selepas solat isyak.aku terus naik kebilik dengan alasan penat.
aku melihat maklumat yang telah aku kumpulkan. sekarang masa untuk aku kenal dengan lebih dekat. aku memegang satu persatu-satu kertas yang ku lekatkan.
"kita mulakan dengan yang paling lemah.."tanganku terhenti pada maklumat syahir rial.
aku melihat alamat rumahnya. hmm tak jauh daripada taman perumahan aku what a surprise. aku mengukirkan senyuman herot.
***************************
7 PAGI, 13 DECEMBER 2017seperti biasa selepas solat subuh aku akan berjogging dan kali ini aku ubah jarak yang selalu aku lakukan. kali ini aku berjongging sehingga ke alamat yang tertera di telefon bimbitku.
aku memerhati rumah yang tersegam indah didepanku.
aku meletakkan cctv kecil yang ku pinjam daripada wilson. thank god aku ada kawan macam dia.
aku sambung berjongging. itu baru permulaan. aku tersenyum sinis.
sambil aku melekapkan earphoneku ke telinga.
"hello wilson...dapat tak aku dah pasang.."
"yeah...i got it.."
"ok..nanti aku akan pasang kat dalam rumah dia pula..and one morething cctv tu sekali dengan bunyi ke?"
"hello this is wilson of course cctv wa ada bunyi sekali bukan setakat boleh rakam je ok....but wait macam mana lu mahu pasang itu cctv dalam rumah dia.."
"itu biar aku uruskan.." aku mematikan talian dan sambung senamanku.
aku kena mempersiapkan mental dan fizikal aku dan yang paling penting kekuatan aku.
aku pulang ke rumah dengan bau peluh yang masih melekat di badan aku melangkah masuk kedapur mencari air sejuk.
aku membaca nota yang dilekatkan menggunakan magnet di pintu peti sejuk.
airel mama dah buat sarapan bawah tudung saji..mama pergi kerja dulu..
p/s jangan lupa bagi adek kamu makan 😘
~sayang mama~
selepas membaca nota yang mamaku tinggalkan aku membuka pintu peti sejuk dan mengambil air mineral ku teguk.
adek. aku tersenyum herot.
"hazel..hazel..." aku memanggil adekku itu. tanganku lincah mengambil makanan adekku dan ku goncang-goncang sambil memanggil nama adekku.
hazel bangun dari sofa dan berlari ke arahku.
"meow..meow.."
"ye..ye abang nak bagilah ni..sabar..tapi dengan satu syarat hazel kena tolong abang.."
"meow..meow..."
"ok macam tulah adek abang"
aku mula mengisi makanannya kedalam mangkuk khas yang ibuku sediakan untuk anak tersayangnya.
aku membelai adekku yang khusyuk dengan makanannya. ya aku tahu nampak bodoh je cakap dengan kucing. macam dia faham cakap aku but aku dengan dia macam adek beradik 'kandung'. jadi aku boleh tahu apa dia nak dan semua yang dia rasa.
"hazel tolong abang tau nanti.."
hazel yang khusyuk makan berhenti dan membalas sebelum menyambung kembali menelaah.
10 MALAM, 13 DECEMBER 2017.
"hello wilson..apa perkembangan.."
"his acting like usual takde apa yang suspicious..but wa rasa dia ada pasang cctv kat kawasan rumah dia..but im not sure yet.."
"cctv.." aku tersenyum herot sambil jari-jari kasarku mengurut daguku. berhati-hati juga mamat ni. mungkin dia ada banyak musuh atau mungkin banyak sangat perempuan simpanan dia yang serang rumah dia.
"takpe yang tu biar aku confirm kan nanti kau jangan risau.."
"hmm ok..yeah! almost forgot wa boleh connect kan cctv tu pada computer lu.."
"oh..that's sounds great.."
"ok..sekarang lu bukak computer lu..wa hantar data.."
"ok.." aku menukar kedudukan pada komputer.
tap2 tap2..
"dapat tak?" soal wilson.
"good..aku dapat..thanks bro.."
"ok then.." talian dimatikan oleh wilson.
aku melihat daripada camera cctv kereta yang dipandu syahir rial keluar daripada rumah.
YOU ARE READING
5 PENDOSA
Mystery / ThrillerZairel dibesarkan oleh ibunya tanpa mengetahui siapa bapanya. Ketika zairel menginjak 18 tahun zairel baru mendapat tahu bahawa ibunya telah dirogol oleh 5 orang lelaki dan antara 5 lelaki tersebut adalah bapanya. Zairel betekad untuk mencari perogo...