INDEPENDENT

5.2K 76 1
                                    

mama duduk berhadapan denganku di ruang tamu sambil menghidang air teh yang masih panas.

"now sayang tell me what is it?"

"mama..airel...airel nak cari kerja.."tipuku

"ooo jadi itu yang airel nak bagi tahu.."

aku mengangguk. air teh dihadapanku teguk dengan berhati-hati. menghilangkan rasa gelisah+gementar

"hmm..mama tak kisah lagipun sekarang waktu airel cutikan..."

"but..masalah dia.."aku mengigit bibir bawahku. aduh apa aku nak cakap ni..

"apa masalah dia?.."soal mamaku sambil menjongketkan keningnya.

"airel dah fikir masak2..airel nak..belajar berdikari.."

"berdikari..?"

aku mengangguk" airel nak tinggalkan rumah ni untuk sementara dan cuba untuk berdikari..mama jangan salah faham airel bukan nak tinggalkan mama.."

mama seperti terkejut dengan apa yang aku katakan. tiada suara yang keluar daripada mulutnya.

"mama.." aku bersuara.

mama memandangku sambil memegang lenganku dengan senyuman hambar mama meninggalkan diriku dan beredar kebiliknya. meninggalkan aku dalam kekeliruan

aku mengeluh dan mengesat mukaku. bukan niat aku untuk melukakan hatinya. aku terlalu sayangkan mama aku tak nak terjadi apa-apa kepada mama.

*************************

mama mengetuk pintu bilikku mengajak aku makan tengahari.

aku turun ke dapur. makanan sudah terhidang di meja makan. aku menempatkan diriku
di meja makan. aku melihat wajah mama yang hilang senyuman manisnya. perasaan sedih dan bersalah mula menyelubungi diriku.

"mama" aku mula bersuara.

"kita makan dulu sayang.." mama mula menyedok makanan untukku dan menuang air sirap kedalam gelas.

liana tahu anaknya itu rasa bersalah. liana bukan tidak membenarkannya tapi berat hatinya untuk melepaskan satu-satu anaknya.

walau bagaimanapun liana harus memberi keputusan. walaupun berat tapi mungkin ini masanya untuk anaknya belajar berdikari.

5 PENDOSAWhere stories live. Discover now