الفصل 16.... حب مفاجئ الجزء الثاني......
...............
......... وفي القصر....
أسد بهدؤء... رايك ايه ياعمي..
رماح بهدؤء.. الراي رأي العروسة...
رفيع بهدؤء.. يعني انت موافق.. وانتي يابتي...
لوز بخجل.. الي تشوفه يجدي...
أسد بسعادة وانتصار... يعني مافيش مشاكل...
وكاد الجميع تم يعلن الموافقة... إلا وان قالت حنين بسرعة.. لا يا أسد استني في حاجة تانية.......
....... وفي عرض النيل... حدث عطل في محركات اليخت...ونزل عمر لتفقد ما حدث... فوجد انها بالفعل يغرقوا ولكن يبدو أن ليس هذا بفعل الصخور يبدو أنه بفعل احد آخر... . وشعر بخطب ما.. حولهم في الماء عند صعدوه......... وصعد بسرعة الي أعلي..
عمر بهمس... أمير حسام قوموا..
أمير بنعاس... في ايه...
عمر بجدية.... لازم تمشيوا حالا..
أمير بقلق... هو في ايه..
عمر بسرعة... اليخت أتعرض لشرخ والظاهر انه مش بس بسبب صخور النيل... ولا عائق قبلناه الشخر واضح انه مقصود ومتعمد.. انا لما نزلت انصدمت مقدمناش وقت كتير لازم تتطلعوا انتم والبنات حالا..
أمير وهو يرتدي سترته... انا هروح اشوف اختي.. وانتم شوفوا البنات... عشان نخرجهم.... وانطلقوا بهدؤء... وفي القصر...
رفيع بهدؤء... عايزة تجولي ايه يابتي..
حنين بهدؤء... دي بنتي الوحيدة... وانا حابة اطمن اكتر عليها مع ابن عمها يعني احنا نعمل خطوبة وكتب كتاب والفرح نستني عليه شوية يعني تعرف فيه أسد فترة طويلة... مش خبط لزق... مروان عائش من بدر من إيام ما كانوا عيال وعارفه عنه تقريبا أخلاقه وتصرفاته...
غفران باستاذن... ممكن أقول حاجه.. وهنا اوما قاسي...... بابا انا شايف ان دا الصح.. واهو في كتب كتاب رابط شرعي بينهم.... علي الاقل ياخدوا وقتهم في التعارف.... دون استثناء...
فيروز مؤيدة... عين العقل وانا وقاسي موافقين..
رفيع بحب... وانا كومان...
أسد بهدؤء... وانا كمان أظن اني محتاج وقت أطول عشان افهم كل شخصية وحياة لوز وهي تفهم ظروفي وتفهم حياتي وطبعي...
قاسي بهدؤء... يبقي نقرأ الفاتحة ويوم جواز قاسم وندي جوازكم وخطوبتكم........ وبدوا في قراءة الفاتحة... وتعالات الزغاريد....... وفجأة جاء هاتف لقاسي.. ومن فوره قام قائلا.. تمام حصلوني انا جاي حالا.... وانطلق قاسي وتبعه أسد وكان الجميع يريد أن يعرف ماذا حدث ليذهب..... وفي اليخت
...... كان عمر الجميع مستيقظ
عمر بهدؤء... اسمعوا روز خدي المسدس دا وهيكون معاكي أمير عشان رفيف.... انتم هتفضلوا هنا بابا والرجالة على وصول اياكي حد يوقف.. عشان اليخت بغرق ومش مستقر.... الحركة انتي معاكي المسدس دا مهما حصل اطلعوا وحسام هيحصلكم اول ما الرجالة توصل تمام..
روز بقلق علي أخيها... وانت..
عمر بهدؤء... انا الكابتن يابنتي... يعني لو السفينة غرقت هعرف اعوم متقلقيش عليا.... ماشي... وخرجوا في الاعلي وتبقي أمير ليراقب وصول الرجال وروز والفتيات... وضمت رفيف نفسها... واحتضنتها شذي قائلة... متخفش... ..
... وفي النيل...
الحارس.. الباشا أدي الأوامر ولا لسا...
الحارس بهدؤء... الباشا قال اول ما ينزلوا في المراكب ناخدها....
الحارس بهدؤء.. معقول كل دا نائمين...
الحارس 2... معرفش..... خدي نص الرجال وروحوا وركبوا دول...
الحارس 1... تمام يارب نخلص من الهم دا....
ولاحظ الحارس وصول يخت آخر ومعه بعض المراكب الأخري بسرعة كبيرة...
