الفصل ٣٤... بداية...

4.1K 93 70
                                    

الفصل ٣٤.. بداية...
واما بعد... فلا تحل ليا الحياة اني بكت صغيرتي...

وفي الملهي الليلي.. كانت روز تبحث عن لي علامة أعطاها اياه ذالك المتصل.. ولكن لم تجد أي علامة مما قالها علي اغلب الموجودين..  وأخذت تتجول في المكان بحثاً عن الشخص المطلوب.. ولكن دون فائدة وأثناء تجولها في الممرات.. وجدت أحدهم يسحبها الي غرفة خلفها رغم مقاومة روز. لكن فشلت ووجدت نفسها تلقي أرضا وقد مزق جزء من ثيابها أثناء محاولة الفرار من ذالك المعتوه..
الشاب بغضب.. وقعتي يا قطة ومحدش سمي عليكي..
روز بغضب وهي تدفعه.. انت مين وعايز ايييه..

الشاب وهو ينقض عليها وكأنها فريسة وهو ذئب جائع.. بنفذ الأوامر يا حلووة..  و هنا حاولت روز التخلص منه وابعدها عنها ولكن كانت كل محاولتها تأتي بالفشل.. حتى.. دفع فهد الباب بغضب.. وأخذ يضرب ذالك الشاب بعنف شديد حتي كاد بموت في يده فلم يعد مكان في جسده إلا وأصيب ولمن لا يهم فدا تلك الصغيرة التي تكورت على نفسها بخوف شديد.. فذهب إليها فهد بعد أن رجاله ذالك الدنس... وأما هي فوجدت أحضانه ملجأ تحمي فيها.....  وأخذت تبكي بشدة......

