الفصل.. 23.. العهد....

4.9K 107 8
                                    

الفصل 23.... العهد....

شذي بضجر.. ابعد ايدك دي ياعم.. وابعدت يده عن كتفها.. وكادت تخرج ولكن امسكها قائلا.. ايه يا بطة بنقلب بسرعة لييييه كدااااااا...
شذي بهدؤء.. سيب أيدي......
عمر بتدمر..... لا يا بطة.... قولي كنتي جاية ليييييييه..
شذي وهو تبعده عنها وتخرج بشكل طفولي... لا مش هقولك خليك كدا.. وأغلقت الباب خلفه بسرعة لتهرب من نظراته وقربه الخاطف لاعين والانفاس...... وفي المشفي كانت ندي تنهي آخر الفحوصات بتعب شديد حين دخل قاسم قائلا.. ترياررتاا...
ندي بهدؤء... فائق اووووى...
قاسم بحب... طبعا مش جاي ليكي...
ندي بهدؤء.. حمدلله على سلامة عمي...
قاسم بحب.. الله يسلمك.. وامسكها مم مرافقها وهو يحمل حقيبتها.... قائلا... يالا ناكل برا.... انهاردة.. عشان وحشاني اووووى......
ندي بابتسامة... واللله مجنون..........
....................
العهد كلمة أثقل من أوزان الجبال.... كلمه تتكون من ثلاث أحرف كل حرف فيها يعبر عن دروب تبني وتحطم.... العهد المعني الأول للثقة.. .... فمابالك بعهد يجدد ليمحو كل أخطاء الآخرين.... ولكن هل سيكون اي عهد يقال بالافواه اما عهد يعاقب عليه الله قبل قانون هوارة.........  وهنا جلس جميع رجال هوارة... في بهو القصر الواسع.... وات فهد رغم تعبه مع حراسته فقد وصلتله دعوة بالحضور من قبل أحد رجال قاسي........وكانت النساء تراقب من أعلي وأكثرهم فيروز فعهد هوارة لم يمر مرور الكرام أبدا....
رفيع بهدؤء.... متجمعين عند النبي يا أهل هوارة.....
الجميع... عليه افضل الصلاة والسلام...
رفيع بهدؤء... عليه افضل الصلاة والسلام.... خلاصة الكلام اليوم هننجد عهد جدودنا لأجل ما نبجي جوة (قوة) في أرضنا... كل واحد فينا... هيصفي اللي فات... وهنبدا عهد جديد.....
أسد باعتراض.... ممكن اتكلم يا كبير هوارة..
رفيع بهدؤء... جول يا ولدي...
أسد بهدؤء... العهد دا علي كتاب الله وانا مش هحلف...
وهنا تعالات همهمات بين الجالسين..  قطعها صوت قاسي... لييه يا أسد.
أسد بهدؤء... يابابا انا مش بزمتين.. عشان احلف وانا مش ناوى علي من جوا اسامح...
وهنا نظر الجميع له وهو يستمع...
قاسي بريبة من أمر والده...  يعني بت عمك مش لازمك مش أكده...
أسد بسرعة فقد أيقن أن والدها اقترب من كشف ما في خاطره من يوم ما ات الي تلك الأرض وعلم الحقيقة... مش القصد مراتي مالهاش ذنب... أهلي حاجه وهي حاجه وابن عمي حاجه... دا حتي ربنا قال.. "ولا تزر وزارة وزر أخري ".. صدق الله العظيم...
احد رجال هوارة... وكمان جال النبي قال.. متصلوا عليه..  ... العفو عند المجدرة... وكمان ربنا جال بسم الله الرحمن الرحيم...
( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ) صدق الله العظيم... ولا ايه يابن كبير هوارة...
وهنا صمت أسد فلقد تسرع بالحديث... 
قاسي بهدؤء... أول واحد هيحلف العهد هو انت يا أسد...
محمد بهدؤء.... وابن حامد فهد...
فهد كان هادي جدآ..... وقال وهو في نفس درجة الهدوء.... لو كنتوا جاين تقولوا اني مش منك ولا من ارضكم فأنا مش جاي ليكم... ولا عشان اذي حد فيكم يا أهل هوارة..... ولو يلزمك اليمين...  فأخذ المصحف وأكمل قائلا... و وربنا كتابه  وانا نش جاي ازيكم ولا جاي اعيش غضب عنكم... انا هخلص شغل مهم في شغلي ومش راجع تاني... وقبل المصحف ووضعه وكان سيهم بالرحيل عندما أشار لرجاله....
رفيع بهدؤء... مكانك يا ولدي... انت حلفت انك مجصدك خير... مش أكده.... وطلما جيت بالمعروف هتلاجي مننا المعروف.  .... وزى ما الكل جدد العهد انت جدد عهد ابوك من جديد...
