الفصل ٣٣...... ما وراء الكواليس.. جزء ٢...
الأسوء من الخذلان الألم.. والاسؤ منهما... الضياع... عندما تعلم طوال حياتك على هدف... وتكون علي مقربة من الوصول وفجأة يزول كل شئ لتظهر أمامك الحقيقة.... ويبدأ عندها الظلام.... حينئذ سوف تقل اني ظلمت.. ولكن احترس و تأكد أن ربك ليس بظلام للعبيد... وربما يحدث هو نهاية خطأ أو ذنب لم تستطيع أن تراها طوال حياتك القصيرة مهما طالت.. وخبرتك الصغيرة.. مهما كانت..........
أسد بصراخ... نعمممم ابني يتيم بسببككككك.. وهنا ابعد عمر مروان اخيهم الغاضب أسد عن محمد بأعجوبة ولمن طالته لكمة شديدة جلعت فمه ينزف..
محمد بألم وحزن... وحادثة وعمر انا كنت باعت رجالة يخطفوا رفيف قبل ما اوزاون يقتلها..
مروان بصدمة... يعني اوزاون كان عايز يقتل رفيف بسببك...
محمد بندم.... انا مش عارف اقول ايييييه..
وكان أسد جالس يتمزق الما هل يقتل أخيه لما فعل... وكان قاسي صامت متألم في خزى شديد. ولكن لم تكون فيروز بافضل منه... وكانت تعلم أن هناك المزيد من الحقائق.... لم يعرفها احد... لأنه محمد ليس لديه الشجاعة بأن يقول كل شئ دفعة واحدة ولكن صرخ قلبها متالما لقد ربيت شيطانا..
قاسي بشئ من القوة والجمود.... خلصت..
محمد بندم.. وحزن.. ايوة...
قاسي بجمود وهو يشير لرجاله الذي كانوا خارج الغرفة... "هاتوه... ونظر لفيروز بألم.... وخرج......
وفي ذالك الوقت كان الجز ممطر بغزارة وكانت روز تجلس وتبكي لا تستطيع أن تصدق ما قاله أخيها للتو...... ونظرت فوقها عندما شعرت بتوقف قطرات المطر فوجدت فهد ممسك مظلة {☔).... ليمنع تساقط المطر علي جسدها قائلا.. مالك...
روز وعي تمسح دموعها... مافيش حاجه...
فهد بهدؤء... متقلقيش.. محمد هيرجع. وكل شئ هيكون بخير...
روز بتهكم.. بتصبرني.. يا فهد..
فهد بهدؤء... لا بيقولك الحقيقة..... ادخلي عشان الجو مش حلو...
وناولها معطفه... مكملا... وخدي داااااااا احسن تبردي...
روز بابتسامة... شكرا.....
.... وفي منزل صادق دخلت روبا بتعب شديد وأثناء صعودها هتف صادق قائلا... روبا.... استني...
روبا بهدؤء.. نعمممم يابابا..
صادق بهدؤء... عايزك في موضوع...
روبا بهدؤء.... اومر.............................................
........... وفي القصر كانت فيروز في أحضان جدها تشكو لها بسكونها المها وحسرتها وكان هو يمسح على رأسها بحب.. وهو يشعر بيما تشعر... وأكثر.....
مهجة وهي تضع لها مشروب ساخن... وهو عبارة عن سحلب ساخن كما تحبه... قائلة..... اشربي............
فيروز بحب.. لجدتها. وهي تقبل يدها... .. تعبك معايا ياقلبي...
مهجة بحب... ولا يهمك ياقلبي...... المهم... اشربي واهدي وقومي صلي لأجل ربك ما يكشف الغمة دي عنكم...
رفيع وقد دخل بهدؤء... عندك حق ياختي... متقلقيش يابتي أن شاء الله تعدي على خير....
فيروز بدعاء... ياررررررررب يا جدي....
... ..........
