الفصل 8.... بداية مشوة....
بغضب.. لو جاية تقنعني انسي يام... ولكن قطعتها صفعة من والدتها قائلة... مالك يابت عمري... جولي رافضة ولد الناس لييييه عشان اخوه مش أكده..... اخوه اللي عمره ما بصلك ولا حس ناحيتك بايتها حاجه...
بدر بصراخ. ودموع .. اسكتي اسكتي انتي بتقولي ايييه...
والدتها بغضب... لا يابت عمري.. مش هسكت واصل انتي كنت فكرني مهعرفش سرك لا يابتي انا بحسك بيكي... انتي اللي طلعت بيكي وبكايفكي عاد اللي بتعمليه في روحك....
بدر وهي تقبل يد والدتها برجاء.... ماما ابوسك بلاش مروان.. انا كدا هخونه...
والدتها بصدمة... كيف يعني هتخونيه...بدر بدموع............. يعني مش ينفع اني اكون او كنت والله كنت وحياة بابا كنت حابه اخوه كنت حابه وجود محمد في حياتي بس بعدت عنه وعمرى ما كلمته.. وحياة بابا.. معملتش حاجه... غصب عني احب... انا دلوقتي نسيته الموضوع عدي عليه سنين..
.... انا كنت بحب اخوه وربنا كنت بس عمري ما فكرت في حد.. حتي هو كان غلطة ونسيته... حتي مبقتيش افتكر اني بحبه حتي مع نفسي... ماما كنت صغيرة وهبلة. مش دائما كنت تقولي لييييه.... كدااااااا....والدتها وهي تحتضنها.... اهدي يابت عمري... انتي مش هتخينه.... طلما جلبك فاضي من ناحية غيره.. وحتي هو لحد ما ينكتب كتابكم اسمعي كلامي....
بدر بدموع... عشان خاطرى ابوس ايدك... بلاش مروان... هجرحه لما يعرف....والدتها... بحزن... لو جوليته ابوكي هيعرف يابتي. ووجتها حطيته جدام النار هتحسسيه انه معرفش يربي بنته وعمك الكبير لو عرف ليجوزك غصب لخدامينه.. أو يجتلك انتي متعرفهوش....
بدر بتعجب... يعني ايييه...والدتها بحزن.... الله اعلم... بس لو حد غيرنا عرف سرك.... هنروح كليتنا في شبر مايه...
بدر بصدمة... ودا لييه...والدتها بهدؤء... عشان عمك هيعرف... واكيد مروان مش هيسكت غير لما يعرف سبب الرفض الحقيقي.. وغير اكديه كبير دشنا رفيع الهواري لو عرف هيكون التمن رقبتك ورجابنا كلنا...
بدر بصدمة.... ليييييييه داااااااا...والدتها بهدؤء.... عشان انتي هتفرجي بين احفاده... وهما في حكم قانون دشنا اسيادها.. وأظن أن الاختلاف في شئ يجتله... وخاصة اللي حوصل زمان.......... وتركتها وخرجت خارج الغرفة..... وقالت داخلها... سامحني ياربي.. بس مش هشوف بتي بتتعذب روحها على ذنب محصلوش.. يارب أهديها ويريح بالها..... وجلست بدر بصدمة فلو صدق حديث والدتهم في احد الاسباب في دمارهم......... ونظرت لأحداث الماضي التي عرفتها من ابيها من قبل... وقالت... "حديثك علي حق يا أمي من هان عليه جزء من قلبه... وأراد به القتل فما بالك بغريب يهدد راحته..... "...................... وفي منزل عاصم طرق قاسي بهدؤء باب غرفة حسام..
حسام وقد كان مغيب في الماضي الحزين وذكريات صديقه... فدخل قاسي وامسك يده التي فيها الصورة قائلا... وحشك مش كدا...
نظر له حسام بتعجب وأخذ يتذكر أين رآه تلك الملامح....
أنت تقرأ
الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....
Chick-Litتوابع الماضي توابع الطباع توابع الخطأ وتوابع الحب عندما يكون كل شئ بين القلب والواقع والقدر فالرحمة يا الله......... غربة مزقت القلوب.... ودموع تبحث عن الحياة...........