من فترة كلّمت صديقى أ/ محمد ابراهيم مصمم البوسترات بتاعة قصصى وبقوله على فكرة جديدة فى مجالى هقدمها فى الفترة الجاية وهتكون ظريفة شوية بالنسبالى ، والفكرة كانت كالآتى ..
إنه يصمملى قناع معيّن و اظهر بيه دايماً ومااظهرش بـ وشى تماماً ، و يبقا القناع دى زى رمز او علامة مميزة ليا بتميزنى عن باقى الكتّاب ، محمد وافقنى الرأى جداً والفكرة عجبته جداً و قررنا ننفذها ..
اليوم اللى بعده محمد اشتغل فى تصميم القناع ولما خلص بعتلى التصميم ونزلت نفذته فى نفس اليوم وكان جميل جداً ، بعدها بأسبوع نزلت بوست ع الفيس وقولت فين إن حصلّى حادثة ووشى اتشوّه وملامحى باظت ، ومفيش اى عمليلت تجميلية نفعت للأسف ، فاانا مضطر ألبس القناع دة عشان اخبى وشى من الناس ومحدش يخاف مني ، و الموضوع كله هزار اصلا وانا محصليش حادثة ولا حاجة انا بس مش عايز اظهر بـ وشى تانى وهظهر بالقناع دايما ، ابتديت ألبس القناع دة و اتصور بيه صور مرعبة ومن بعدها محدش شاف وشى نهائى بالرغم ان وشى سليم ومفيهوش اى خدش ، استمريت بالقناع دة لمدة 4 شهور تقريباً لدرجة انى نسيت ملامح وشى وبقيت بلبس القناع دة ف كل حتة ف الشارع وف الشغل وكله فاهم انى عملت حادثة ووشى باظ ، مرت الأيام وانا ع الحال دة لحد ما جه اليوم اللى استقبلت فيه ع الرسايل على الايميل بتاعى ، وكانت الرسالة من قناة تليفزيونية مشهورة حابين يعملوا لقاء معايا بعد ما سمعوا باللى حصلّى ، كنت متردد شوية بس وافقت بعدها و ادونى ميعاد اكون متواجد فيه فى القناة ، والميعاد كان بعد 20 يوم ، وافقت عادى بس كان عندهم طلب غريب !!
لما حبيت اعرف الطلب دة اتصدمت جدا من رد فعلهم ، والطلب بتاعهم كان أنهم حابين يعملوا اللقاء دة من غير القناع ، يعنى اظهر بـ وشى عادى ، ايييه دة ازاى بس ؟ طب انا وشى مش بايظ وسليم ، وهما فاكرين ان وشى بايظ ومحروق ، ومينفعش ارفض اللقاء لأن دى خطوة كويسة جدا بالنسبالى وفى نفس الوقت بالنسبالهم القرار مينفعش يرجع ان ميعاد البرنامج اتعرض للجمهور وكمان عملوا برومو للحلقة ، دة غير انى معنديش حجة اقولهالم عشان أفلت من الحوار دة ، حسيت انى تعبت نفسياً ومبقتش قادر افكر ، طب انا ليه عملت كدة من الاول؟ ليه كدبت ع الناس ، اتصرف ازاى دلوقت و اظهر بـ وشى المشوّه ؟ افكار مجنونة تيجى وتروح ف بالى ومفيش فكرة ثابتة ، اتصلت بصديقى محمد إبراهيم وحكيتله اللى حصل ..-بس ازاى ياابنى هتظهر للناس وانت وشك مفيهوش حاجة ؟
=والله مااعرف انا متصل بيك عشان نشوف حل.
-انت فكرت ف حل؟
=فكرت ومالقيتش.
-طب والعمل؟!
=ينفع تطلع انت مكانى؟
-لأ طبعاً.
=لييييه.
-مينفعش طبعا انت بتستهبل!
=ياعممممم هما كدة كدة نسيوا شكلى ومحدش فاكره ، هيفتكرونى كبرت ولا حاجة لما تطلع انت !
-يابنى انت فاكرها بالساهل كدة؟ انا عندى 35 سنة وهيبان على وشى ملامح الكُبر.
=لا مش باين انت وشك صغير.
-دة غير انهم هيطلبوا انك تحكيلهم قصة لايف ، احكيها ازاى انا ؟
=طب والحل انا مش عارف اعمل ايه!
-خايف اقولك على حل تزعل مني.
=حل ايه قول !!
-هتزعل؟
=لا ياعم قول بس.
-الحل إنك تبوّظ وشك.
=ناااعاااااام ؟؟؟؟؟؟ انت بتهزر صح؟
-لأ
=لأ ازاى انت بتهزر والله انا مستحيل اعمل كدة .
-ياعم اسمع الكلام بس وكله هيتم تحت عملية جراحية مؤقتة ومش هتحس بحاجة ، وكمان بعد الحلقة هترجع لطبيعتك بعملية تانية ، مش هيحصل فيك اى حاجة هى بس مجرد حاجات وهمية.
=انت متأكد من اللى انت بتقوله دة؟
-ايوة ياعم ومستعد انزل معاك من بكرة نعمل الموضوع دة.
أنت تقرأ
مجموعه قصص رعب(عالم أحمد طارق)
Horrorكل خميس من كل إسبوع الساعه 12 بعد منتصف الليل في قصه جديده💛🌼 قصص رعب يتضمنها الواقع☠ الأكونت الشخصي للكاتب💛 https://www.facebook.com/profile.php?id=100005698563137