانتي يا ندوش.. 
ندي بهدؤء..  الموضوع دا بتوع العيال النيتي احنا أكبر من كدا بكتير....
شذي بمزاح.. متبصوليش كدا العشق هي الشاروما...
روز بغمزة... ماشي يا بطة...
شذي بشئ من العصيبة.. متقوليش يا بطة..
ندي بنصف عين... أبوا... يا دبلة الخطوبة عقبالنا كلنا..
شذي بضجر..  مالك ياختي...
لوز بحماس... هي بتبدي كداا..
بدر... وابوا وفي واحد تاني كمان...
روز.. خلاص انا زهقت شوفوا حاجه نعملها...
لوز... أسالة... صراحة.. 
بدر.. أول صاحبة...
روز.. ماانتي قاعدة جنبي وسلين الله يرحمها...
لوز... معنديش...
ندي... الغفر اللي جنبي....
شذي... انا مزة يا جزمة....
روز بتساؤل... ليه معندكيش...
لوز بهدؤء.. عادي اصلا ماما عاملي حذر وحاجة زفت بس اتعودت......
روز بضجر... خلاص زهقوتني..
بدر بتعب.... هطلع انام...
روز بغمزة... لوحدك...
بدر وهي ترحل... مبلاش انتي يام لسا ونص...
............. وأخذوا يلعبوا في الهواتف... وكانت جلسة الشباب عبارة  مسابقات ملاكمة جري... ولعب الكرة.. ولكن لاحظ شدة العنف بين أسد وقاسم.....!!!......
وانتهي اليوم وصعد مروان وجد بدر جالسة تضم قدميها بألم...
مروان بحب... مالك ياقلبي...
بدر بتعب... مافيش حبة تعب.. 
مروان باهتمام... في حاجة بتوجعك...
بدر وهي تحاول إخفاء دموعها... ظهري وجعني وبطني اوى ومش قادرة ادوس على رجلي ولا افردها.... انا عايزة ماما.....
مروان وهو يمسح على ظهرها بحنان... هوش مافيش حاجة... انا هنزل اعملك حاجه سخنة... وساعدها على فرد قدمها... ونزل بالأسفل وطلب منه مشروب قرفة ساخن... وأخذ يدلك قدمها بهدؤء وتجاهل رعشتها بسبب خجلها منه.....
مروان بهدؤء... احسن..
بدر بايجاب... احسسسن..  وهنا طرق أحدهم الباب وسمح لهم مروان بالدخول وأخذ المشروب... وجلس بجوار بدر... واحتضنها قائلا... هاه حاسة بايه...
بدر بهدؤء... الوجع خف شوية...
مروان وهو يحمل كأس المشروب... يالا اشربي دا..
بدر... مش بحبه..
مروان بحب... عشان خاطرى مش هتاخدي مسكنات عشان معدتك دا هيخلكي كويسة ويالا عشان تشربي المياه دي.....
بدر بهدؤء... طيب... وقسم مروان المشروب الي أقسام وبين كل قسم بعض الماء حتي انتهت بدر منهم واحتضنها بحب وقبل رأسها قائلا..  كدا احسن.... ولا ايه...
بدر بهدؤء..  الوجع خف كتير عن الأول..
مروان بمزاح... عشان تعرفي انا حضني حلو.. فابتسمت بخجل وقالت..  مروان انت حنين اوى...
مروان... بحب... انا اعمل اي حاجه عشان حبيبي... 
وأخذ منها قبلة صغيرة ورقيقة بلطف..... واختبات بدر في أحضانه من شدة خجلها... وبعد قليل خفوا بهدؤء..... وفي الصباح...... قرر قاسي زيارة ابنته التي ظهرت له في علم الغيب فجأة... وأخذ فيروز معه وحراسته........
وفي منزل فهد.... 
فهد بهدؤء...  يعني ماشية بكرا...
مايا بهدؤء... عشان الشغل...