فهد محاولا الثبات.... والاستيعاب الجيد لما يقال.... بمعني...
قاسي بهدؤء... انا فاهم كويس يا فهد.. فالعادة ابن هوارة لما بيغلط هوارة بتحميه إلا أنت غلطتك هتكون زناد الرصاص اللي هتلاقيه قدامك يوم ما تفكر تخون زى اهلك....  لو قد العهد أحلف عليه....
فهد بهدؤء.... هحلف ياكبير هوارة.....
قاسي بهدؤء... بس هيبقي قبلك أسد....
وهنا بلع أسد حلقه وهو يفكر ماذا يفعل فهو لم يكذب في قسم قط ولم يصنع في حياته أن كذب خل يأتي اليوم ويكذب ولكن ليس في لي شئ بل في قسم....
أسد بهدؤء... افهم من كدا انك مسامح عمي رماح وشهاب...
رفيع بهدؤء... صاحب الحق مش هنجروا عليه الكبير سامح في القتل.... ولكن مش هيرجع الود الجديم زى زمان بس قدام الناس وربنا قاسي مديون لكل واحد فيكم بالحماية طول حياتي وبعد موتي.... وانتم مديونين لييه بالطاعة والعون.... مفهوم يا ولدي.. 
أسد بهدؤء... مفهوم ياجدي.... وحلف الجميع حتي قاسي ورفيع ذالك القسم الصعب الذي سوف يكون ثمن عصيانه الموت... وشعرت...... بالقلق من أسد فقدت تأكدت ظنونها.. أسد لا ينوى خيراً ولكن ماذا سوف يفعل فجميع حركاته مراقبة....
رفيع بهدؤء..  يبجي انت يا ولدي هتجيب خيتك وتجيوا تعشيوا حدنا. 
و هنا تهللت أسرار مصعب قائلا داخله... الله يرضي عليك ياحج هو دا الكلام خلي الواحد يسترزق.... ....
قاسي بهدؤء... الجصر كبير ويكفي هوارة كلهم انا كنت ناوى اعيش بعيد بس مجدرتش اسيب الكبير لحاله وجولت خلي الولاد يشبعوا منه.... وانت كمان ومتقلقيش على اختك...  ولاد عمها أغلبهم متجوزين وحتي البنات نفس السن هتتعامل زيها زى لي واحدة في هوارة...
فهد بهدؤء... اكيد أفضل دا.. وبالمرة اشوف اختي غفران....
قاسي بهدؤء... حقك.... يلا يارجالة ناكل عيش وملح مع بعض........... ووضع الحراس الطعام فيمنع وجود النساء في مجلس الرجال لأي سبب.. وذهبو هم أيضا لتناول الطعام.... وفي مجلس النساء...
روز بهدؤء... واو روحتي كل الأماكن دي..
فدوي بهدؤء... ايوة فهد كان بياخدني معاه في كل حته هو اللي مربني...
فيروز بحب... ونعمة التربية يابنتي.  الصراحة مقصرش أدب وجمال وأخلاق ربنا يبارك فيكي...
فدوى بخجل... ربنا يخليكي ي طنط مش احلي منك...
شذي بغمزة... يا بكاشة... دا انتي موووز يابنتي.....
لبني بصدمة... شذي ياحبيتي بطلي..
شذي بمزاح... فكك منهم كدااااااا وفرفشي...
ندي بهدؤء.... متخلعي الطرحة ولا مكسوفة مننا..
فدوى بخجل.  اصل متعودتش يعني وكدا......
فيروز بهدؤء... كلوا يابنات وسيبوها على راحتها...
فاطمة بهدؤء... عندك حق يابتي..
إحدي الخدم... جهزت اللي امرتي بيه يا هانم...
فيروز بهدؤء... تمام روحي اتغدوا انتم..
الخدامة... حاضر.. وذهبت.... وأخذوا يتنالوا الطعام...
فيروز بهدؤء..  فاضل كتير في حاجات. ندوش.... عشان خلاص الدعوى هتخلص انهاردة...
ندي وقد توقف الطعام في حلقها.....
ورد بمزاح...  مالك يا عروسة ما تسمي الله كدا...
ندي وهي تشرب كوب الماء... حاضرررر...
لبني بضحك.... متقلقيش ياحبيتي كل حاجه هتخلص قبل الفرح...
بدر بخبث... وبالنسبة لهدوم شهر العسل والهدوم عامة جاهزة...
روز بعفوية... دون فهم القصد من الكلمات... يابنتي متقلقيش ساعةونص هنجبلها احلي فستانين... واطقم خروج.. سيبي الموضوع علينا...
وهنا ضحك معظم النساء الموجودات من نساء هوارة وأيضا معظم الفتيات... 
روز بغباء.. مالكم هو مش أنني بتلبسي الفستانين برضو...

الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....حيث تعيش القصص. اكتشف الآن