"Macam mana awak boleh ada dekat sini?"soal Solihah."Adam bagitau Ian kat hospital.".Seraya Adam dan Emir pun muncul.Firdaus melihat Adam berjalan di sebelah Dee."Awak."Emir melambaikan tanganya kepada Mira."Doktor cakap dia ok.Cuma hentakan kuat kat kepala dia buat dia tak sedarkan diri buat masa ni.Ain,doakan terbaik untuk Ian."Adam menasihati Ain.
"Saya nak masuk."Ain berdiri lalu masuk ke dalam bilik Ian seorang diri.Meskipun demamnya masih belum kebah,Ain tetap mahu berada di sisi Ian sehingga dia sedar.Ain melihat Ian terbaring dengan ada balutan di kepalanya."Ian."gadis itu duduk di sebelah Ian."Maafkan saya.".
Tangisannya masih tidak berhenti.
Ray dan Vivi saling berpandangan.Mereka hairan.Terlalu ramai tetamu yang perlu dilayan."Erm..kami mintak diri dulu ye."kata Vivi kepada Adam."Ok.Terima kasih ye."balas Adam."Sama-sama."Ray dan Vivi berjalan pergi dari situ.Mira menuju ke Emir manakala Rayyan duduk di sebelah Solihah."Macam mana awak boleh ada kat sini?"soal Mira."Abang Adam cakap dalam group.Eh!"dia menutup mulutnya."Awak dah makan?"Solihah mengangguk."Herm..ingatkan tak lagi.Jom temankan saya makan."ajak Rayyan.Solihah tersenyum."Alang,aku nak pergi cafe.Bolehlah nak beli apa-apa untuk Angah."kata Solihah."Ok."Dee mengukirkan senyuman."Erm..Dee aku ke tandas kejap."Firdaus pun mahu mengundur diri.Menyampah pula melihat kehadiran Adam."Ok."itu saja yang dibalas Dee.Nampaknya yang tinggal di situ hanya Adam,Dee,Mira dan Emir.Memandang Firdaus pun sudah berambus,Mira mengambil kesempatan ini."Alang,aku ada hal jap dengan Emir."Emir mengerutkan dahinya."Hal apa?"."Ikut jelah!!"Mira menarik lengan baju Emir.
Memang itu rancangannya.Tinggalkan Dee bersama Adam untuk membincangkan masalah mereka.Rasa janggal mula hadir.Adam duduk di tempat Mira tadi.Tiba-tiba,telefon Dee berdering."Alang!!!!"."Oi,kau kenapa Long?"soal Dee pelik."Korang kat mana?Asal rumah kosong?"Dee tersenyum.Adam terlihat senyuman itu."Ya Allah,maaflah Long.Kami dekat hospital ni."Fatin terkejut."Kenapa?Kenapa dengan Angah?"dia mula risau."Bukan Angah tapi Ian.Dia kena belasah.Kau duduklah rumah sorang-sorang dulu.Nanti kami balik."kata Dee."Herm...yelah.".
Dee meletakkan telefonnya di dalam begnya.Dia melihat Adam dan hatinya merasakan inilah masanya.Dee duduk di sebelah Adam."Adam."lelaki itu berdiri dengan niat mahu pergi."Tunggu.Adam,cuba kau cakap dengan aku.Kau ada masalah ke?"soal Dee."Masalahnya kau."jelas Adam."Aku?Apa aku buat?"Dee keliru.Adam penat dengan lakonan Dee.Dia beralih."Stop pretending Dee.Kau mainkan aku.Aku sayangkan kau.Tapi apa yang kau buat kat aku?Kau senyap-senyap dengan Firdaus,kan?"akhirnya Dee tahu apa masalahnya.
"Firdaus?Kau nak cakap aku main kayu tiga?How about Natasya?Bunga tu?Aku tau kau tak sukakan Natasya tapi kenapa sekarang kau makin dekat dengan dia?Siapa Natasya tu dalam hidup kau?Pengganti Maya?"mereka mula bertelagah."Ya.Dia pengganti kau.Lupakan yang kita pernah ada hubungan"Adam meninggalkan Dee.Gadis itu masih lagi marah.Air matanya ditahan ego.
THE MOON EMBBRASING THE SUN?
"Awak tak makan lagi?"soal Solihah.Rayyan menggeleng."Alolo..kenapa?"soal gadis itu lagi."Bila Adam cakap yang Ian masuk hospital,saya terus datang sini.Teruk jugak saya tengok dia."Solihah mengeluh."Kesian Angah."katanya.
Selang beberapa meja,Mira dan Emir pula mengadakan perbincangan mereka."Group?Group apa?"soal Mira hairan."Group bakal suami SIBLINGS🙌"Mira ketawa."Saya tau nama tu lawak.Saya yang buat group tu."mendengar kata-kata Emir,lagilah Mira ketawa."Awak nilah.Lawak gila."katanya.
