كانت نظرتها اليه فيها من الالم ما يكفي العالم بأثره ويزيد عليه ولكن بماذا يفيد وها هي للمرة الثانية ترضخ لقدر لا تعلم الي اين يؤدي بها ... ففي المرة السابقة كانت ظروفها وظروف عائلتها من جعلها يرضخ للموافقة علي زواج من رجل لا تعرفه حاولت بقدر المستطاع ان تنسي انها لا تحبه وان تتقبل فكرة انها معه مثلما يجب ان تكون ولكن ما كانت النتيجة فقد دفعت الثمن اغلي منما كانت تتصور ... قتلها في كرامتها كأنثي في كبريائها وجعلها تري خيانته التي كانت تسمع عنها فقط بعينيها ... وها هو القدر يعيدها الي نفس الطريق فها هوي توافق علي نفس المصير ولكن هالمرة الظروف ليست تخصها هي فقط بقدر ما تخص تلك الصغيرة التي تجلس علي بعد خطوات منها تشاهد الرسوم المتحركة وتضحك معها وصوت ضحكتها يعلو ويملئ جدران البيت... لتجد صوته يدور براسها ...
" بعرف ان اللي عم اطلبه كتير صعب عليكي تتقبليه ... كيف تقبلي تكوني زوجة مشان قصة متل قصتنا هي ... بعرف ما فيكي تربطي اسمك باسم رجال ما بيجمعك فيه شي لكن مشان تالي ... تالي اللي انتي بتعرفي قد ايش هي مرتبطة فيكي ... كيف تكسري قلبها الصغير وتقتلي فرحتها بعد ما شافتك وحكيتك ونامت بحضنك ... تالي اللي ما ضحكت متل ما ضحكت معكي اليوم من شي سنتين هلا رجعت متل ما كانت ... شو بدك يصير فيها " ...
كانت تجلس تنتظره ليخرجوا معا ليتمموا اجراءات ذلك الزواج حتي تستطيع ان تكون معهم في البيت دون اي قيود او تحفظات عندما حدثت نفسها وعيناها مثبته علي تالين ...
نفسها : ايه اللي انتي بتعمليه دا ...
رودينا : بعمل ايه ...
نفسها : ليه وافقتي وما رفضتيش ... ازاي تقبلي علي نفسك حاجة زي دي ...
رودينا : كنتي عايزاني اعمل ايه ... وانا لوحدي وكل الدنيا ضدي...
نفسها : بس انتي عارفة انه مش بيحبك ... لا بلاش دا مش بيطيقك اصلا يبقي ازاي تقبلي الوضع دا ...
رودينا : قبلت عشانها ...
نفسها : عشانها ... هجي الوقت اللي تكبر فيه وتعرف الحقيقة والا انتي متخيلة انهم هيفضلوا ضحكين عليها كدا كتير ومش هيعرفوها ان امها ماتت وان انتي مش امها ... فوقي رودينا قبل ما الفأس تقع في الرأس وترجعي تخسري ...
بنبرة حزن وانكسار ...
رودينا : اخسر وانا فاضلي ايه ما خسرتوش ... شبابي واحلي ايامي اللي ضاعت مع اكرم بيه وانا كنت فكراه بيحبني او علي الاقل بيحترمني طلع لا بيحبني ولا بيحترمني ومعريني قصاد الزبالة اللي كان بيعرفهم ...
نفسها : تقومي توافقي علي جوازة بالشكل دا ...
رودينا : عارفة انه غلط لكن اعمل ايه ... البنت محتجاني جنبها ومش هقدر اكون معها باستمرار من غير ما حد يبصلي بطريقة غلط او يفكر فيا تفكير مش كويس غير كدا ...