وكانت لوز تعد ثياب بيلو للذهاب إلى مدرسته فقد أخذت اجازة ممدودة لعدم قدرتها للذهاب لعملها... بسبب المشاكل التي تحدث.. وكأنها مطر...... وهنا دخل أسد قائلا.... فين بيلو..
لوز بهدؤء... بيلعب مع شذي... في حاجة...
أسد بهدؤء... لا..
لوز برجاء.... أسد استني...
وهنا نظر لها أسد بهدؤء قائلا.... ايييييه يا لوز.....
لوز بهدؤء... ناوى على ايييييه...
أسد بهدؤء... وجمود... في ايه...
لوز بشئ من القلق... اخوك.. محمد...
أسد بهدؤء.. وهو يرحل... انا معرفش معني الشخص.. ......
.... وهنا نظرت له لوز بصدمة ماذا يعني... حديثه ذالك.. وكيف هو هادئ هكذا... اني ليس مطمئنة .......
..... وفي جناح بدر...............
اخذ مروان مسكن لألم راسه... ووضع راسه على قدم بدر التي كانت تدعكها بحب لتخفف عنه ألم تفكيره والم صدمة أخيه...
بدر بهدؤء... مروان... انت كويس...
مروان بهدؤء.... ازاى...
بدر بحب وهو تمسح علي راسه... انا عارفة انها صدمة كبيرة بس لازم نحدد موقف منها الي حصل حصل...
مروان بهدؤء... حبيتي كل شئ في حياتنا.. واحنا اللي بنختار الحلو والوحش بس في الأغلب كلنا... مش بنختار صح..... ومحمد كدااااااا.. كان ناشئ صح في الغلط.. زى الطالب اللي حل كله صح.... وفي الاخر سقط.... عشان المدرس أدبه على غلطه... لأن مثلا كان بغش أو عارف الامتحان وداخل يسمع.. أو عايز يصحح مساره.. لأن الطريقة غلطططط.. والناتج صح.. ولله المثل الأعلي..
بدر بتعجب... ازاى الناتج صح...
مروان بهدؤء... الناتج صح بالنسبة للطالب....... اللي كان عايز يوصله وصوله بس وقع بعدها...... دي معادلة...
بدر بهدؤء... خلاص ياقلبي ارتاح انت....
وبعد دقائق... وصل أمير وضياء ليسالوا عن أحوال ضياء ويعلموا موعد دفن تامر....
عمر بهدؤء... انا لسا... سأل فهد قال مش قبل يومين.. معلش يا أمير.. دا أوامر... عليا...
غفران بهدؤء وهي تضع لهم العصير... اتفضلوا...
أمير بابتسامة طفيفة... شكررران...
وقدمت شذي.. المقبلات وبعض المكسرات والحلوى... كواجب للضيافة.. إنما نظر ضياء لغفران بتدقيق.. وقبل رحليها قال بصوت عالي... غفرررران...
وهنا نظر له الجميع بصدمة...
والتفت له غفران بشئ من الصدمة قائلا... حد عايز حاجة...
ضياء بهدؤء وهو يشهر مسدسه... عايز حقي...
وهنا فزع الجميع وأخرج.. عمر سلاحه. وات الرجال.. عندما صرخت شذي ....... وتجمع الجميع ولكن لم يرمش ضياء وهو مازال واقفاً مكانه بغضب قائلا.. كنت فاكرني ميييت مش كدااااااا....
عمر بغضب... نزل سلاحك يا ضياء.. انت اتجننت......
ضياء بغضب... مالك الخوف كل لسانك... ولا نسيتي..
غفران برجاء..ودموع... . ضياء اهدي...
أمير وهو يحاول أن يوقف أخيه عما يقوم به قائلا بغضب... ضياء نزل سلاحك انت اتجننت الظاهر ان تعبك جاي معاك بخسارة...