"Eh,group tu ada jugak tau functionnya.Ha..macam sekarang."Emir tetap nak pertahankan kemahirannya."Yelah.".Mira mula terfikirkan sesuatu."Ha...Adam tak left lagikan group tu?"soal Mira."Kalau dia left,acane kami nak tau pasal ni."."Good!"Emir hairan."Kenapa pulak?"soalnya."Itu maksudnya dia masih ada perasaan lagi dekat Alang!"gadis itu tersenyum."Alang?Maksud awak Dee?"soal Emir lagi."Yelah.".
"Kalau saya jadi macam ni awak nangis tak?"soal Rayyan tiba-tiba."Awak ni..janganlah cakap macam tu."Solihah tidak suka dengan persoalan itu.Rayyan ketawa kecil."Benda macam ni kita tak boleh duga."."Yelah.Tapi tak payahlah macam mintak-mintak.Saya sayang awak tau."ayat terakhir itu diperlahankan.Saja tidak mahu Rayyan mendengarnya.
"Hah?Sayang jugak awak kat saya."merah padam pipi Solihah."Dah-dah.Makan ni."gadis itu menyelindungi rasa malunya dengan menyuapkan Rayyan.Mereka kelihatan sweet habis.Rayyan dan Solihah ketawa kecil.Tiba-tiba,Solihah terlihat Mira juga berada di situ."Eh,tu Emir dengan Miralah."kata Solihah sambil menunjukkan jari ke arah mereka.
Emir terlihatnya lalu mencuit Mira."Tu kakak awak."Mira berpaling.Mereka berbalas senyuman dan melambaikan tangan."Sweetlah saya tengok diorang.Sama padan."kata Solihah kepada Rayyan."Sweet?Kita?"soalan Rayyan tidak dilayan."Untungnya Achik dapat Encik Rayyan."Emir mula cemburu.
"Awak..suap saya lagi.Lapoo."acah-acah awek cendol pula Rayyan ni."Awak ni ada-ada jelah."gadis itu pun menyuapkannya.Kebetulan Emir melihat mereka.Rayyan seperti menunjuk kemanisan cintanya bersama Solihah.Emir mula berasa tercabar."Awak..tudung awak tak berapa betul.Biar saya betulkan."Mira pelik.Emir membetulkan tudung yang sudah betul itu.
Kali ini Rayyan pula yang terasa cabarannya.Bila Solihah menyuapnya,dia saja bergerak sedikit supaya ada kesan comot di mulutnya."Awak ni..makan macam budak-budak."gadis itu mengambil tisu lalu mengelap mulut Rayyan.Kening diangkat kepada Emir.
"Awak!jom selfie sama-sama."Mira pelik lagi.'Sejak bila awak.."."Senyum.."namun perempuan.Pantang nampan camera dengan filter lawa.Ditambah pula dengan sticker yang menarik hati.Herm..terus diam.Emir pula mencabar Rayyan bosnya.
Kali ni Rayyan mahu lagi bersemut dengan Solihah.Dia mengambil straw miliknya lalu masukkannya ke dalam gelas Solihah."Awak.Kenapa ni?"gadis itu kaget."Ala ..nk bersweet-sweet."matanya memandang Emir sedikit.Kebetulan pula makanan Emir dan Mira baru tiba."Ha..awak jom makan bersilang tangan tu.Yang macam pengantin tu."pelik-pelik benar permintaan Emir tapi Mira ikutkan saja.
Solihah perasan akan sesuatu."Awak berlawan apa dengan Emir?"Rayyan terbatuk.Mira pun menyedari sesuatu.Tangannya yang terbelit dengan tangan Emir diminta untuk dilepaskan."Awak nak buat apa ni?".
"Saya jeleslah bila awak kata diorang sweet so saya naklah jadikan kita ni pasangan lagi sweet dari diorang."Solihah ketawa mendengar alasan Rayyan."Awak nilah.You are sweet enough.Awaklah lelaki yang buatkan saya sedar yang cinta itu manis.Tak payahlah jadi diorang.Yes diorang sweet tapi ingat,kita lagi sweet.Ingat tak masa awak cakap kat satu office yang saya ni bakal isteri awak?Itu buktinya."mereka berdua berpandangan sambil tersenyum.
"Saya nak buat awak tahu betapa awak lagi beruntung bila ada saya."itu pula alasan Emir."Emir Shah,saya bencikan awak."Emir terkejut."Pada mulanya.Tapi lama-lama,awak buat hidup saya indah.Awak seolah-olah mengajar saya apa itu tabah dalam hidup.You're the only one my Emir."Mira menyusun ayat cantik bagi Emirnya."Gramatis!"mereka berdua ketawa.Setiap pasangan haruslah tahu kekurangan pasangannya agar mereka boleh melengkapi satu sama lain dan bukannya COMPETE EACH OTHER.
Mira melihat wajahnya melalui gambar yang Emir ambil tadi."Awak...tudung tak betul!"dia merungut.Lelaki itu mengarukan kepalanya yang tidak gatal itu.
To be continued
YOU ARE READING
SIBLINGS[F.A.D.S.A][COMPLETED]
Diversoswe're here,,, finally meet again, because of one things that make us meet back after a few years... to save someone that very special for us. here we are,, the siblings ~~~ "Mana papa?" "Kita kena selamatkan papa!" "Malaysia?!" "Kerja?" "Nak stay ka...