فهد بحنان وحب.. هوس اهدي مافيش حاجة متقلقيش يا و. بس ياقلبيي بس ياحبيتي اهدي.....
وهنا نظرت له روز بين دموعها... قائلة. يعني ايييييه....
فهد وقد أدرك خطأ قبله.. بأنه اعترف بيما فيه... قائلا بهدؤء وحنان لتهدا...... يعني الي فهمتيه يا روز..
روز بدموع.... قولها... مرة واحدة.... في حياتك...
فهد بحنان... روز انتي ملكي وان كان لا فدا مكلك... وأشار لقبله مكملا.. دا ملكك من أول لحظة....
روز بدموع وقد نسيت خوفها... وليه لا...
فهد بحب.. كل شئ لييييه موعد...
روز بحب... معنديش مشكلة هستناك..  بس خليك جنبي...
فهد وهو يضمها إليه مرة أخرى.. انا جنبك علطول يا وو في كل خطوة في كل نفس.. وفي كل حلم جاي... متخفش...
روز وهي تتشبت في أحضانه.... وعد يا فهد..
فهد بهدؤء... وعد يا روز.......... وبعد دقائق خرجت روز برفقة فهد بعد أن أعطاها معطفه... لتستر جسدها.. بسبب تمزيق جزء من ثيابها على يد ذالك الوخد وأثناء رحيلهم من المكان الذي وقف كل من فيه باحترام لعبور فهد... منه... وهو رجالة..... وأثناء الخروج قصت روز عليه كل شئ بهدؤء... نعم كل شئ.... لأنها أصبحت تثق به... ثقة شديدة.. مثل حبه...
روز وهي تنظر للسماء... هقول لبابا ايييييه ولماما زمانهم عرفوا.....
فهد بهدؤء... الأول هتروح علي محل تغيري هدومك وانا بعت لعمرك اني لقيتك..  متقلقيش...
روز بهدؤء... انت عرفت مكاني ازاى...
فهد بهدؤء... شوفتك وانتي رايحة البوابة الخليفة للقصر والباقي كان سهل عليا اعرفه لاني ماشي وراكي.. بس دا مينعش انك غلطتي صح...
روز بندم.. انا خايفة علي مروان وبدر اووووى وخائفة أن الحقيقة تتعرف.. وبدر مظلومة... بدر بجد بتحب مروان..
فهد بهدؤء.. عارف.  واضح جدا من خوفها عليه وتعاملها معاها وراحة اخوكي معاها... وعادي كلنا لينا ماضي هي مغلطتش ألغلظ الكبير يعني
روز بهدؤء... عندك حق... ثم فهمت معني حديثه قائلا... افهم من كدا عندك ماضي صح...
فهد بهدؤء... احنا هنغير ولا ايييه..
روز بهروب... اغير.. فرش....
فهد بضحك.. لا ماهو واضح.... وبعد أقل من ساعة وصلوا القصر فوجدت والدها ينتظرها بغضب شديد....
روز بخوف... بابا انا..
قاسي وه. يصفعها بعنف شديد... كنتي فين يا روز تقدري تقولي ازاى خرجتي في الوقت داااااااا لوحدك... ردي عليا..
روز بدموع... انا مش اقصد وربنا... وظل الجميع صامتاً فلا يستطيع أحد أن يتدخل.... إلا فيروز التي قالت وهي تتفقد ابنتها... قاسي أرجوك كفاية...
وهنا اكمل فهد الذي دخل فوجد روز تصفع من ابيها...
فهد بهدؤء... عمي ارجوك ممكن تهدأ انا عارف كل حاجه وممكن اقولك..
أسد بغضب.... يعني انت عارف.. وايه علاقة باختي اصلا...
فهد بغضب... أفكارك اللي في دماغك... ياريت تشيلها وانت بتتكلم معايا... وبالنسبة لروز فهي زيها زى فدوى ولو بحب اتعامل مع حريم كنت انت هتبقي اول واحد فياريت تسكت...
أسد وقد اشتد غضبه.... وحاول العارك مع فهد الذي دفعه قائلا... وقتك خلص يا اسد... وأكمل لقاسي قائلا... بكرا هفهم حضرتك كل حاجه بس متقلقيش كل شئ بخير..... وصعد الي غرفته بهدؤء... وتبعته روز مع والدتها.... وقال قاسي بأمر لهنية... جهزى القصر كله بكرا عندنا ضيوف وعزاء......
......... وبعد دقائق وصل محمد وهو يستند علي الرجال بسبب شدة تعبه ويمسك حمزة يده بحب خوفاً أن يتركه.....
فاطمة بهدؤء.. ولدي اسم الله عليك ياغالي..
وأخذ أخوة محمد يساعدون على الجلوس.... ما عدا أسد الذي وقف بهدؤء أو بجمود..................
مروان بهدؤء.. طلعوه معايا يا شباب...
قاسم وهو يحمله.. بمساعدة عمر.. ومصعب..  متقلقيش.. احنا بنشيل اهووو.. وبعد دقائق وصل الي غرفته وضمد مروان حروجه وأعطاه بعض الأدوية المسكنة والمخففة لالمه لحين الصباح حتي يأتي له بدواء أفضل له.... وكان الجميع يريد أن يسأل قاسي عن ذالك الطفل الذي يمسك بيد محمد لا يريد أن يتركه أن يترك يده... ولكن وجدت نصف الإجابة عندما قال حمزة لعمر... هو بابا كويس...
مروان بصدمة... بابا... وأكمل بهدؤء.. ايوة ياقلبي.. يلا نام معاه..... وبقيوا معه بعض الوقت حتي غفي.... أما روز استقلت بجوار اختها النائمة.. ولكن رغم غصب والدها منها وهذا شئ ليس بهين على قلبها.. ولكن احساسها بالسعادة لم يكن قليل ولكن ربما ولم يكن احساسها بالسعادة.. إنه بالتأكيد احساسها بالحب الذي تخطي حواجز الماضي.... ياله من شعور ساحر...
