Keesokan harinya aku bangun agak lambat yelah 'cuti' kan hehehe.
"Alamak dah pukul 8? Breakfast tak siap lagi"
Sofa di hadapanku kosong, Daniel tiada.
Aku mengalihkan selimut yang menutupi badanku tapi aku rasa macam tak selesa. Aku melihat punggungku di cermin, tembus! Darah haidku tembus pada seluar tidurku warna putih itu. Aku pantas melihat selimut dan tilam yang berbungkus itu. Lega takda yang kena.
Aku terus masuk ke dalam bilik air dan bersiap. Keluar saja, tilam aku kemas lalu turun ke dapur.
"Morning Mia"
"Err morning. Awak tak kerja hari ni? Sorry saya lambat bangun"
"Tak saya ambil half day hari ni lepas lunch saya masuk kerja. So awak dah okay?"
"Sakit sikit cuma tak macam semalamlah"
Semalam tak lena aku dibuatnya, tiap jam mesti aku terjaga sebab sakit senggugutku boleh tahan juga sakitnya.
"Good. Duduklah saya dah siapkan breakfast awak kan kurang sihat"
"Thank you"
Aku duduk lalu melihat hidangan dihadapanku. Roti bakar, bihun goreng, sosej goreng dan seteko air panas. Manakala di segelas susu dihadapanku.
Aku menghidangkan bihun dan sosej dalam piring lalu diserahkan pada Daniel dan untuk diriku juga.
Kami membaca doa makan.
Aku terangguk-angguk sambil mengunyah bihun goreng masakan Daniel.
"Sedap", komenku.
"Thanks", kata Daniel lalu mencapai secawan air panas.
"Tak sangka pula saya awak reti masak"
"Masak yang simple je sebab dulu saya sambung belajar kat oversea so sejak dari situ saya dah tahu masak sikit"
"Owh but wow awak study kat oversea, baru saya tahu"
"Semuanya sebab umi nak tengok saya berjaya. Ikutkan hati saya nak je sambung kat sini tapi kebetulan dapat tawaran kan. Umi tak nak saya lepaskan peluang"
Aku mengangguk faham, tak sangka Daniel sehebat itu.
"Yeah hidup kat sana sorang diri nak tak nak kena berdikari. Takda siapa yang nak saya harapkan"
"Betul tu", sokongku.
"Awak pula macam mana?"
"Saya masa belajar dulu tinggal kat hostel lepas tu tinggal kat apartment sewa dengan dua orang rakan saya. Saya pun macam awak juga kena berdikari, saya study kat USM nun jauh disana. Tak boleh nak harapkan family sangat"
Daniel mengangguk.
Lepas sarapan, aku membasuh pinggan dan naik semula ke bilik.
"Awak kerja ke hari ni Mia?"
"Ya sebab ada meeting penting yang perlu saya hadiri"
"Tapi awakkan masih sakit perut tu"
"Dah tak sakit sangat dah, kejap lagi okaylah ni Insyallah"
"Okay"
*****
Aku membuka peti sejuk. Tiada apa dah, bahan mentah pun tiada.
Aku beralih ke kabinet untuk melihat bahan kering untuk masakan.
"Banyak dah nak habis ni"
Aku naik dan bersiap ala kadar.
YOU ARE READING
AKU BUKAN DIA✔
RomanceDua beradik yang sentiasa berkongsi suka dan duka, Zafira dan Damia. Ada kisah yang berlaku disebalik kehidupan mereka tanpa mereka ketahui. Menjelang hari pernikahan Zafira yang gilang gemilang berlaku sesuatu perkara tidak diduga yang menyebabka...