الفصل... 15... حب مفاجئ.....

5.3K 125 14
                                    

الفصل... 15... حب مفاجئ.....

وأما بعد فنبض القلب ذكري تحيي عشقك.....

..........
محمد بهمس.... لا انشف كدا....
عمر.. في ايه...
عاصم بهدؤء.... كمان 10 إيام بالكتير هيكون كتب كتاب ندي وقاسم وفرحهم عقبالكم...
أسد باستغلال... طاب خبر حلو أتكلم انا كمان... عمي انا احب اطلب ايد بنتك لوز علي سنة الله ورسوله...
روز وأخواتها... بتعجب.. نعممم مين...
ونظر كلا من فيروز وقاسي لبعضهم بشئ من التعجب فهم يعلموا انها معجب بها ولكن هل احبها بتلك السرعة انه... "أسد". !؟!؟.............
قاسي بهدؤء... انت بتقول ايييييه..
أسد بهدؤء لوالده... جري ايه يابابا انا مش شايف احسن من لوز الصراحة ايه رايك ياعمي انا وقاسم...
رفيع بهدؤء... صلوا على النبي يا جماعة...
قاسي بقلق من نية ابنه... أسد انت متأكد من قرارك..
أسد وهو يحتضن بيلو... ايوة طبعا متأكد من قراري..... ولا ايه ياحبيبي....
بيلو بسعادة... هييه مما ترجع تني...
ونظر شهاب لرماح الذي وضع في وضع لا يحسد عليه.... وذهبت لوز الي غرفتها بسرعة وأغلقت غرفتها وحاولت ضبطت تتفسها... ان ما حدث حلم حقا.. إنني احلم ليس بواقع......
رفيع محاولا قطع السكوت... خالص يا ولدي سيب ابو العروسة ياخد راءيها هي وأخوها وان شاء الله خير...
قاسي بهدؤء... ان شاء الله خير وانا هبقي سعيد بجد لو واحدة من بناتي زوادوا... وكمان هغرح زيادة لو كانت لوز وفي الاخر اللي شافها أهلها وهي هيمشي....
زور وهي تقف بجوار والدها... قائلة.. انا هدور على مز تاني احسن انت مبقتيش فاضي خالص.. ورحلت بضجر وأخذوا يضحكوا على تصرفاتها الطفولية وغيرتها على والدها... وفي جناح رماح... كان يجلس ويفكر أن عرض زواج أسد من ابنته فرصة ثانية لإعادة الود المنقطع وان أسد أكثر الناس أمانا وحفاظا على ابنته التي طلما كان يفكر بمن سيكون زوجها وكيف يكون... ولكن أراد الله أن يختار لها خير رجل.... ولكن حقآ هل ستكون الحقائق هكذا دائما....
وفي غرفة ندي كانت تمدد فراشها وترسم حياتها بسعادة كبيرة جدا واخيرا تحقق حلمها... وطرقت لبني الباب قائلة... ممكن ادخل ياحبيتي...
ندي بحب..  اها اتفضلي ياماما....
لبني بحب.. مبسوطة ياقلبي مش كدااااااا..
ندي بخجل.. اوى اوى ياماما..
لبني بحب... حاسة بيكي ياقلبي..  واحتضنتها قائلة.. عايزكي تعرفي ان احنا علطول هنبقي معاكي واي حاجه خايفة منها قولي واحنا هنكون جنبك اول بأول وكمان... قاسم اتغير وابوكي اتأكد بنفسه..  وأظن انه وفي بوعده وحاول يتغير دورك انك تساعديه.. وتوقفي جنبه ماشي ياقلبي..
ندي وهي تقبل يد والدتها.... طول ما انتم جنبي أن شاء الله كل شئ كويس... هو فرح حس امتي...
لبني بهدؤء... بعد فرحك بكام يوم.... وطبعاً انا افضل كل واحد فيكم يبقي ليه يومه..
ندي بتساؤل... انتي خايفة من حاجه...
لبني بحب.. لا ياقلبي احساس بس وعايز افرح بيكي كتير اوى...
ندي بحب.. وانت كمان نفسي افرحكم هو تامر نام..
لبني بهدؤء.. نام مع شذي...
ندي بحب.. ربنا يرده لأهله..
لبني... يارب بس اختك اتعلقت بيه جامد بدأت اخاف عليها...
ندي بهدؤء... متقلقيش عيلة وهو رومانسية شوية..  انتي عارفة كائن باندا متعفن اكل الجبن..