وأغلقت حينها فيروز ضوء الغرفة فور نوم صغير وذهبت لقاسي فقد علمت منه أمر حمزة... منذ اختفاء محمد.. عندما حدثها... في المشفي واخبارها بأن فهد قد وجد أن لمحمد ابنا لا نعلم عن شئ...... وفي ذالك الوقت كان فهد قص علي قاسي جزء مما حدث ولم يخبره بمحاولة اغتصاب ابنته بالطبع.. بل قال... ٥ي فون جالها باللي قولتلك عليه... وهي راحت المكان بس محدث جه.. تقريباً.. ليهم مخطط تاني... تقريبا خطف روز... دا اللي استنتجه بس روبا وصادق هيستفادوا ايييييه..
قاسي بهدؤء... الفتن أقوى من الحرب يا فهد.  ودا المطلوب... غير كل الرجالة.. وخلي الموجودين هنا حراسة في أي حتة الا القصر مبقاش في امان لوجدوهم....
فهد بهدؤء..  متقلقيش ياباشا من الموضوع ٠ا كل شئ جاهز.. وانت طبعا عرفت انه صادق عشان وقت خروج روز عملت لفونها هكر وحددت مكان المتصل لقيته بيت صادق.. وطبعا بعدها الخط اتقفل... بس كنت عرفت المطلوب...
قاسي بهدؤء... كويس..
رفيع بشكر... كتر خيرك يا ولدي...
فهد بطلب... ممكن سؤال ياعمي...
قاسي بهدؤء.. قول يا فهد..
فهد بهدؤء.  ابويا لو كان عائش بس عمل كل الي عمله واكتر وتاب كنت هتسامحه صح...
قاسي بهدؤء... كان يرجع يافهد..  كان يرجع عن ااغلطط وكان هيلاقي ايدي اللي طعنها لسا ممدودة لييييه بس سبحان الله حامد اللي كان نفسنا... يكون كويس وكل شئ ممكن تتخيله ربنا خلقه علي صورتك انت.... مش بس حامد اللي كان نفسي يكون انت كمان.. ظهري وعكازى اللي بنيته وكسرني...
فهد بهدؤء... بعد الشر عليك ياعمي... بس عمرك ظهرك وعكازك ما هيكسرك أبدا... لأن معدنهم أصيل زيك وكلنا بنغلط.. وكلنا في الأول والآخر بشر...
فيروز بهدؤء... عندك حق يابني...
قاسي بهدؤء..  بس دا مكنش سؤالك الأصلي..
فهد بهدؤء... طلما كنت تقدر تسامح ابويا ببقي اكيد تقدر تسامح ابنك وقبلهم اخواتك يا عمي.... وخرج وجلس قاسي بهدؤء فاكمل رفيع حديث فهد قائلا... عنده حق يا ولدي...
قاسي بجمود... ممكن ياجدي.. بس انا تعبت الحمل تقيل طول عمره....
رفيع بحنان وهو يقبل رأس حفيده ويضمه الي صدره...... متخافش ياولدي ربك كبير ودا اختبار وهيعدي متقلقيش...
قاسي بدعاء... ياررررررررب.... ياجدي يارب....
...... وفي قصر مازن....
كانت تركان تستعد لزيارة ومواجهة غداً وهي لاتعلم الي اي شئ سوف تنتهي....
وفي نفس الوقت كانت موج في الحديقة تنظر إلى السماء...
... وفقال... مازن... اتعودت علي وجودك يا موج...
موج بهدؤء.. وانا كمان اتعود على وجود ماما تركان... ربنا يخليهالك... وبس تفتكر حسام هيسامح..
مازن بهدؤء.. كل شئ مع الوقت مممكن.. بس كويس انك مع الوقت قدرتي تتقبلي الحياة.. ووتصلحي عقلك وتفكيرك...
موج بهدؤء... فعلا انا شوفت حاجات كتير كانت غائبة عني وقت حزني والحمدالله بدأت آفوق وكله بعد ربنا بفضلك..
مازن بهدؤء.. الفصل في الأول والآخر لي ربنا هو اللي وقعك في طريقي عشان أدلك على الصح..  ولك صدفة أسباب احنا منعرفهاش.....
موج بهدؤء.. عند حق... والحمد لله صحة اخوك اتحسنت وان شاء الله ناخد عزاء ابنه...
مازن بهدؤء... ان شاء الله بكرا العصر هتكون الدفنة... وانتي كمان هترجعي لأهلك أظن طلما الناس صدقت انك انتي وجوزك سافروتوا لسيناء لشغلهم.. ولاهلك. مش هتدور على سبب وجوده بينهم يوم العزء... وانتي مش معاه..
موج بهدؤء.. لا هيدورا بس مافيش أسهل من الحجج...
وذهبت بهدؤء... في ذالك الوقت أنهت نورين فحص حسام قائلة... الحمد لله الحالة استقرت وكدا هنقلل الزيارات... الطبية عشان تاخد راحتك اكتر.. ة
حسام بمزاح... بس انا مش مدايق...
نورين بهدؤء.  معظم الضباط بكرهوا الدكاترة والحمدالله انت اتحسنت...
حسام بهدؤء.. احنا اه بنكره الدكاترة بس مش بنكره انتي...
نورين بصدمة... نعمممم..
حسام بهدؤء... اقصد.. اللي بيفهم زيك كدا..
نورين وعي ترحل بهدؤء وابتسامة... شكرا... وهنا اردف حسام قائلا.. هلاقيها منين ولا منين ياربي.... من موج اللي اختفت إلا نورين... اللي ظهرت دي.......
.......... وفي الصباح الباكر... ان كان اليوم لبس بيوم عادي علي أرض هوارة فاخيرا سوف يجتمع شمل تلك العائلة كاملا بوصول هولاء الضيوف التي طالت فترة غيابهم عن القلوب وعن الأعين.......
...... وهنا ابتسم رفيع وانذفع نحو أخيه قائلا.. عزام با ولد ابوى... وحششششني جوى..
عزام باشتياق شديد لأخيه... وانت كمان يا خوي.....
...... يتبع...

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.
الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....حيث تعيش القصص. اكتشف الآن