Aku mengemas tilam lalu berdiri.
Aku berkira-kira dalam minda, hubunganku dengan Daniel dalam proses menjadi suami isteri sebenar.
Aku pula sudah berikan dia peluang dan beritahu dia yang aku cuba bukakan hatiku untuk terima dia. Kami dalam proses untuk merapatkan hubungan.
Jadi maknya kami kena tidur sekatillah lepas ni? Dia tidak tidur lagi atas sofa? Aku memejamkan mataku. Arghhh aku tak sedia lagi dalam soal itu!
"Amboi jauhnya termenung. Fikir apa tu?"
Suara dan nafasnya begitu dekat ditelingaku. Aku kakukan diri risau apa-apa terjadi, Daniel begitu rapat dibelakangku.
"Err takda apa"
"Hodoh sangat ke muka saya ni sampai tak nak tengok?"
"Tak. Mia kan tengah kemas tilam ni"
Bahuku dipegang lalu dipusing menghadap dia.
Aku memandang lehernya sebab aku tak boleh pandang matanyna, jantungku semakin berdebar. Dub dab yang kencang membuat aku tidak keruan.
Daguku disentuh untuk mendongak memandang wajahnya.
"Awak ke... kenapa ni?"
"Sejak bila awak gagap ni? Blushing macam ni?"
"Mana ada"
Muka Daniel didekatkan ke wajahku tapi tanganku menahan dadanya. Hujung hidung kami bersentuhan, air liur aku telan sungguh kesat.
"Hmm Mia nak tidur. Good night"
Aku pantas naik ke atas tilam lalu masuk ke dalam selimut. Daniel pula mengambil tempat disebelahku.
"Eh kenapa awak..."
"Shhh lupa ke yang kitakan cuba untuk bahagia dalam perkahwinan ni dan awak sedang belajar terima saya"
"O... okay. Tidurlah"
"Selamat malam"
Aku tidur menghadap siling. Serba salah nak tidur membelakangi dia dan lagilah tak kena jika aku tidur mengiring menghadap Daniel. Langkah selamat tidur tegak hadap siling.
'Okay Mia just sleep'
Mataku yang sudah pejam dengan sekelip mata tercelik semula. Aku melihat ada tangan memeluk pinggangku.
"Err awak. Tangan awak ni kenapa ni?"
"Tak selesa ke?"
Aku mengangguk perlahan.
"Kitakan belajar untuk jadi mesra so kenalah biasakan diri awak tu untuk terima apa yang saya buat"
"Ya tapi saya hmmm tak sedia lagi nak buat 'benda' tu"
Daniel menguntumkan senyuman.
"Saya faham dan saya takkan paksa awak pun untuk berikan hak yang itu. Jangan risau okay, tangan saya ni just kat sini je tak buat lebih-lebih. Don't worry okay?".
Aku mengangguk saja sambil menggenggam selimut.
"Dah, tidur dengan tenang ya", kata Daniel lalu memejamkan matanya.
Aku turut memejamkan mata dengan hati yang gusar dan sempat berdoa semoga esok pagi tak jadi apa-apa.
*****
"Awak bangun"
Bahu Daniel aku sentuh .
"Subuh dah ni awak, nanti lambat"
"Hmm yelah"
"Awak pergilah mandi, Mia solat dulu"
"Eh wait. Tunggu saya kita solat jemaah"
Aku mendengarnya dengan senyuman. Pertama kali sepanjang kami berkahwin dia mengimamkan solatku.
Usai baca doa lepas solat aku berura-ura untuk bangkit tapi tanganku ditarik menyebabkan aku terduduk semula.
Aku melihat Daniel dengan muka hairan.
"Salam mana?"
Tangannya dihulurkan.
"Sorry"
Aku nenyambut tangannya lalu tunduk.
"Mulai hari ni kena salam tau"
"Okay"
Aku turun ke bawah melihat mama yang sedang menyiapkan sarapan.
"Morning mama"
"Morning sayang. Have a sit. Daniel mana?"
"Kat atas bersiap nak ke office. Sorry ma Mia tak sempat tolong mama but... lunch ni Mia yang masak erh"
"Okay no problem"
Papa dan Daniel muncul yang sudah siap berpakaian pejabat.
Mama menghantar papa ke hadapan untuk pergi ke pejabat.
"Take care pa"
"Okay but don't forget your promise. 5 days left", usik papa.
"Okay bos!"
Mereka ketawa.
"Saya nak gerak ke office dulu, anything just call me okay?", kata Daniel sambil memakai sut hitamnya.
"Okay bye"
"Salamnya mana?"
"Opss sorry!"
Aku tunduk menyalam tangan Daniel dan Daniel mengusap kepalaku.
"Take care", pesanku.
"You too"
Aku dan duduk santai diruang tamu.
Mama ralit dengan majalahnya dan aku menonton tv."Mia?"
"Yes ma?"
"Mama nampak hubungan Mia dan Daniel dah lebih baik macam suami isteri sebenar. Anything happened?"
"Owh tu... Abang Daniel dia tak nak teruskan perpisahan dan dia minta supaya Mia bukakan hati Mia ni untuk dia"
"Jadi Mia okay?"
"Okay ma, Mia pun nak cari kebahagian lepas apa yang berlaku, maybe bahagia tu dengan abang Daniel. Siapa tahukan dia memang jodoh Mia"
"Alhamdulillah, mama pun rasa kamu berdua akan bahagia. Mama boleh nampak Daniel tu macam mana, dia memang sukakan Mia. Tiga tahun dia tunggu Mia tau"
Aku menguntumkan senyuman.
"Insyallah ma, doakan Mia erh"
"Always sayang"
Aku mendapatkan mama lalu bahunya aku peluk dari belakang.
"Sayang mama. Sangat!"
Mama mengusap pipiku.
"Tapi..."
"Tapi apa?", soal mama.
"Mia takut kalau kak Fira datang dan nakkan abang Daniel semula. Mia takut jika masa tu Mia dah sayangkan abang Daniel. Mia juga sayangkan kak Fira", suaraku mengendur.
"Takda apalah sayang. Insyallah semua takkan berlaku yang macam Mia cakap tadi. Just enjoy your happiness with him"
Aku mengangguk perlahan.
I hope so ma.🌼🌼🌼
I trying to finish this story. So maybe dlm bbrapa bab je lagi , cerita ni akn habis. Tq for reading gaisss!
YOU ARE READING
AKU BUKAN DIA✔
RomanceDua beradik yang sentiasa berkongsi suka dan duka, Zafira dan Damia. Ada kisah yang berlaku disebalik kehidupan mereka tanpa mereka ketahui. Menjelang hari pernikahan Zafira yang gilang gemilang berlaku sesuatu perkara tidak diduga yang menyebabka...