BAB 9

7.1K 227 13
                                    

"Mia jom makan"

"Hmm mama dan papa makanlah dulu, Mia tak lapar"

"Kalau lapar makan tau, mama tak nak Mia sakit"

Aku mengangguk. Mama menutup pintu bilikku.

"Mana Mia?"

"Dia tak nak makan. Macam manalah dia ada selera makan lepas apa yang terjadi"

"Kalau awak tak paksa dia, semua ni takkan jadi"

"Habis tu abang salahkan saya lah ni? Abang ingat saya suka ke paksa Mia tu? Kalau bukan sebab maruah keluarga kita dan keluarga Daniel tu saya tak suruh Mia gantikan Fira"

"Kan saya dah cakap, biar saya yang tunjuk muka bagitahu mereka"

"Abang cakap senanglah, semua ni salah Fira. Entah apa dalam kepala dia sampai buat benda bodoh macam ni"

"Fira pasti ada alasan kukuh, saya yakin itu"

"Alasan apa lagi bang? Bagilah alasan beribu pun semua tetap sama. Kesian Mia"

"Hmm... Dah lah makan"

Aku menghembus nafas panjang hadap balkoni. Sudah banyak kali Aqif telefon aku, aku takut. Aku takut aku tak mampu tahan sebak bila dengar suaranya nanti.

Kak Fira masih tidak hidupkan telefonnya. Di manalah dia sekarang.

Aku turun ke bawah, kelihatan papa dan mama. Aku cuba berlagak seperti biasa.

"Mama, papa", aku menyapa mereka.

Papa dan mama memberikan senyuman.

"Pasal sanding Mia dan abang Daniel tu cancel erh? Kita buat kenduri je. Boleh?"

"Yelah kalau itu Mia nak", kata mama.

"Maafkan papa Mia"

"No papa takdah siapa yang salah. Allah dah takdirkan nak buat macam manakan"

"Mia dah ada boyfreind ke sebelum ni?", soalan mama buat aku mengeluh.

"Ya ma, nama dia Aqif dah tiga tahun Mia kenal dia. Mia nak bawa dia jumpa mama dan papa lepas wedding kak Fira ni sebab dia nak kahwin dengan Mia tapi..."

Aku tidak dapat meneruskan ucapanku. Aku tewas dengan tangisan.

Mama terus mendakap aku erat.

"Maafkan mama Mia, halang kebahagian Mia"

"Its okay ma Mia cuba terima semua ni. Mia akan selesaikan sendiri"

Tangisanku redah.

"Kalaulah papa tahu..."

"No pa tak perlulah kita ungkit hal ni, Mia cuba untuk terima semua"

Mama melihat aku dengan mata berkaca.

Air mata aku seka.

"Kak Fira masih tak angkat call Mia", beritahuku.

"Papa tak tahu lagi macam mana nak cari Fira. Papa ingat nak buat report polis"

"No pa, Mia tahu kak Fira selamat sekarang ni. Dia just nak bersendirian dan Mia yakin kak Fira akan balik nanti"

Papa diam sebentar lalu mengangguk.

"Sudahlah, kalau bukan sebab Fira tu semua tu takkan jadi", kata mama.

Aku diam.

"Sekarang bukan masanya nak cari salah sesiapa, kita diam dan doa je semoga semuanya baik-baik Limah", tegur papa.

Mama turut diam.

*****

Setelah sehari menyepi daripada Aqif, aku beranikan diri menelefon dia.

"Assalammualaikum awak"

"Waalaikumsalam ya Allah Mia. Awak pergi mana ni?"

"Maafkan saya awak saya busy"

"Busy uruskan wedding kak Fira ke?"

"Ya awak. Saya minta maaf"

Saya minta maaf saya dah kahwin dengan lelaki lain.

"Its okay asalkan awak okay. Lega saya dengar suara awak tau, nak je saya datang rumah awak tapi saya sabarkan diri. Kitakan dah nak kahwin"

Aku menahan sebak.

"Awak kat office ke tu?"

"Tak, saya masih outstation ni. Bila saya dah balik kita jumpa ya? Miss you so bad baby"

"Saya... Saya pun rindukan awak"

"Mia are you okay? Kenapa saya rasa awak macam lain je ni?"

"Yes I'm okay. Awak janganlah risau, awak just fokus kerja awak ya?"

"Okay sayang. So mana kak Fira dan abang ipar awak tu?"

"Entahlah saya pun tak tahu, maybe dorang keluar"

"Hmm yelah. Nanti malam ni saya call awak sebab sekarang saya kena meeting"

"Okey bye"

"Bye baby. Love you"

"Love you too"

Aku pantas mematikan talian lalu menekup mulutku untuk menahan keluar bunyi tangisan.

Why Aqif? Kenapa saya?

"Mia..."

"Mama"

"Aqif ke tadi tu?"

Aku mengangguk lalu mengelap air mataku.

"Mia dah bagitahu dia?"

"Belum lagi ma, Mia takut nak bagitahu Aqif. Pasti dia kecewa dan Mia sayangkan dia mama"

Mama memeluk aku erat.

"Apa yang mama perlu lakukan untuk kembalikan kebahagian anak mama ni?"

Aku menghamburkan tangisan di bahu mama.

🌼🌼🌼
Sedih tak? Sya tulis crita ni pun mcm tak rela sbb sedih hahaha

AKU BUKAN DIA✔Where stories live. Discover now