Podejmę trochę trudny temat i chyba bardzo delikatny ale może jest on właśnie tutaj potrzebny...Gwałt - to horror i traumatyczne przeżycie dla kobiety. Nagle zawala się cały świat. Nagle staje ona w obliczu bardzo ciężkiego i trudnego doświadczenia. Gwałt to krzywda, której nie da się zapomnieć ani niczym usprawiedliwić.
Wiadomo, że powrót do tak zwanej normalności trwa latami, czasami kobiecie nie udaje się w ogóle zaufać na nowo i zrozumieć, dlaczego tak się stało. Wyjście z tego rodzaju traumy to prawdziwa walka z samą sobą o zaufanie do innych, do świata i do siebie samej.
Jak można pomóc dziewczynie wrócić do świata normalności po tak trudnym dla niej doświadczeniu. Literatura przedmiotu definiuje gwałt jako groźbę, siłę fizyczną lub zastraszanie w celu uzyskania seksualnej relacji z drugą osobą wbrew jej woli. Intencją gwałtu jest upokorzenie i zdegradowanie ofiary przez użycie seksu jako narzędzia dla wyrażenia przemocy, siły i agresji. Innymi słowy, gwałt to cios w ciało i duszę.
W takim przypadku obecność, ciepło, zrozumienie najbliższych jest najważniejsze. Kobieta musi czuć, że nie jest sama, że nikt jej nie wini za to co się stało. Musi czuć się bezpieczna w każdej chwili i w każdym miejscu, więc musimy zadbać o jej komfort psychiczny. Jeśli chce o tym rozmawiać nie uciekajmy od tematu, to trzeba przepracować, a najlepiej, gdy obecny jest tu ktoś bliski. Jeśli jest naprawdę źle udajmy się po poradę do dobrego specjalisty - psychoterapeuty. Istnieją specjalne ośrodki dla ofiar przemocy oraz dla ich najbliższych. Tam uzyskamy pełną podpowiedź jak pomóc takiej osobie.
Pamiętajmy bowiem, że nie ma jednej reakcji na gwałt, tak samo jak nie ma jednej uniwersalnej metody na pomoc takiej osobie.
Rodzina, znajomi – jak wspierać osobę zgwałconą?
Jeśli jesteśmy przyjacielem, krewnym lub choćby znajomym osoby, która został zgwałcona, powinniśmy skupić się na wspieraniu, fizycznym kontakcie (jeśli skrzywdzona osoba wyraża zgodę) – może to być: przytulanie, głaskanie po plecach, a także mówienie łagodnym, kojącym głosem (lub stanowczym – jeśli przekonujemy, że osoba jest już bezpieczna i to nie była jej wina).
Zamiast słów „nie płacz" może warto spróbować powiedzieć „płacz, krzycz". Bywa, że podczas gwałtu sprawca zabrania ofierze krzyczeć, zakrywa jej usta i grozi. Dlatego warto jest dać osobie przyzwolenie do wyrażenia swych uczuć, pozwolić na „wylewanie" wraz z łzami strachu i poczucia krzywdy.
O czym warto pamiętać zanim pójdziemy na imprezę:
#1im nas więcej, tym bezpieczniej. Nie idziemy na dyskoteki, imprezy czy bale same! Zawsze postarajmy się być w towarzystwie przynajmniej jednej osoby, z którą będziemy przebywać aż do końca imprezy;
#2 przed wyjściem poprośmy kogoś znajomego, kto nie idzie z nami świętować, by następnego dnia zadzwonił do nas o określonej godzinie, by sprawdzić, gdzie się znajdujemy;
#3 podczas imprezowania zawsze trzymajmy swój napój w zasięgu wzroku, przed sobą. Nawet 3 sekundy nieuwagi mogą skutkować wrzuceniem pigułki gwałtu do naszej szklanki;
#4 nigdy nie pijmy czegoś, co zostało nam zaoferowane przez drugą, nieznajomą lub słabo znaną osobę. Nawet łyk „poprawionego" napoju może wywołać reakcję;
#5 do klubu wchodzimy i wychodzimy w takim samym składzie. Nikt nie zostaje, nikt nie wychodzi z „nowymi" znajomymi.
Co powiedzieć?
Bardzo istotne jest, by po prostu być dla tej osoby. Stać się jej bezpieczną, wpierającą przystanią, która pomoże i ochroni. Zamiast oceniać, pytać, co ta osoba robiła, jak się ubrała, jak się zachowywała, ważniejsze jest, by powtarzać jej raz za razem:
CZYTASZ
"without love"
RomancePo kilku zdarzeniach ona dowiaduje się, że on nie jest zwykłym chłopakiem, lecz chłopakiem z masą kłopotów i problemów, czy to dobry pomysł ładować się w związek z chłopakiem spod ciemniej gwiazdy, mając masę własnych demonów. --- Lydia Cross spędzi...