لبني وهي ترحل... طاب نامي يا اخر صبري.. تصبحي على جنه... وخرجت وأغلقت الضوء وتأكد أن حسام نام بهدؤء وأيضا شذي... وأخذت تامر الي غرفته.. وذهبت لتنام بجوار زوجها.... وأما حنين كانت تفكر في مصير ابنتها وتدعو الله أن يكون أسد حقا جيدا وعليها أن تضع أي شرط حتي تتأكد أن الاختيار الذي مال إليه زوجها صواب..... وفي الفجر.. .. قام رفيع ليصلي الفجر فوجد قاسي بالأسفل مازال يفكر...
رفيع بحب... صباح الخير يا ولدي..
قاسي بهدؤء.. عامل ايه يا جدي..
رفيع بحب... الحمد لله زين تعالي صلي مع الفجر والمرة نتحدث...شوى شكلك بتفكر...
قاسي بهدؤء... الصراحة كتير يجدي ربنا يعدلها....
.... وفي الصباح....
عمر بهدؤء..يلا يا اوزعة عشان نلحق...
محمد بهروب من العمل... وانا كمان والنبي...
روز وهي تنزل قائلة.. متجي معانا يا غفران...
غفران بعناس... مظنش هحب اروح هنام احسسسن..
عمر وهو يقبل رأسها قائلا.. خلاص اجبلك حاجات وانا جاي تحبي اجبلك ايه...
غفران بهدؤء... بص هو طبعا روزتي معايا مش هطلب كتير... حد عندك واجبة متوسطة بطاطس كتيررررر صح الواجبة هاموبرجر.. وبلاش كاتشب مش بحبه... هات شبسي بالشطة وايس كريم بالفانيا لو ملقتيش شيكلاوتة وايس كريم شيكلاوتة...
فيروز باندهاش..  سبحان الله قاسي بحب نفس الحاجات...
عمر بصدمة.. انا ههاجر قريب قبل ما افلس.... يالا..
روز بسرعة.. استني شذي وحس...
عمر بابتسامة ماكرة.. حس هيحصلنا على هناك انا معرفش نظام الناس التانية وأكمل داخله.. معرفش نظام البطة إيه معانا...  وعلي المركب ات أمير ورفيف ومعاها مشمش وكانت متعلقة بيد أخيها خائفة حتي من نسمات الهواء ولكنه حاول أن يجعلها تهدأ بتلك الرحلة الذي لا يوجد فيها الا صديقه عمر واخواته والبحر فقط شئ خاص وهادئ جداا... وتواجد الجميع وصدم محمد من رؤيتها قائلا داخله... يا محسن الصدف..........
وتم الترحيب بينهم..
رفيف مازالت متمسكة بيد أمير....
روز بترحاب... انا روز ودي شذي بنت خالتو واختي وانتي...
مازالت رفيف صامته فنظرت روز لأخيها فنظر لها وكأنه يخبرها كفي...
رفيف بهمس لأخيها.. عايزة العب مع مشمش لوحدي....
أمير بحب.. طاب اقعدي معانا...
رفيف برفض.. لا وأخذت مشمش وذهبت في ركن بعيد واخذته وأخذت تمسح علي راسه وكأنه طفلها وليس حيوانها الاليف......
أمير باعتذار.. معلش عي هتفضل شوية كدا وهتفك..
محمد بتساؤل.. هي مالها..
أمير بهدؤء.. انت صح متعرفش انها كانت متجوزة.. بص عي عندها حالة نفسية وحشة بعد طلاقها وموت ابنها..
محمد بصدمة من داخله.. طلاقها...
أمير بهدؤء.. مالك..
محمد بهدؤء.. يعني دي شكلها أصغر بكتير من طلاقها وجواز وكدا..
أمير.. عندك حق بس نصيب هي تقريبا قد روز...
عمر بهدؤء.. يلا تنبسط شوية وبعدين رفيف خليها لوحدها طلما دا احسن ليها ولا ايه يابنات...
روز وشذي.. اشطاتوا... وفي تركيا...
تركان وهي في آخر جلسات العلاج...
الطبيب بهدؤء.. الآن   تستطيعي المشي دون إرهاق لقدمك  يا خانوم..
مازن بشكر... شكرا دكتور هل هناك لي جلسات أخري...
الطبيب بهدؤء.. لا أظن لكن يوجد متابعة حتي تستقر حالتها... وبعد مصافحته قال... سوف ارا والدتك علي للأسبوع القادم أراك لاحقا.. مازن بيك..
مازن بهدؤء.. تمام دكتور...
مازن وهو يقبل يد والدته.. الف مبروك ياماما..
تركان بسعادة وابنها يساعدها في المشي غير مصدق إتمام علاجها.  ... الله يسلمك ياحبيبي...
........ إننا انهي أدهم مكالمة لاطمنئان على زوجته وطفله.. وأخذ ينهي بعض الأعمال بهدؤء... وذهب ليخبر جده عم موعد زفاف حسام حتي يستقروا على تحذيرهم له........ وفي القصر جلس أسد وهنا أتت لوز ب بيلو من المدرسة...