فهد بهدؤء... براحتكك بس اسيبك تقضي اليوم مع فدوى.... عن ازنكم..... وفي منزل غفران كانت ترتب المنزل بهدؤء.... حتي دق الباب بعنف شديد.....
غفران بغضب..  حاضر جاية الله. ... استغفر الله..  وفتحت بغضب.. مقولت جاية.... وصمتت قليلا قائلة... ايوة مين حضرتكم...
فيروز بلطف... ممكن ندخل الأول...
غفران... اتفضلوا...
قاسي بهدؤء..  طبعا انتي متعرفيش انا مين..
غفران بهدؤء... لا الصراحة.. 
قاسي بهدؤء.. انا قاسي الشهير بالكينج وابن كبير دشنا وابوكي.. 
غفران بتعجب... نعمممم
قاسي بهدؤء... دا تحاليل Dna... من والدتك...
غفران بغضب.. وكنت فيم طلما جاية تقول اني بنتك....
قاسي بهدؤء... اولا السوال دا يتقال لأمك عشآن هبت عليا وانا حاسبها عشان حتي لما جات قالتي انك موجودة كدبت.. وأما انتي صفيتلك حسابك في الديسكو للي شغلة فيها وهتجي تعيشي في بيتك ووسط عائلتك عايلة هوارة عارفها وعارف هي مين ومظنش ليا مصلحة غير انك بنتي عشان اخليكي تعيشي معايا ومع مراتي ولادي صح ط..
غفران... والمفروض أقبل..
قاسي بهدؤء... المفروض تاخدي نفسك وتقومي تغيري... وتنزلي معانا يالا...... ودخلت برفقتها فيروز تساعدها في اختيار بعض الثياب المناسبة وشرحت لها ما يجب فعله بحب... فشعرت غفران بالاطمئنان لها ولكن لم تصدق ما يحدث وقبل خروجها قالت... ممكن نعمل تحاليل تانية...
قاسي بهدؤء... ليه شاكة في حاجه...
غفران بهدؤء..  اكيد انا قبلت بس اني امشي من هنا عشان اديتني أسباب وكان حابة اتأكد وغير كدا وصية امي الحقيقة متبصليش كدا الأم هي اللي بتربي وقالتي أن ابويا عائش وهيجي ياخذني و ريتني صورة لاسفل ضاعت منها بس ملامح الصورة مكنتش واضحة بس الملامح الموجودة في الصورة موجودة فيك ممكن اتأكد.....

قاسي.. فيروز خديها على المستشفي... وانتي عارفة هتعملي ايه..
فيروز بهدؤء... وانت رايح فين..
قاسي.. حساب صغير وهحصلكم.... وانطلقوا الي المشفي وذهب قاسي لتصفية حساب صغير مع مايا..... طرق الباب فقتح فدوي قائلة... مين حضرتك...
مايا من خلفها... مين يا فدوي... وتراجعت بخوف قاسي....
قاسي وهو يدخل بعد أبعاد فدوي من امامه.. انا هراعي انك انتي وبنتك لوحدكم ومش معاكم راجل.... بس انا جاي ابغلك رسالة واحدة بنتي ورجعتها واياكي ثم اياكي تلعبي بديلك معايا... ولو شفتك بتقربي منها تاني.. ومن مني هقتلك انتي فاهمة... عن ازنك يا مدام..  وقال كلمته الأخيرة بتهمك... وخرج...... وفي المشفي تأكدت غفران من ماهية والدها وأكد ذالك حديث مربيتها قبل وفاتها... وات قاسي...  وذهبوا الي القصر.. وصدم الجميع عندما ات قاسي بها وكان وقت الغذاء يوم تجمع العائلة بعد صلاة الجمعة....
محمد . مين دي..
فيروز بهدؤء... اختكم غفران...
اسد.... يتبع...

الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....حيث تعيش القصص. اكتشف الآن