الحارس بغضب... اهجموا على اليخت.... وبدأ الرجال في الصعود... وصدق حدس عمر انها مكيدة.. من أحدهم.... وبدأ في إطلاق النيران قبل صعودهم... وهنا ات احد الرجال حين غرة وأخذ سلسلة جديدة متينة... ووضعها حول رقبة حسام بعنف شديد... وحاول حسام الفرار ولكن وجد نفسه يلاقي الموت... فحاول عمر أن يضرب ذالك الرجل بالرصاص... حتي يترك صديقه...!!..
حسام وهو يحاول التنفس... يالا نرحوا للبنات لازم يطلعوا.... من هنا...أمير مش كفاية....
وهنا تكاثف عدد الرجال... وبدوا في ضرب النيران فحاول عمر الهروب.. ولكن أصيب في قدمه ولكنه لم يتوقف رغم... إنها تؤلمه بشدة.... وحاول حسام أن يساعده ولكن أصابت إحدي الرصاصات صدر عمر... فوقف لدقيقة بألم وسقط وقال بانفاس متراجعة... امشي من هنا... اطلع بيقولك..
حسام وهو يحاول حمله... لا قوم معايا.. مش هسيبك... ولكن تجمع الرجال حولهم وأخذ حسام يضربهم بقوة ولكن الكثرة تغلب الشجاعة وحمل أحدهم عمر والقاها في الماء.... واشتد إصابات حسام.. وزاد ألم اصابابته القديمة..... وفي نفس الوقت.. اخرج قاسي الفتيات وأمير وصعد هو والرجال للاعلي.... وانطلقوا رجال قاسي يقتلوا هولاء.. واخرجوا. حسام.. وأخذ يبحث عن عمر أين هو...
بدار بصراخ... في قنابل يا كبير لازم نخرج المركب خلاص هيغرق...
قاسي بقلق وصوت هادر.. .. عمر ابني فين..
احد الحراس... قلبنا اليخت مالوش إثر...
بدار برجاء.. ابوس يدك ياكبير خلينا نطلع.. اكيد عمر بيه ادلي في المياه. وهنروح نسأل حسام هيجولنا.. وهنا تركهم قاسي وذهب لحسام ليعلم أين ولده الغال..... وفي المركب عندما اتي قاسي..
روز بلفهة... فين عمر..
قاسي وهو يذهب لحسام شبه فاقد الوعي.. عمر فين يا حسام..
وهنا اجلسته شذي علي ركبتيها قائلة بقلق ودموع... حسام انت سمعنا..
حسام بألم... ع.. عممر غرقوه.. ا. ل. ح. ق. وه.. (الحقوه)... وهنا استدار قاسي فوجد أن اليخت انفجر فصرخت روز بالم قائلة بألم.. ... عمرررر...... واحتضن قاسي ابنته بعيون من نيران الغضب... وهنا ات الغواصون... لإيجاد عمر وأما الباقي ذهبوا للمشفي.... وكانت حالة حسام مستقرة بعد الكدمات ونزيف في جروحه القديمة... لا بأس انه جيد وأما رفيف كانت بخير.. رغم خوفها... ولكن تم معالجة أمرها وأما شذي فكانت في حالة من الخوف والقلق لا تحسد عليها فطلما كرهت منظر الدماء وأصوات الرصاص ورائحة الموت وكل كذالك كان متوافر وبشدة في حياة ابيها.... وكانت دائما تتسال لماذا لا يتبعد كل من تحب عن الأخطار ويحيوا بهدؤء....!؟!.. وفي ذالك الوقت دخل عمر منذ ساعة أو أكثر غرفة العمليات وهو في حالة سيئة جدا... كاد الجميع يقول انه قتل لولا تتفسه الضعيف الذي لا يلاحظ.... ونبضه الذي يمشي بين طرقات الأحياء والأموات.....
فيروز بقلق... عمر.. عمر فين يا قاسي..
قاسي وهو يحتوى وجهها.. متقلقيش يا فيروز دخل العمليات من شوية...
فيروز بألم... عمليات هو حصله ايه...
قاسي حتي لا تقلق.. متقلقيش حاجة بسيطة... ادعليه.......... .. ومرت ساعات الليل... وأخذت ندي شذي الي المنزل اوصلهم قاسم....
ندي وهو تحتضن اختها... شذي انتي كويسة...
شذي بصمت ودموعها فقط من تتحدث...
ندي برجاء... حبيبتي ردي عليا طمني..
شذي بدموع وهي تخفي وجهها... عايزة اورح وديني البيت... واجهشت بالبكاء....
ندي برجاء... قاسم ممكن بسرعة شوية..
