"Oh...Kawan ja.."mata Tok Mah melihat cucu-cucunya.Ain tersenyum."Saya Adam.Yang ni Rayyan dengan Emir."."Kawan jugak ka?"soal Tok Mah.Mereka bertiga ketawa."Kawan pun boleh."jawapan Emir membuatkan Mira ketawa kecil.Dee hanya menjeling Adam.
"Hampa tunggu sat nah,satgi Tok Wan baliklah.Tok nak pi buat ayaq sat."Tok Mah perlahan-lahan bangun lalu berjalan menuju ke dapur. Fatin, Mizah dan Dee cepat-cepat bangun mengikut Tok Mah.Cuma Ain, Solihah dan Mira yang melekat di situ. "Hei..anak dara dok dapoq!"tegur Tok Mah sambil berjalan.Apalagi,mereka pun turun ke dapur.
Fatin sedang membancuh air kopi sambil melihat suasana padi di luar rumah."Termenung jauh nampak." tegur Dee."Yelah.Takde dia kat sini.. kau tu orang dah ada,tak nak pulak." jawab Fatin memerli Dee. "Erm.. yelah." dia terus duduk kerana malas berbicara tentang Adam.
"Asal sini ka?"soal Tok Mah kepada Mizah."Asal memang Kedah.Tapi bukan area sini."jawab gadis manis itu."Area?"soal wanita 64 tahun itu."Kawasan tok."kata Solihah. "Oh.. kawasan.Maaflah tok tak reti sangat English-English ni.Apa dia tu, skiping?". "Speaking,tok."Ain ketawa mendengarnya."Ha..".
"Macam mana dengan papa hampa?" soal Tok Mah.Hal itu membuatkan mereka terdiam."Macam tulah."jawab Mira.Mizah menyedari perubahan di wajah mereka."Tok pun terkejut dengaq berita tu.Tak sangka.." tiba-tiba Mira mencelah."Tak.Papa bukan macam tu."dia memandang Tok Mah yang berada di sebelahnya. Mereka terkejut melihat Mira.Tok Mah menghelakan nafas lalu memeluk Mira."Tok tau. Takpa, mungkin apa yang berlaku ni ada hikmahnya."dia memujuk hati gadis itu.
Emir melihat panorama sawah padi."Cantik jugak tempat ni.Hilang stress kerja."Rayyan tersentak. "Hey.. hey..boss kau ada kat sini lagi tau." kata Rayyan.Emir ketawa kecil. Tiba-tiba,kedengaran dari jauh bunyi motor Tok Wan.Emir cuba melihatnya. Kelihatan seperti lelaki tua lingkungan 60-an sedang menaiki motosikal dengan kopiah putihnya berserta misai lentik seperti komander polis.Tiba-tiba,pandangan helang Tok Wan memandang Emir membuatkan dia terus gerun.
"Tok Wan dah balik."dia terus duduk sebelah Rayyan kembali.Ian mengerutkan dahinya."Pahal kau ni?"soalnya."Tok.."tiba-tiba.. "Assalammualaikum, Mah..."Tok Wan telah pun berada di depan mata mereka."Aik?Hampa ni sapa?"soal Tok Wan bila melihat mereka.Ian dan yang lain berdiri.
to be continued
YOU ARE READING
SIBLINGS[F.A.D.S.A][COMPLETED]
Acakwe're here,,, finally meet again, because of one things that make us meet back after a few years... to save someone that very special for us. here we are,, the siblings ~~~ "Mana papa?" "Kita kena selamatkan papa!" "Malaysia?!" "Kerja?" "Nak stay ka...