أسد وهو يحمل ابنه وياخذ حقبيته... اهلا وسهلا يا قلبي.. ازيك يا لوز..
لوز وعي ترحل بخجل.. الحمد لله.... وحمل أسد ابنه وانتظر ليعلم رد عمه بالمساء...... وفي المركب... كان رفيف غفت بينما كان الجميع يجهز طعام الغذاء.. وذهبت لوز لايقاظها.. فحدث ما لم تتوقعه..
لوز بحب..  رفيف رفيف... وهنا استيقظت بفزع شديد.. وحاولت شذي أن تجعلها تهدأ... فاقترب من رفيف من نهاية اليخت التي كانت تجلس عندها....
.....
روز وهو تشدها نحوها وهي تصرخ لأخيها.. عمر أمير تعالوا هنا.. ولكن صرخت رفيف قائلة.. ابعدوا عني ودفعت شذي حتي سقطت في عرض البحر..
روز بفزع.. شذي يا نهار اسود..... وهنا ات عمر وأمير وتبعه حسام ولكن بسبب إصاباته كان ابطء في الحركة وفور رؤيه عمر شذي... في الماء خايفة وهي تحاول العودة.. انطلق الي الماء قبل أن تبتلع ماء آخر وقبل أن تبتعد عنهم..... واحتضن أمير اخته حتي هدات وأخذها الي إحدي الغرف وساعدته روز في إعطائها إبرة مسكنة يحملها معه دائما من أجلها عند خروجهم..... وأخرج عمر شذي... فات حسام بوشاح ثقيل نسيبا...
عمر وهو يحاول أن يفرع الماء التي ابتلعته عندما سقطت... قلعيها الحجاب عشان تقدر تاخد نفسها..
حسام بصدمة.. بس
عمر بشئ من الخوف.. وهو يضغط على معدتها لتفرغ الماء الذي ابتلعته... حسام عشان تفوق..
روز بخوف عليها.. اجبلها ايه عشان تفوق..
عمر وهو بدأت شذي تعطس بانقطاع.. هاتي برفان بسرعة يلا... وأخذت شذي تفتح عيونها ببطء شديد.. وتعيد وعيها...
عمر.. لازم تدخل جوا..
حسام.. انا هيشلها...
عمر.. بهدؤء... وانا هزا اشوفلها هدوم كم عندي عشان الهدوم دي هتتبعها.. وانت يا أمير شوف تحت أي مضاد وخافض للحرارة هتلاقي متخفش موجودين علطول عشان الحالات اللي شبه دي وانتي تعالي عشان تساعدها تغير هدومها.. وبالفعل قام الجميع بعمله وغفت شذي بتعب وتأكد عمر بأنها بخير وخرج بسعادة وكأنه انقذ العالم بأسرها من الهلاك وليس تلك البطة الصغيرة علي حد قوله....
... وجلسوا تنالوا بعض الطعام... وجلست روز في إحدي الغرف تشاهد التلفاز فقد أخبرهم عمر بأنه الجو لن يمسح بالعودة اليوم..  وسوف يرحلوا غدا...
....... عمر بهدؤء.. لسسا بتفكر فيها..
أمير بتفكير.. اشوفها مرة واحدة بس تاني هتتغير حاجات كتير..
عمر بهدؤء وهو ينظر للبحر..  اموت واعرف حبيتها كدا ازاى..
أمير بهدؤء.. نفسي انا كمان اعرف بس يلا اكيد هلاقيها..
عمر بهدؤء.. روحتلها بيتها تاني..
أمير بهدؤء.. كل حته مافيش فائدة بس ما سابت المكان اللي كتمت عايشة فيه فص ملح وداب...
.. عمر بحب.. لصديقه... متخفش هتتعدل.......
......... وفي القصر....
أسد بهدؤء... رايك ايه ياعمي..
رماح بهدؤء.. الراي رأي العروسة...
رفيع بهدؤء.. يعني انت موافق.. وانتي يابتي...
لوز بخجل.. الي تشوفه يجدي...
أسد بسعادة وانتصار... يعني مافيش مشاكل...
وكاد الجميع تم يعلن الموافقة... إلا وان قالت حنين بسرعة.. لا يا أسد استني في حاجة تانية.......
....... وفي عرض النيل... حدث عطل في محركات اليخت...ونزل عمر لتفقد ما حدث... فوجد انها بالفعل يغرقوا ولكن يبدو أن ليس هذا بفعل الصخور يبدو أنه بفعل احد آخر... . وشعر بخطب ما.. حولهم في الماء عند صعدوه......

 يتبع

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.

. يتبع...

الجزء الثاني من حب بنكهة الأفاعي... باسم "بين الحب والواقع".....حيث تعيش القصص. اكتشف الآن