ضياء بغضب وهو يهدد أخيه... ارجع مكانك يا أمير.. .....
وربي وربك لو حد أتدخل هتزعلوا جامد مني...
غفران برجاء... ضياء نزل السلاح وكلنا هنتفاهم...
وهنا آت فهد من الخلف وامسك بضياء بإحكام شديد... قائلا.. ما قولنا ارمي السلاح..
ضياء بغضب.. سبني يافهد..
فهد وقد أخذ سلاحه والقاها أرضا لقدم غفران... قائلا.. شوفك لعبة غيره...
ضياء بغضب... دا حقي..
فهد بهدؤء.. حقك مش من حريم.... واحتضنت اخته التي كانت تقف بخوف التي سقطت مغشيا عليها.. ... وقال لفدوى.. هاتي ميه بسرعة... وبرفان بسرعة...
وهنا نزل مروان وحمل اخته لاعلي.... لاسعافها...... ونظر أمير لأخيه بعضب شديد.. لم يستطيع التحكم فيه حتي صفعه بقوة قائلا... انتتتت غبييييي...
ضياء بهدؤء.. لا يا أمير حبيبتك سبب عذابي هي الي ضربتني بالرصاص... ونظر لقاسم الذي جاء مؤخرا قائلا.. وانت سبب عذابي.. فااااكر ولا ناسي يا صاحب عمري...
قاسم بهدؤء... انا مخنتش يا صاحبي...... انت اللي غبي.. ولسا لحد انهاردة غبي...
ضياء بعضب شديد... انا مش غبي يا قاسسسسم.....
قاسم بهدؤء... لا غبي لما حتة راقصة تضحك عليك وتخسرك صاحب عمرك وهي اللي اترمت في حضنه قبلك ولما سابها فكرت تازيه وكان انت أسهل حد بعد ما خسرت ندي.....
ضياء بهدؤء... واييه اللي خليني أصدق....
قاسم بهدؤء... انت مش عايز تصدق..... بس لمعلوماتك... انا اتجوزتها قبل ما تعرفها يا ضياء.. . أظن مش هبيعك عشانها لأن وقتها كنت سيبتها هي قدرت تضحك عليك.. انت غبي دي حريتك...
ضياء بصدمة... كلكم كدابين..
قاسم بهدؤء... اسبوع واحد... ودليل براءيتي هيكون موجود..
فهد وقد وجد الفيديو المطلوب... قائلا.. هي ثانية واحدة... وشغل التلفاز.... الذي به فيديو يحمل كامل الحقيقة...
قاسي بهدؤء.. لا صحححح معايا كدا.. انا عايز افهم......
درغام بخوف... انا اللي عملت كل داااااااا..
قاسي بهدؤء.. عملت ايييييه وإياك تكذب عشان المرة اللي فاتت كنت هتموت المرة هتطلع من هنا مشلول... وكل شوية هيجببك عشان نتسلي مع بعض...
درغام بخوف... انا اللي قتلت ضياء. بعد ما غفران ضربته مكنش مات..كان مغمي عليه بعد ما وقع على دماغه وبعدها لقيت لسا في نفس.. والرجالة عالجوه... وبس كان مش فاكر جاحه شغلته عند ناس تبعنا... وبعت لأهله جثة اشترها من مطاريد الجبل . وكمان و انا اللي خليت جيجي اللي هي جواهر... تلف علي ضياء..... عشان توقعه مع قاسم....... عشان يكون فرصة سهلة قدمنا ويقع.....
قاسي بهدؤء... مش فاهم آخر حته...
