الفصل 12...بوادر العاصفة ....

4.8K 107 7
                                    

الفصل 12...... بوادر العاصفة ...........
......................................
وجلسوا فأشار له أن يجلس على المائدة.....
صادق... طول عمرك صاحب واجب..
فهد... مد إيدك الاكل نضيف متقلقيش...
صادق.. معلوم يا ولد الغالي... المهم..... وأخذوا يتحدثوا بهدؤء..
فهد بهدؤء.. اتفقنا...
وهنا طرق الباب مرة أخري فتفح أحدب الخدم فدخلت مايا قائلة.. فهد عايزك في موضوع ووقفت في صدمة عندما وجدت صادق... وتجمدت ملامحها وقالت بصوت ملئ من الغضب والقمت... صادق... انت جاي تعمل ايه...
صادق بهدؤء... بسلم على ولد الغالي. وجه حديثه لفهد قائلا... ... زى ما اتفقنا عن ازنكم..... ورحلت صادق وعيون مايا تتوعده.. وبعد رحيله قالت بغضب... فهد الجدع دا كان جاي يعملك عندك اييه فهمني وانت نزلت الصعيد ليييه...
فهد وهو يشعل سيجارته... اقعدي مدام مايا وكلي وشربي الطريق كان طويل....
مايا بغضب.. فهدد.. وهنا نزلت فدوي بسعادة قائلة... ماما وحشتني اووى...
مايا وهي تنظر لفهد بعيون مشتعلة... وانتي كمان...
الدادة حميدة... نورتي يا هانم.. اتفضلي الاكل جاهز...
.... وذهبوا لتناول الطعام الا مايا التي كاد عقلها أن يقف من شدة التفكير.. ... قائلة... ماشي يافهد.. ما نشوف.. آخرها......... وفي القصر..  عاد مروان متعب من عمله وألقي بجسده على الفراش... واغمض عيونه بتعب شديد.....
بدر بهدؤء وهي تمسح علي راسه..  مروان انت كويس....
مروان بتعب..  ايوة صداع بس..
بدر بهدؤء... حضرتلك الحمام بتاعتك خدي شاور وانزل كل...
مروان بعناس... حاضرررر ياقلبي..  خمس دقايق بس...
بدر برجاء... يالا بقي وانا هسيبك تاخد راحتك.. 
ولكن امسك بيدها قائلا.... لا خليكي جنبي ومعايا علي الاقل تساعدني اصلي عيل اووى......
بدر بخجل... مروان..
مروان وهو يداعب خدودها... ياختي ايه الخدود البط الفراولة دي.....
وهنا ذهبت بدر من أمامه فقال مروان قبل أن تغادر الغرفة.... براحتكك مسيرك يا بطه تجي... واو مسيرك يا ملوخية تجي تحت المخرطة....... وفي الأسفل... كانت ندي تجلس في الحديقة بهدؤء شديد.... ونظرت امامها فوجدت قاسم.. 
ندي بجمود... خير...
قاسم بهدؤء.. اخذتي اجازة.
ندي بهدؤء... انا عندي رصيد اجارازت حابه اخلصه وعايز اركز الامتحان النهائي كمان اسبوع....
قاسم وهو ينظر لها... قولي عايزة تهربي صح...
ندي بجمود.. سميها زى ما تسيمها... عن ازنك....
قاسم بحزن وهو ينظر للورد... طول عمرك حجر يا ندي وعمرك ما هتغيري...... وكانت شذي تجلس على الاريكة وهي تلعب بهاتفها فات عمر قائلا..  استغفر الله العظيم....
شذي بغضب... ايه داخل الإسلام جديد...
عمر بهدؤء... الكلام مش ليكي يا أختاه... 
شذي بهدؤء وهي تغادر المكان دون النظر لموضع قدمها... طاب عن ازنك يا ا..ولم تكمل جملتها الا وجدت نفسها أرضا.......
وغادر عمر قائلا وهو يصفر..  خلي بالك من نفسك المرة الجاية.... البلاط مالوش أمان با بطة.... واشتعلت وجه شذي غضبا منه...... وفي غرفة ورد... كانت تضع بعض الأشياء في مكانها... وأنهت كي ملابس مصعب وامسكت بها لتاخذها له فهي طفلها الوحيد الذي تهتم به وبادق تفاصيله.. حتي يشغل حياتها التي أصبحت مملة بشكل كبير وحزينة..... وهنا طرق الباب فقالت ورد بود...  ادخل.... ومن رائحة العطر عرفت صاحبها قائلة.. بوجه عابس... شهاب... 
شهاب بهدؤء... كنت جاي اطمن عليكي يا ورد عاملة ايه...
ورد بهدؤء... أحسن الحمدلله... 
شهاب بهدؤء.. الحمد لله.... انا كنت جاي اقولك انا مسافر بدل مصعب المرة دي شغل القاهرة المصنع والذي منه...
ورد بهدؤء.. طايب...
شهاب... مش عايزة حاجة من هناك....
ورد بعيون تحمل شئ من الغضب.. لا عايزة وحاجة مهمة...
شهاب باهتمام... عايزة ايه..
ورد بهدؤء..  قاسي الحمدلله رجع وانا وجدي لما طلبت الطلاق زمان انت مردتش وانفصالان..
شهاب مقاطعا بشئ من الأمل... عايزين نرجع..
ورد بقسوة...  لا نطلق وبشكل رسمي... علي يد ماذون وفي وجود اخويا وأهلي.....
شهاب بحزن... بعد العمر دا مافيش حاجة اتغيرت...
ورد بهدؤء... لا في في إني كل يوم كرهك بيزيد وانا مش قادرة اتقبل فكرة اني لسا علي زمتك وشايلة اسمك بيني وبين نفسي حتي...
شهاب بهدؤء حزين... مين فينا اللي هي بلغ قاسي...
ورد بتهكم.... اكيد مش أنت وتقدر تتفضل... وخرج شهاب وهو يجر ارجله حزنا لقد فقدها بدون عودة....
.......
رفيع... مبلاش يا ولدي تهملني وخليك جاري...
قاسي بهدؤء.. بس يا جدي...
رفيع بحب..  الجصر كبير ويقضي عيالك وعيال عيالك كلهم....
قاسي بهدؤء... ويقضي كمان عيال الغائب..
رفيع بصدمة..  تجثد ايه يا ولدي...
قاسي بهدؤء.... هفهمك يا جدي................
....... وبعد وقت نزل الجميع لتناول الطعام.. سويا وكان الكل موجود فغدا العلطة وسوف تتجمع العائلة معا خلال اليومين القادمين..  وكان كل من يجلس ا ينظر لطعامه فقط لا كل ننخط يملك نظرة من حنين حب اشتياق... مساكشة..  وحزن..... وكان الجو هادي حتي اتت بوادر العاصفة...... حين ات احد الغفر قائلا... قاسي بيه...
قاسي بهدؤء.. جول
الغفير... في حرمة عايزة جانبك..
قاسي بهدؤء... خليها تدخل.... وهنا دخلت مايا بهدؤء ووقفت فيروز قائلة بصدمة.. مايا.... وتالقت العيون والذكريات منذ أكثر من 25 عاما...... يتبع....

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.
الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....حيث تعيش القصص. اكتشف الآن