BAB 39

6.2K 186 2
                                    

Tiga tahun kemudian.

Aku menghirup udara segar Malaysia di luar KLIA. Sudah lama aku tidak menghirup udara tanah kelahiranku.

Alhamdulillah sepanjang di London, kehidupanku kembali baik. Kesedihan yang selama ini membelenggu diriku sudah hilang. Namun kenanganku bersama dia tetap dalam ingatan dan biarlah aku simpan.

"Cik Mia"

Aku dikejutkan drngan kehadiran Fiya di situ.

"What? Fiya? Macam mana boleh ada kat sini?"

"Dato' suruh saya ambil cik Mia"

"Susah-susah je, papa pun sama. I dah bagitahu I boleh naik teksi balik rumah"

"Takpalah cik Mia lagipun saya rindu kat cik Mia ni"

Fiya membantu aku menarik bagasiku ke keretanya. Dulu satu saja bagasi yang aku bawa, bila dah balik Malaysia bertambah pula. Normallah bagi perempuan.

"Yelah tu. You apa khabar? Family you?"

"Alhamdulillah sihat. Cik Mia?"

"Better macam yang you nampak sekarang ni"

"Makin cantiklah siap berhijab lagi, alhamdulillah"

Aku ketawa lalu menjeling manja.

"Ada-ada jelah you ni, hidayah Allah dah sampai Fiya"

Kami masuk ke dalam kereta, Fiya memandu aku pula duduk disebelahnya.

Alhamdulillah aku bertambah tenang di London bila aku berubah ke arah muslimah yang sebar yang tahu dalam menutup aurat. Pakaian ku dulu yang agak ketat itu sudah selamat dibuang digantikan dengan outfit yang sopan dan longgar. Kepalaku juga sudah ditutup sepenuhnya dengan hijab. Aku betul-betul sudah berubah dan aku harap ia berterusan.

"Cik Mia terus saya hantarkan balik ke rumah ke?"

"Yes Fiya I penat nak singgau lagi. Dalam otak I ni tilam nak tidur"

"Okay"

Aku berubah seperti ini pun setelah berkenalan dengan seorang mualaf perempuan di London. Tapi dia bukan seperti mualaf sebab pakaiannya yang labuh menampakkan umat Islam wanita sebenar. Pengetahuannya juga meluas pasal Islam mengalahkan aku yang sememangnya Islam sejak lahir.

Flashback.

Di hadapan mataku terlihat seorang perempuan bertudung labuh terduduk kesakitan. Dia seperti kena langgar sesuatu, barangannya sudah jatuh. Aku pantas mendapatkannnya.

"Miss are you okay?", aku membantunya berdiri.

"I am okay thank you"

"What happened miss?"

Aku bantu dia untuk duduk lalu barangannya yang berterabur iaitu buah buahan aku masukkan ke dalam beg plastik.

Aku menghulurkan plastik tersebut lalu duduk disebelahnya.

Wanita itu tersenyum lalu mengucapkan terima kasih. Raut wajahnya menunjukkan dia bukan orang Malaysia dan berumur dalam lingkungan 30-an.

"My wallet was taken by a pickpocket. I noticed when my wallet was in his hand. I chased him but I fell down there"

"Really? I'm sorry for what happened to you", ucapku dengan muka simpati.

"Thank you but its okay. By the where are you from beautiful lady?"

"Thank you and I from Malaysia"

"Are you Islam?"

"Yes yes I am Islam"

"Assalammualaikum, my name is Saherah. I just convert to Islam in 5 years"

Kami berjabat tangan.

"Waalaikumsalam. I am Mia. Owh really so welcome to Islam Saherah. Congratulation"

Aku peluk Saherah tanda menyambut dia atas kemasukannya ke agama Islam. Alhamdulillah bertambah umat Islam.

"Thank you Mia"

"Are you from London Saherah?"

"No, I am from Australia. I came to London because of migration"

Aku mengangguk.

"How about you Mia?"

"I came here to find peace of life because I had a lot of things that made me sad", aku menunduk.

"We have Allah. He always give us a peace, why you did'nt pray to Allah?"

"I've tried it but I still failed to get peace in my heart"

Saherah senyum lalu menggenggam tanganku.

"We are muslim that believe to Allah, you tried pray to Allah to give you a peace but did you do some effort to get it? Let us know that prayer should be together with our efforts"

Aku mengangguk, rasa malu.

"I'm sorry Mia if my words make you uncomfortable. I have no intention of interfering you matter"

"No Saherah what you said is true. I just pray but did'nt do some effort for the same time"

Ya apa kata Saherah itu betul, mungkin itu adalah sebab Allah masih menguji aku dan masih tiada ketenangan dalam hati.

"You're a good lady, Insyallah you'll get what you want"

"Insyallah. I think there's a sense of my coming here to see you. Can you help me?"

Saherah tersenyum, dia murah dengan senyuman.

"I am an ordinary woman too and a convert. I do not think I can guide you, but I will introduce you to the better one, my teacher"

"No Saherah, I feeling comfortable with you and I know you can teach me for me get my peace with the true way. The way with Allah's redha"

"Insyallah Mia, so now we are freind?"

"Yes yes"

End flashback.

Sejak pertemuan itu, aku mula akrab dengan Saherah. Dia banyak membantu aku menjadi muslim yang lebih baik daripada sebelum ini.

Kedatanganku London pada mulanya adalah untuk bersiar-siar lupakan kesedihan ternyata bertukar. Di sana aku belajar apa sepatutnya aku lakukan dalam Islam sebenar.

"Assalammualaikum mama? Papa? Mia dah balik ni"

Bagasi aku tarik untuk masuk ke ruang tamu. Rindunya kat keluarga kecilku ini, selama tiga tahun di London kami hanya berbual melalui telefon saja.

"Waalaikumsalam. Ya Allah Mia! Anak mama dah balik"

Tubuhku dipeluk erat.

Mama melihat tubuh badanku dari atas ke bawah lalu semula sambil memegang kedua lenganku.

"Mama? Apa tengok Mia macam tu?"

"Mia dah banyak berubah, alhamdulillah sayang"

"Ya ma, Mia kat sana bukan dapat ketenangan je malah dapat hidayah. Tapi semua atas pertolongan seorang insan kat sana"

"Alhamdulillah baguslah tu. Sejuk mata mama ni memandang anak gadis mama macam ni"

"Selama ni tak sejuk ke mata mama memandang Mia?", usikku.

"Sejuk juga tapi kali lagi sejuk macam ais"

Aku dan mama ketawa.

"Papa mana ma?"

"Kat office lagi"

"Mama dah masak ke? Mia rindu nak makan masakan mama"

"Jom. Mama dah prepared awal-awal tadi. Mama masak nasi minyak dan rendang daging"

Mataku bersinar-sinar lalu menuruti langkah mama ke dapur.

🌼🌼🌼
Okay Mia dah balik. Stay tuned tau utk ketahui apa yg jadi kat Mia lepas ni

AKU BUKAN DIA✔Where stories live. Discover now