درغام... انا لاحظت أن ضياء عاجبها جيجي لما كان بيجي مع قاسم.. وشوية بدأ ياخد صنف..... وشوية شوية لاحظت الخلاف بدا وكان سببه جيجي ولما خليت ناس يطلعوا أن قاسم.... عايز جيجي.. وبيتعلها هدايا. وهنا بدأت الخلاف بين ضياء. وغفران كانت بتاكد كلامي لضياء.. لأنها مكنتش لاقيه... حل غير أنها تشتغل معايا لأنها كانت عايزة فلوس لعلاج الست الوالدة وانا قطعت كل السبل في وشها. طبعا الفلوس تعمل كل حاجه.. حطيتها في وش المدفع.. وخليتها هي الي توزع الصنف في الصالة وأولهم ضياء... وهي رفضت شد معاها وشدت معاه.. وفي الاخر ضربته..... وافتكرتك.. وقبلها بسنه.. كانت خطوبة قاسم.. واللي باظت لان قاسم فكر أن ضياء اللي بعت صوره مع جيجي في الديسكو.... وانا اللي كنت بعتها.. وعشان كدا اختلفوا وقاسم ساب ضياء يغرق.. من غير يصده...
قاسي بجمود وقرف منه... وانت عملت كدا ليه...
درغام... عشان ضياء وقاسم كانوا شباب ومريشين وضياء كان طيب وسهل ينضحك عليه... وطبعا فلوسهم انا أولي بيها. والصنف وحده مكنش حاجة تخليهم يفضلوا تحت ايدي... كانت جيجي أهم من الصنف... لأن الواحد مننا يتوب عن ألف صنف ولا يتوب من الحريم وخاصة لما دخلت مزاجه...
قاسي بهدؤء وهو يخرج..... خلاص كفاية عليك كدا.....
... إننا أوقف فهد الفيديو ونظر أمير بصدمة لأخيه..
فهد بهدؤء.. قاسي باشا كان ماجل الكلام في الموضوع داااااااا بسبب الظروف اللي حصلت ولحد ما اتأكدت من كلام درغام من رجالته القديمة...........
وتعالاات علامات الصدمة الدهشة الغضب بين كل الموجودين.. والآن وفقط علم أمير سر هروب غفران منه دائما واختفاءها اغلب الوقت وترددها دائما في بقائها معه... كل هذا كنتي تحميله كم ألم داخلك ياعزيزتي..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ .. يا الله........
............. وأما ضياء شعر بالغباء والندم الشديد هل غبي غبياً بدرجة كفاية ليتم الكذب عليه بتلك الطريقة التي تبدو سخيفة.....
قاسم بهدؤء.. انا حاولت امنعك كتير عن الطريق دا وانا وانت نتوب بس اللي فضلت فيه.. .. يا صاحبي...
ضياء بندم.... وخسرت فيه... كل حاجه... وخرج ضياء بحزن شديد لنا حدث.. يبدو أنه دمر أيضا حياة أخيه فربما يكون عقاب قاسي شديد علي فعلته تلك... ومنع مصعب عمر من الاندفاع بغضب لقتله.......
...... وحمد الجميع الله علي مرور الموقف بسلام وأخذت التساؤلات من جديد حول اختفاء قاسي كل هذا الوقت مع محمد.. أين ذهبوا... وفي نفس الوقت كانت ورد تدثر شهاب بالغطاء خوفا عليه من البرد وحمدت الله أن لم يفيق. وان مفعول الدواء كان أقوى من أصوات الشجار في الأسفل..... وغفران تسطحت على الفراش بهدؤء بعد أن فحصها مروان جيدا وتأكد انها بخير... وفي الأسفل كانت روز قد ذهبت الي الحديقة للتمشي بعد الاطمئنان على غفران..... ولمن قطع صوت سكوتها صوت رنين الهاتف برقم لاتعرفه...
روز بهدؤء... الو....
المتصل بهدؤء.... روز معايا مش كدااااااا..
أنت تقرأ
الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....
Literatura Femininaتوابع الماضي توابع الطباع توابع الخطأ وتوابع الحب عندما يكون كل شئ بين القلب والواقع والقدر فالرحمة يا الله......... غربة مزقت القلوب.... ودموع تبحث عن الحياة...........