قاسم بهدؤء... حاضر... ووصلت المنزل.. وساندتها الي غرفتها... وات تامر ليلعب معاها ولكنها كانت تائهة شاردة في عالم حزين تتخيل اسوء الأشياء... فكانت سوف تلاقي حدفها منذ ساعات قليلة... وكلما تذكر الرصاص وهم يضربون بعضهم وطلقات الرصاص حولها... ازداد بكاءها.. حتي احتضنت تامر واحتضنتها ندي لعلها تهدأ قليلاً...... وفي منزل موج..
موج بشئ من السعادة... احلف..
ايهاب بهدؤء... وانا هكدب...
موج وهي تدخل غرفتها بسعادة... ياما انت كريم يارب....
والدها بحزن... لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم...... ربنا يهديكي يا موج ويكشف علي الغمة دي يابنتي..
الجميع بدعاء... يارب...
وفي منزل فهد عندما كان عاد من يوم عمل طويل...
فهد بغضب... متديش الرجالة الأوامر ليييييييه ياغبي...
الرجل... يا باشا انا كنت مستني الأذن..
فهد وهو يتوجه للمشفي... هنكلم كلامنا بعدين... اخرص......... وانطلق للمشفي يدعو الله لا يكون أصاب احد مكروه وخاصه تلك الصغيرة...!!!؟....،
...... وفي مقر اوزاون...
اوزاون بغضب... شوية اغبيه..
الحارس... ياباشا احنا نفذنا كلامك بس اللي حصل انهم بلغوا الكنيج ومعظم الرجالة اتقتلت... والي اتصاب وغرق...
اوزاون بغضب.. ما انتوا شوية بقرا قولتكم عايز رفيف مش تقتلوها روحوا دا انتم شوية أغبية سيبتهم لحد ما اتصرفوا... غور من وشي انت واقف.... وغادر الحارس بغضب.. وركل اوزاون الطاولة الزجاجية التي أمامه فتحطمت ولكنه لم يهدأ ولن يهدأ حتي يحصل عليها..... وامسك بصورتها قائلا... معلش يا رفيف شوية الأغبية دول اخروا لقاءنا تاني بس المرة الجاية... دا مش هيحصل...
... وعلم عزام بما صنعه حفيده الطائش فبعث له رسالة عبر ابن عمه مازن الذي قرر السفر لقضاء بعض الأشياء في مصر... لإنهاء صفقة مهمة وأيضا جعل والدته تزور بلدها الأصلي........ وفي المشفي مرت ساعات طويلة كالدهر على قلب جميع الموجودين وخاصة فيروز فهي بالاخير مهما كانت تملك من صبر فإنها ام قبلها لا يتحمل مكروه علي أبنائها مهما أصبحوا كبار ورجال أقوياء.. وخاصة عمر مصدر البهجة والمزاح دائما.. "يا الله أن كان ذنبي فلا تعاقب. من جاورني في النفس والقلب حباً ومن هم اغلي قلبي ودمي......"........ وبعد طول انتظار خرج الطبيب...
قاسي بلفهة... دكتور عمر كويس..
الطبيب بهدؤء... الحالة بهدؤء غير مستقرة واحنا حولناه للعناية المركزة لحد ما يفوق.. الجسم فضل فترة في المياه أثرت على الجرح بالسلب وخاصة اللي في رجله وغير انه بلع جزء من المياه دي... فأصبح قدمنا وقتها معادلة صعبة والحمدلله قدرنا نخطي الجزء الكبير فاضل الجزء الصغير منها وأنه يفوق وان شاء الله مافيش مضاعفات... ادعوله.. عن ازنكم.... واحتضن قاسي فيروز قائلا ليجعلها تهدأ... مافيش حاجة ان شاء الله خير ياقلبي متخفش...
وضم أيضا ابنته... وهنا قالت غفران بحزن علي عمر فهي لم تكون معه إلا يومان ولكن أحبته حقآ... روز حبيتي تعالي روحي انتي وماما وتعالوا بكرا...
فيروز بهدؤء... روحي انتي يا روز وانا هفضل هنا...
غفران برجاء.... ماما فيروز انتي تعبانة ارجوكي..
قاسس بحب لابنته... سيبها ياقلبي... خليها جنبه...
وهنا آت فهد قائلا... اسف لازعاج والتأخير مستر قاسي...
قاسي بهدؤء... علي ايه..
فهد بهدؤء.. أول احب افكر حضرتك انا مين..
قاسي بهدؤء.. فاكر طبعا..
فهد بهدؤء.. تمام اول اعتذار علي التأخير اللي حصل دا بسبب غلطة من رجالتي... يتبع......
أنت تقرأ
الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....
Literatura Femininaتوابع الماضي توابع الطباع توابع الخطأ وتوابع الحب عندما يكون كل شئ بين القلب والواقع والقدر فالرحمة يا الله......... غربة مزقت القلوب.... ودموع تبحث عن الحياة...........