Aku memakai baju formal. kecut juga telur ni menahan gementar nak bertemu ibu bapa si qaisara aisyah. Peluh yang menitik di tepi wajahku kesat.
Rilek zairel rilek gumamku sendiri untuk menyedapkan hati.
Ini pertama kali dalam sejarah okay aku nak masuk minang anak dara orang gila kau tak seram.
mama mengetuk pintu bilikku.
"rel dah ready ke?" soal liana yang mengintai dibalik pintu bilik zairel.
"ma..okay tak baju zairel?"
liana mendekati zairel dan membetulkan collar baju anaknya itu kemudian beralih pada rambut anaknya.
"more handsome like usual.." jawab lian sambil mengukirkan senyuman kepada anaknya zairel.
sekitika liana serasa pantas waktu berjalan baharu sahaja dia melihat anaknya belajar berjalan, menemani anaknya mengayuh basikal untuk kali pertamanya, mengajar anaknya membaca dan bermain sorok sorok bersama anaknya.
kini anaknya sudah ingin mencari pasangan hidupnya. tak semena airmata liana jatuh.
zairel yang menatap mamanya terkesima melihat airmata yang berguguran.
"ma..are you okay.."soal zairel
liana mengangguk dan dikesat airmatanya.
zaridt masuk dan memeluk liana.liana menyambut pelukan zaridt. tangnnya merangkul pinggang zaridt dan pipinya diletakkan di dada bidang zaridt sambil memandang anaknya bersama senyuman tanpa sebarang kata
"mama kau okay je.. cuma dia sedih anaknya dah nak kahwin, dah besar itu je..nampak gaya papa kene buat barulah..yedok?" zaridt bergurau sambil memandang liana.
liana menolak pipi zaridt. malu.
zairel menngeleng kepalanya dengan gelagat mamanya.
"sebab tu ke mama nangis...mama" zairel menjawab sambil memeluk mamanya.
"mama jangan risau zairel...mama tetap yang pertama di hati zairel..mamakan ratu hati zairel." dicium ubun ubun mamanya.
zaridt menolak kepala zairel.
"bini papa..." zaridt menarik liana dari pelukan zairel
liana tertawa sambil menggelengkan kepalanya.
***************************************************
RUMAH QAISARA AISYAH
seperti adat adat melayu yang biasa membawa sedikit buah tangan untuk merisik. keluarga zairel disambut dengan penuh ramah dan tamah oleh bapa qaisarah.
liana terpepam bercampur gembira apabila melihat gerangan didepannya. dia adalah teman sewaktu di pusat pelidungan dahulu.
"zahrah!.." naik satu oktaf melihat temanya itu
"liana.. ya allah berjumpa juga kita akhirnya"
liana dan zahrah memegang tangan, melompat gembira dan berpelukan setelah sekian lama tidak bertemu.
3 orang lelaki de hadapan mereka tidak dihiraukan.
mereka bertiga menggelengkan kepala. girl will be a girl.
"dah jom jom masuk.." jemput zahrah sambil menarik tangan liana.
zahrah menjerit daripada ruang tamu menyuruh anak perempuannya qaisara aisyah membuat air.
liana dan zahrah sudah hilang daripada radar kerana ralik berbual kerana itu suami zahrah johan terpaksa memulakan pertanyaan
"ada hajat apa datang ke sini?" soal johan kepada zaridt
"hajat dia anak teruna kami ni nak masuk meminang anaknya encik..."
"johan.."
"ye benar anaknya encik johan"
qaisara aisyah keluar daripada dapur dan di hidang air kepada tetamu namun wajahnya tiada senyum.
zairel memandang qaisarah aisyah dan mengukirkan senyuman namun tak dibalas.
sejujurnya qaisarah aisyah gembira dengan kehadiran zairel nafri. namun hatinya masih sedikit sakit kerana selama ini dia angganp dirinya dilayan seperti tunggul.
qaisara aisyah bangkit ingin melangkah masuk kedalam biliknya namun deiseka ibunya.
"qai nak pergi mana?"
"masuk bilik bu.."
"duduk dulu jp diorang nak bincang sikit ni"
qaisarah menjeling tajam pada zairel nafri dan menempatkan dirinya disebelah bapanya.
zairel nafri menelan air liur. jelingan qiasarah tajam tetapi menggoda. naik bulu roma zairel nafri.
"ni qai si anaknya encik za.."
"zaridt .."
"hah si anaknya zaridt nak masuk meminang kau... kau okay tak?"
qaisara aisyah memeluk tubuh sambil kakinya disilang. matanya memandang tepat ke mata zairel nafri.
"awak nak kahwin dengan saya?"
zairel nafri berlagak tenang dan kembali memandang tatapan qaisara aisyah.
"haah.. kenapa tak boleh?"
qaisarah aisyah mengangkat keningnya sebelah.
"selepas awak layan saya macam badut baru sekarang awak nak datang pinang saya?"
"lah bila saya layan awak macam badutnya?"
"saya tanya haritu kenapa awak tak jawab?"
pertengkerangan berlangsung dihadap mereka berempat. zaridt menyiku liana sambil berbisik.
"kita patut beli popcorn tadi... conflict betul cerita ni.." liana mengangguk.
johan dan zahrah tergelak mendengar perbualan zaridt dan liana.
kerana hampir lima minit berlalu dan pergolakan rumah yang baru nak jadi tangga ni tak habis habis. zaridt dan johan terpaksa menghentikan pergaduhan mereka.
"sudah sudah.." naik satu okaf suara zaridt dan johan.
qaisarah aisya dan zairel nafri berhenti tanpa suara namun mata mereka masih bertaut dengan amarah.
"nak bincang persetujuan kahwen ke nak buka tempat wwe?" soal zaridt
"nak kahwin!" jawab zairel nafri
"siapa nak kahwin dengan dia.." jawab qaisarah aisyah.
"qai...suda sudahlah tu marahnya" tegur johan.
qaisara aisyah diam dan cuba bertenang.lama sebelum membalas jawapan zairel nafri.
"okay saya terima.."
"alhamdulillah.." semua bersuara tanda bersyukur
"sekarang ni kita la pulak ye nak bincang tarikh kahwennya" soal zahrah.
"saya nak kahwen secepatnya ibu....cik?"
"ibu cik di panggilnya dan nak jadi suaminya si qai panggil ibu jelah."
zairel nafri mengangguk sambil tersipu malu.
"amboi rel tak sabar nak kahwin yakin ke boleh jaga anak dara orang ni?" soal liana
zairel memandang mamanya. "insyallah ma.. yakin"
setelah panjang perbualanya akhirnya persetujuan tercapai.
YOU ARE READING
5 PENDOSA
Mystery / ThrillerZairel dibesarkan oleh ibunya tanpa mengetahui siapa bapanya. Ketika zairel menginjak 18 tahun zairel baru mendapat tahu bahawa ibunya telah dirogol oleh 5 orang lelaki dan antara 5 lelaki tersebut adalah bapanya. Zairel betekad untuk mencari perogo...